fuger og puds - igen
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 20:20

Hej Alle
jeg har et gammelt hus fra 1920'erne - pudset i et par omgange, kan jeg se,
da jeg i forbindelse med noget arbejde har fået slået et hjørne i stykker.
Stenene er nu blottede, og jeg kan se og mærke, at huset er muret op i røde
sten og sand - nah, der er nok lidt cement i, men det er meget porøst.
Nu skal jeg så have det fuget op og pudset.

Kan jeg bare fuge det med almindelig "dansk normalfuge"? - eller skal jeg
tage særlige hensyn - hvad vil der evt. ske, hvis jeg bare bruger alm sand
og cement?

Dernæst skal jeg som sagt have huset pudset op, hvor det er slået af.
Da det som ovenfor nævnt er pudset i fleer omgange inderst et lag på ca. 1
cm i rødt - og dernæst et mere lyst lag i samme tykkelse - kan jeg bare
pudse det op i fuld tykkelse, eller bør det hærde ind i mellem?

Huset skulle gerne undergå et farveskifte senere på året - eller næste år.
Malingen skaller af flere steder.
Bør huset sandblæses - eller vil det vær etilstrækkeligt at børste det med
en stålbørste?

Jeg har set, at der er kommet en ny maling i handelen - til behandling af
fliser og indkørsler.
den skulle være ekstremt slidstærk.
Hvad vil der ske ved at male huset med den - den skulle være vandtæt - vil
det hindre huset i at "ånde" - kan jeg forvente frostafstødninger af pudset?

Mange spørgsmål, men det snurrer om samme emne.

MVH L

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 19-04-09 21:10

Firstname Lastname skrev:
> [...]
> det hindre huset i at "ånde" - kan jeg forvente frostafstødninger af pudset?

Du skal jo ikke fuge en mur der er pudset. Og reglen er svagere puds på
stærkere, så du skal have nogen til at hjælpe dig med at finde ud af
hvad du har i forvejen.

Mht. maling skal du blot sikre at den er diffusionsåben. Spørg
producenten. I 1920 brugte man kalk.

--
Niels

Fra : Ukendt

Dato : 20-04-09 06:04

> Du skal jo ikke fuge en mur der er pudset. Og reglen er svagere puds på
> stærkere, så du skal have nogen til at hjælpe dig med at finde ud af hvad
> du har i forvejen.

Men bag pudset skal der vel være lidt klister mellem stenene?

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 20-04-09 12:19

Firstname Lastname skrev:

> Men bag pudset skal der vel være lidt klister mellem stenene?

Ja, det hedder puds, som skal lægges på i lag af en bestemt
maksimumstørrelse. Normalt starter du med et ujævnt lag udkast, der ved
at blive kastet på kommer godt ind og danner et godt grundlag for næste lag.

--
Niels

Fra : Gainsbourg

Dato : 20-04-09 15:20

Du skal bruge mørtelprodukter helt uden cement hele vejen igennem. Og
overfladebehandlingen skal være diffusionsåben - fx. kalkfarve, ellers
holder det ikke. I det hele taget skal man tage hensyn til at det er et
gammelt hus og holde sig til de produkter som man brugte i 1920'erne. Ellers
står du om meget kort tid med en opfugtet mur hvor fugten ophobes i
murværket og puds og maling buler ud og sprænger af, og hvor det er en
næsten uoverkommelig opgave at få renset det hele af og begynde forfra.

Mht. sandblæsning er det fuldstændigt unødvendigt og ødelægger stenenes
overflade med nedsat levealder og øget vedligeholdelse til følge. Børst alt
løstsiddende af med en stiv børste og bank pudset væk hvor det har sluppet
vedhæftningen (hvor det fx. lyder hult når du banker på det) og lad det være
ved det. Skal man absolut behandle maskinelt, skal man vælge en nænsom
isblæsning.

Du kan købe den rigtige mørtel og både kalkfarver og gennemfarvet puds hos
Skandinavisk Jurakalk http://www.kalk.dk/ (de er flinke til at svare på
spørgsmål og forklare og de leverer i hele landet) og du kan få grundige
trin for trin guider til at gøre det selv i Raadvads anvisningsblade og
Søren Vadstrups bog "Huse med Sjæl" - begge dele kan lånes på biblioteket.

Med venlig hilsen
Gainsbourg