Hulmursisolering
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 20:25

Som nævnt i en anden tråd har jeg et gammelt hus fra 1920'erne.
det er pudset.

I forbindelse med renoveringspuljen her, er vi kommet til at tale om at få
huset hulmursisoleret.
Det er ret koldt om vinteren - og om sommeren.

Jeg har talt med flere venner om dette - og vandene er delte.
Nogle emener at det kun kan være godt - huset bliver lunere etc etc - den
eneste grund til at det ikke allerede blev gjort da man byggede det var at
man ikke voidste bedre.

andre siger at huset er en "levende" organisme - og at isoleringen vil
hindre huset i at komme af med luft og fugt, at de pudsede vægge vil tage
skade, da de formentlig står nogenlunde frostfri hele vinbteren, men at de
ved isolering vil kunne risikere at blive meget kolde og at fugten vil
afstøde pudset. - eller i endnu værre fald at sende overskudsfugten op i
tagkonstruktionene med råd og svamp til følge.

Gode forslag eller konstruktive tanker modtages med kyshånd.
(Og ja, det er nok for sent til tilskud, men alligevel!)

MVH L

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-04-09 21:05

Firstname Lastname skrev:
> [...]
> eneste grund til at det ikke allerede blev gjort da man byggede det var at

Man anede ikke en dyt, og hvis der er et hulrum at isolere, er det den
bedste investering du kan gøre.

Og de andre vrøvler.

--
Niels

Fra : Ivar

Dato : 19-04-09 22:31

Firstname Lastname skrev:

> og at isoleringen vil hindre huset i at komme af med luft og fugt

Murstenene fra 1920 har ikke mere behov for at ånde, end mursten
har i dag. Så det er ikke en begrundelse for ikke at isolere.
Hulmuren er ukritisk, men man skal generelt tænke sig om inden man
isolerer gamle huse. En forkert udført isolering kan skabe
problemer med fugtighed i konstruktionen, og dermed råd og svamp.
Det er måske dette at kritikkerne har fået "galt i halsen".

Ivar Magnusson

Fra : K-E

Dato : 20-04-09 18:40

Hej.

Ja, man hører meget sludder omkring hulmursisolering, men alle huse bør
hulmursisoleres, der sker kun skader hvis huset er i meget dårlig stand.

Jeg vil bare råde dig til at isolere med mineraluld, måske fordi jeg er
forudindtaget.

Men hvis du har yderlige spørgsmål omkring hulmursisolering, så er du
velkommen til at skrive til mig.

Hilsen

K-E. Jensen
Isolatør

mti@tdcadsl.dk

Fra : Ivar

Dato : 20-04-09 19:51

K-E skrev:

> Jeg vil bare råde dig til at isolere med mineraluld, måske fordi jeg er
> forudindtaget.

Om det lige bør være mineraluld ved jeg ikke, men jeg ville i hvert
fald ikke isolere med noget organisk.

Ivar Magnusson

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 21-04-09 18:11

"K-E" <mti@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forudindtaget.
>
> Men hvis du har yderlige spørgsmål omkring hulmursisolering, så er du

Har du ingen hjemmeside mere ?

Mvh
Frank

Fra : K-E

Dato : 21-04-09 19:24

Hej Frank.

Nej min hjemmeside lukkede, da mit webhotel drejede nøglen, men den kommer
nok igen.

Kender jeg forresten dig?

Hilsen

K-E
Isolatør

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 22-04-09 17:19

> Hej Frank.
>
> Nej min hjemmeside lukkede, da mit webhotel drejede nøglen, men den kommer
> nok igen.
>
> Kender jeg forresten dig?

Vi har haft snakket om lidt hulmursisolering for et par år siden, men kom
aldrig videre.
Dengang havde du en hjemmeside, men siden har jeg ikke kunnet finde dig på
nettet.
Nu gemmer jeg lige dit firmanavn, så kan jeg bedre finde dit nr igen, når
det er tid.

Mvh
Frank

Fra : Stig Rasmussen

Dato : 21-04-09 09:10

Fra : SEJ

Dato : 22-04-09 18:13

Svigerfar havde også et lignende hus med samme problem. Han huggede et par
mursten ud øverst med mellemrum, lavede et blad til at føde isolering ind
gennem hullerne og isolerede med leca sten.
Der er luft mellem stenene samt kan optage og afgive fugt hvis det opstår,
men husk endleig som før nævnt at lade et par lodrette fuger være åbne så
det kan ånde.

mvh

SEJ

P.S ved ikke hvor længe han var om at hælde stenene ind, men det er
lavpraktisk og billigt, husk god stige