Valg af sokkelmaling
Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 20:03

Pga. en række mindre reparationer vil jeg have malet soklen på mit hus.
Den står pt. i en mat sort "maling".

Hvordan finder jeg ud af hvilken slags maling som tidligere er benyttet?
Jeg vil gerne anvende den samme igen.

Huset er fra 1965 og soklen er støbt cement.

Håber i kan hjælpe.

Mvh Kim

Fra : Max

Dato : 19-04-09 20:07

Hej Kim

> Hvordan finder jeg ud af hvilken slags maling som tidligere er
> benyttet? Jeg vil gerne anvende den samme igen.

Der findes to slags sokelmalinger i almindelighed, den ene
er en vandvaseret plastikmaling og den anden er en slags
tjære man bruger. Jeg vil tro at hvis man river et stykke af
soklen og brænder det kan lugte om det er tjæreversionen
man har.

--
Mvh Max

Fra : John V.

Dato : 23-04-09 05:15

> [...]
> tjære man bruger. Jeg vil tro at hvis man river et stykke af
> soklen og brænder det kan lugte om det er tjæreversionen

Der findes da også tykfilmsmaling, emulsionsmaling, oliemaling,
nanoteknologisk m.v. :)

En sikker test af om det er tjære er at male 10*10 cm med plastmaling, slår
det brunt igennem og sidder det ikke fast, er det helt sikkert tjære. Er det
ikke sort/sortbrunt er det ikke tjære, ikke alle sokler er sorte..
Er det tjære skal det bruges igen, ellers kan du bruge et hvilket som helst
produkt der er beregnet til udendørs facader eller nogle der har påskriften
"sokkelmaling", som ellers er det samme som facademaling.
De fleste acrylmalinger er fine til formålet.

--
Med Venlig Hilsen

Malermester
John Vedsegaard