Støbning af stolpesko til carport
Fra : Niels Munk

Dato : 20-04-09 20:36

Hej

Står og skal nedstøbe stolpesko til min carport, 10 stk.
Hullerne er 40x40 brede og 60cm dybe.
Indholdet af hullerne er rent, rødt sand. Kan jeg evt. bruge dette
sand til at støbe med, eller skal det være "rigtig" støbemix?

Uanset svaret, hvilket blandisngsforhold skal jeg bruge?

På forhånd tak

/Niels Munk

Fra : Ceroy

Dato : 21-04-09 15:24

"Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i melding
> [...]
> sand til at støbe med, eller skal det være "rigtig" støbemix?
>
> Uanset svaret, hvilket blandisngsforhold skal jeg bruge?

Tja, ville brukt 1 cement 3 sand 5 grus

Fra : Martin Bak

Dato : 21-04-09 15:33

"Ceroy" <roy@ceroy.dk> skrev i en meddelelse

> "Niels Munk" <spamfilter@sejeniels.dk> skrev i melding

> Tja, ville brukt 1 cement 3 sand 5 grus

Det ville jeg ikke. Jeg ville bruge beton, enten med støbemix, men heller
med det grus der nu er i forvejen. 1 cement, 3 grus, 5 skærver.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-04-09 20:44

On Tue, 21 Apr 2009 16:33:08 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Det ville jeg ikke. Jeg ville bruge beton, enten med støbemix, men heller
>med det grus der nu er i forvejen. 1 cement, 3 grus, 5 skærver.

Nu tror jeg sådan set i mener nøjagtig det samme - her hvor jeg bor er
'sand' dækkende for hvad der kaldes 'grus' i andre dele af landet. Og
når nogen siger 'grus' til mig, så regner jeg det for sådan noget som
ligger å gårdspladsen, altså småsten.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 22-04-09 15:49

> Nu tror jeg sådan set i mener nøjagtig det samme - her hvor jeg bor er
> 'sand' dækkende for hvad der kaldes 'grus' i andre dele af landet.

Hvad hedder sand så? (Ex. Silversand)

> Og når nogen siger 'grus' til mig, så regner jeg det for sådan noget som
> ligger å gårdspladsen, altså småsten.

Hvad hedder grus så? (bakkegrus)

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Leonard

Dato : 22-04-09 18:58

Martin Bak wrote:

> Hvad hedder sand så? (Ex. Silversand)

På jysk:

Sand er betegnelsen for alt der ikke er synlige sten i.
Ligefra det fineste hvide Dueodde-strand-sand til det gule grus, der
bruges som sidste lag under fliser til afretning.

Grus er alt det, der er sten i, ligefra det der lige under fliserne og
op til perlegrus.

På Fyn findes der ikke perlegrus, kun perlesten.

I Københavns Politi er perler så noget helt andet, så der må man nok
ikke kaste med hverken perlegrus eller perlesten

Sådan er det danske sprog så forskelligt ...

--
Leonard

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 22-04-09 09:06

Niels Munk wrote:
> [...]
> sand til at støbe med, eller skal det være "rigtig" støbemix?
>
> Uanset svaret, hvilket blandisngsforhold skal jeg bruge?

Bl.forhold har du fået svar på af andre.
Jeg vil blot tilføje det jeg lige tænker når jeg læser dit spørgsmål:
Jeg ville måske nok mene der er nogle store huller, ca. 100 liter beton
i hver - og så er de ikke ned i frostfri dybde - 90cm - men det er måske
heller ikke nødvendigt.

Blot for at nævne at der også er andre muligheder, kan jeg sige at jeg
selv ville vælge at købe færdigstøbte 80-90 cm sokkel+sko, der skal så
bare laves huller de kan sænkes ned i. Dybden tilpasses og stampes, men
man kan vente med at stampe helt fast omkring siderne, til carport
skellettet er sat op - så kan afstande og positioner nemlig tilpasses
lidt inden de fastgøres/stampes.

Sådan har jeg gjort med mit brændskur, som har stået klippestabilt i
mange år.
Jeg har dog lige flyttet det:
- med landmandens traktor løftede jeg hele skuret op, og satte det
løst på marken
- ditto med hver enkelt stolpesko
- gravede dem ned det nye sted, efter ovenstående opskrift
- hvorefter jeg med landmandens traktor kunne sænke hele skuret ned
over dem igen, og skrue fast - det var nemt

God arbejdslyst, uanset hvilken løsning du nu vælger

/Finn

Fra : Niels Munk

Dato : 22-04-09 15:17

"Finn Hybjerg Hansen" <fhh@es.aau.dk> wrote in message

> Jeg ville måske nok mene der er nogle store huller, ca. 100 liter beton i
> hver - og så er de ikke ned i frostfri dybde - 90cm - men det er måske
> heller ikke nødvendigt.

