Hvordan plantes Dahlia
Fra : LG

Dato : 22-04-09 10:51

Jeg har købt en pose Dahlia-knolde. De sidder sammen i en stor knold. Skal
de deles, og plantes enkeltvis, eller skal hele knolden ned i samme hus?

mvh
LG

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-09 11:06

"LG" skrev i en meddelelse
> Jeg har købt en pose Dahlia-knolde. De sidder sammen i en stor knold. Skal
> de deles, og plantes enkeltvis, eller skal hele knolden ned i samme hus?

De knolde man normalt køber ere lige til at putte i jorden som de er.

Når de i løbet af nogle år har formeret sig, så kan du godt dele dem.

Husk at de skal tages op om vinteren og overvintre frostfrit.

Det er normalt for tidligt at plante dem nu, da der stadig kan komme
nattefrost.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-04-09 20:12

"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev
> Jeg har købt en pose Dahlia-knolde. De sidder sammen i en stor knold. Skal
> de deles, og plantes enkeltvis, eller skal hele knolden ned i samme hus?

De k a n deles, det kræver blot at der er et stykke af stængelbasis med, og
at denne har et skud. Posedahlia kan godt skuffe, da ca.50% er forkerte,
altså ikke svarende til billedet, eller det er en 'lookalike' der ikke opnår
den forventede kvalitet af blomsten, f.eks. at den udelukkende sætter åbne
blomster. Det sidste mener jeg kun kan forklares ved at de er
meristemformerede, da stiklinger altid bliver en tro kopi af den man tager
den af.

Du planter blot hele knolden, med stængelbasis 10-15 cm under overfladen,
efter størrelse. Men vent lige en lille måned endnu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per H

Dato : 22-04-09 20:30

On Wed, 22 Apr 2009 21:12:03 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"LG" <leifgraversen@mail.dk> skrev
>

>Du planter blot hele knolden, med stængelbasis 10-15 cm under overfladen,
>efter størrelse. Men vent lige en lille måned endnu.

der stod på mine poser at de kunne udplantes fra marts måned. Mine
blev lagt i jorden for ca 14 dage siden:-/

Skal der ikke bare være frostfrit?

per

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-04-09 21:11

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev
> Skal der ikke bare være frostfrit?

Nede i jorden er der jo frostfrit, når der ved denne årstid kun kommer et
svirp. Men alt der er ovenfor, svides af. Det kan en Dahlia godt overleve,
men det er svært at få øje på fordelene ved alt for tidlig udplantning. Når
temperaturen bliver høj nok til vedvarende vækst, skyder Dahlier helt
utroligt hurtigt i vejret. Vil man skaffe sig tidlige blomster, er vejen til
det forspiring indendørs, og derefter drivhus. Men det kan i sidste ende
betyde at planten halder op med at blomstre inden oktober, og så får man jo
ikke helt den glæde med, der er ved Dahlier, nemlig at det er sommer og
blomsterflor i haven helt til den første frost.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-09 21:59

"Per H" skrev i en meddelelse
> Skal der ikke bare være frostfrit?

Min gamle far, der altd havde meget fine georginer/dahliaer plantede altid
sine ud grundlovsdag - der havde de så stået køligt til forspiring og kom
lynhurtigt op efter plantningen - så det går jeg efter også - men de sidste
forsomre har været temmelig milde, så der er de kommet i jorde 1-2 uger
før - altså slutningen af maj.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-04-09 22:27

"Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid> skrev

> [...]
> lynhurtigt op efter plantningen - så det går jeg efter også - men de
> sidste forsomre har været temmelig milde, så der er de kommet i jorde 1-2

Nej det haster såmænd ikke. Og stiklinger/frøplanter anbefales ikke plantet
ud før der er 10 grader om natten, og det ligger deromkring først i juni.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-04-09 21:05

<preben@esenet.dk> wrote:

>blomster. Det sidste mener jeg kun kan forklares ved at de er
>meristemformerede, da stiklinger altid bliver en tro kopi af den man tager
>den af.

Meristemformering bør nu også give afkom som er nøjagtig som
moderplanten, svjv.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-04-09 21:16

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev

> Meristemformering bør nu også give afkom som er nøjagtig som
> moderplanten, svjv.

Enig, ligesom kloning af dyr giver noget helt magen til, blot med det
forbehold at nogle egenskaber kan svigte helt eller delvist, eller blot den
generelle livskraft.

Men har du da en bedre forklaring på, hvordan man så ofte får Dahlier der
egentlig har de rigtige farver, men mangler enten længde/facon på kronblade
eller at blomsten ikke er fyldt?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-04-09 05:59

On Wed, 22 Apr 2009 22:15:50 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

> [...]
>egentlig har de rigtige farver, men mangler enten længde/facon på kronblade

Jeg ved ikke hvordan formering af dahlia foregår. Jeg gætter på måske
stiklingeformering, fordi de er så nemme at formere på den måde.

At der så er forkerte ting i poserne, det tror jeg mest på er fordi
poserne som sælges rundt omkring med knoldene er et 'billig-produkt', og
derfor er man nok ikke så omhyggelig med at få de rigtige sorter i
poserne. Eller måske man lige sørger for at finde den pæneste blomst på
hele planten når man skal bruge et billede .....sjusk simpelthen.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-04-09 02:46

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Jeg ved ikke hvordan formering af dahlia foregår. Jeg gætter på måske
> stiklingeformering, fordi de er så nemme at formere på den måde.

Det gør man også, men inden er de (som jeg tror det) meristemformerede,
eller der cirkulerer misfostre derfra.

> At der så er forkerte ting i poserne,

Det er der også, op til ca. 50% er forkerte, men det jeg taler om er nogle
der ligner sorten utvivlsomt, men kun er en skygge af det rigtige.

> [...]
> poserne. Eller måske man lige sørger for at finde den pæneste blomst på
> hele planten når man skal bruge et billede .....sjusk simpelthen.

De er billige nok ja, men det berettiger ikke til at 50% er forkerte. Jeg
kender de fleste sorter, og det at de ikke ligner fotoet har ikke noget med
udvælgelse at gøre. Desuden er alle den slags fotos en gang farvelade
(opskruede farver) oftest i en misvisende nuance. Ligesom når man ser et
Bakker-katalog, det giver mig kvalme.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen