Trælim i injektionssprøjte?
Fra : CAH

Dato : 18-04-09 15:15

Er der nogen der har erfaring med at bruge trælim i en
injektionssprøjte? Jeg skal ordne nogen samlinger i nogen ældre stole,
og vil bore et lille hul ind i samlingen, som jeg så vil fylde op med
trælim via en injektionssprøjte. Er der nogen der har prøvet den
metode, og har nogen anbefalinger omkring hvor man kan købe en stor og
kraftig injektionssprøjte, samt måske forslag til en ikke alt for
tyktflydende trælim.

På forhånd tak for alle forslag

Mange hilsner
Mad

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-04-09 22:22

"CAH" <madsgormlarsen@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-------------------

Casco laver en vinterlim, der er rimelig flydende. Alternativt har de en
fer/not lim, der er tyndere end normalt også.

- Martin

Fra : Max

Dato : 18-04-09 22:25

Hej Mad

> På forhånd tak for alle forslag

Der findes en speciel meget tynd lim der er begernet
til lige præcis den opgave, den finder selv ind i det
tynde mellemrum.

Hvor man får denne lim ved jeg desværre ikke, jeg
købte den i tyskland får mange år siden.

Men det er UHU der laver den og den hedder

UHU holzfest

http://www.uhu.de/produkte/test_prod_cons/produktansicht/index.php?auswahlKategorie=7&artikel_id=71&sprache_id=1

--
Mvh Max

Fra : Erik Olsen

Dato : 18-04-09 22:24

CAH wrote:
> [...]
> metode, og har nogen anbefalinger omkring hvor man kan købe en stor og
> kraftig injektionssprøjte, samt måske forslag til en ikke alt for

Injektionssprøjter kan købes på apoteket. Jeg har tidligere brugt
metoden med alm. pva-lim.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 18-04-09 22:29

On Sat, 18 Apr 2009 14:15:01 -0700 (PDT), CAH
<madsgormlarsen@gmail.com> wrote:

> [...]
>metode, og har nogen anbefalinger omkring hvor man kan købe en stor og
>kraftig injektionssprøjte, samt måske forslag til en ikke alt for

Sprøjten kan du sikkert købe på apoteket, og der skal være ret tyk
nål på, så en lim kan komme ud. Ellers brug den uden nål, men så må du
presse limen mere ind.

Du kan bruge almindelig pva lim, men hvis du kan få fingre i pva
taplim er det nummer et. Der er nemlig noget kridt der gør at limen
undvider sig en smule, og er derfor perfekt til tapsamlinger, hvor der
er luft i tappen. Limen vil være en del dage om at hærde op, da der
ofte er tale om en limkage. Du bør ikke fortynde limen, og vær helt
sikker på at den ikke har været udsat for frost, det kan du som regl
se hvis den er lettere grynet.

per

Fra : Kåre

Dato : 19-04-09 12:18

[...]

-------------------------------
For ca 6-7 år siden knækkede halsen på min guitar. Ikke helt over, men sådan
at den kunne "gabe" ret meget.
Jeg gik på apoteket og købte en sprøjte og kanyle som ikke var for tynd, men
som lige kunne komme ind i sprækken.
Kostede vist nok en daler...
Og så bare almindelig kvalitetstrælim.
Der er mange kilo træk i sådan en guitar hals, men det holder endnu, absolut
uden problemer.

Kåre

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 19-04-09 15:41

> [...]
>og vil bore et lille hul ind i samlingen, som jeg så vil fylde op med
>trælim via en injektionssprøjte. Er der nogen der har prøvet den

Du køber en tyk nål og sprøjte på apoteket (under en 10*er), og borer et
hul, der er lidt større en sprøjten - ellers kan luften ikke komme ud. Alm.
snedkerlim fortyndes med en anelse vand (3 dele lim til en del vand), og
sprøjten fyldes - pas på du ikke får luft med i. Herefter gør du som på
film: Presser lim ud, så der ikke er luft i kanylen. Sæt kanylen helt ned i
bunden i hullet og fyld op med lim mens du trækker kanylen ud.

Fladerne skal også have noget lim. Det er ikke nok at bore huller. Efter
limning fjernes overskydende lim med vand, fladerne presses sammen og
stolene stilles hen uberørt i mindst 24 timer. Ikke noget med at flytte på
noget undervejs!

Mvh Maria