Hullerne har jeg lavet i den størrelse, idét det er en dobbelt carport med
høj rejsning og telgtag. Altså en ganske tung konstruktion. Så jeg er blevet
rådet til at lave store fodaftryk på støbningerne.

Hvad dybden angår, er carporten gravet ind i en skråning, således at
hullerne er 60cm dybe, målt fra niveauet inde i carporten, men 1m+ målt
udefra. I øvrigt er jeg blevet fortalt af en erfaren brolægger, at 60cm er
længe dybt nok til så tung en konssruktion.

Alle huller er gravet, og støbekasser er placeret, så det er altså den
løsning jeg vælger :) Så kan jeg også nemt skrue mine stolpesko på et langt
bræt, og lægge det bræt i vatter. Så burde stolpeskoene stå på en lige
linie, og i akkurat samme højde, mens betonen tørrer.

/Niels Munk

Fra : Henrik Hansen

Dato : 22-04-09 15:55

Niels Munk skriver:

> [...]
> bræt, og lægge det bræt i vatter. Så burde stolpeskoene stå på en lige
> linie, og i akkurat samme højde, mens betonen tørrer.

Denne metode benyttede jeg med held for 4 år siden til min carport.

Hullerne blev gravet hvor de nu skulle være, og stolpeskoene blev
fastgjort til et hjemmelavet fixture, som blev rettet op efter snore,
vandret blev højden niveleret ud.

Efter at betonen var tørret op, kunne fixturene fjernes og tilbage stod
en række stolpesko lige til at bygge videre på.

/Henrik

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 23-04-09 07:56

> [...]
> bræt, og lægge det bræt i vatter. Så burde stolpeskoene stå på en lige
> linie, og i akkurat samme højde, mens betonen tørrer.

OK, det giver mening - sådan ville jeg også gøre i dette tilfælde.
Mine stolpesko har "kun" et fodaftryk på (ca.-gæt) 14x18 cm, det vil
sikkert ikke være nok til så tung en carport.
God arbejdslyst
/Finn

Fra : Armand

Dato : 24-04-09 20:58

Finn Hybjerg Hansen skrev:

> [...]
> - hvorefter jeg med landmandens traktor kunne sænke hele skuret ned
> over dem igen, og skrue fast - det var nemt

Med så effektivt et værktøj, synes jeg at det lå til højrefoden at
gen-montere skoene på det svævende skur og opklodse det i water inden
opstøbning/tilgravning af stolpe-hullerne!

--
Armand.

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 27-04-09 09:36

> Med så effektivt et værktøj, synes jeg at det lå til højrefoden at
> gen-montere skoene på det svævende skur og opklodse det i water inden
> opstøbning/tilgravning af stolpe-hullerne!

Der blev altså ikke støbt noget - det var stolpeskoene, inklusive
betonfødderne de var støbt sammen med, der blev hevet op af jorden, og
altså også gravet ned igen, i korrekt højde og position.

Tror nok det svævende skur på traktoren ville være blevet trukket lidt
skævt af 8 stk. (á 40 kg?) beton stolpefødder, der hver rager 80 cm ned
fra skurets bund.

Nedgravning, positionering, og nivellering af disse beton-stolpefødder
synes jeg er en nem opgave - lidt pythagoras matematik, vaterpas,
laser-afstandsmåler og snor - så er det nemt at få på plads - og lidt
hurtigere klar til brug, da der ikke skal ventes på at der er beton der
skal hærde.

Nå, men nok om det, jeg synes bare det er lige så nem som at at støbe,
hvis altså de købte beton-stolpefødder passer til opgaven.

/Finn

Fra : Lars Peter Larsen

Dato : 25-04-09 15:08

Niels Munk wrote:
> [...]
> Indholdet af hullerne er rent, rødt sand. Kan jeg evt. bruge dette
> sand til at støbe med, eller skal det være "rigtig" støbemix?

Det skal helst være "vasket" grus/sand du laver beton med - Er det
uvasket kan der være lidt ler i der får det til at hænge bedre sammen i
klumper men jeg har min tvivl om at det er gunstigt i beton.

Hvis du ikke kan afgøre det er du bedst tjent med at købe nyt sand og
sprede det gamle sand ud over hele haven.

> Uanset svaret, hvilket blandisngsforhold skal jeg bruge?

1 del cement til 4 dele sand, evt tilsat 5 - 7 dele "ral" som er sten
eller skærver fra valdnøddestørrelse og nedefter. Blandingsforholdet er
ikke særligt kritisk når det er til stolpesko.

Du kan købe alt fra færdigblandinger der bare skal blandes op med vand
til blandet sand og ral (støbemix) der skal blandes med vand og cement.

Det sidste leveres i Bigbags selvom det efter min bedste overbevisning
giver en høj materialepris.

/Lars