Hjælp til fjernvarme.
Fra : tanjalasseogsophie@m~

Dato : 18-04-09 09:21

Hej gruppe.

Vi har et hus ved herning der forsynes med fjernvarme fra Herning. Der
hvor fjernvarmen går ind i huset, sidder der en Thermix VMTD1
varmeveksler. Vi har så følgende problem.... Hvis vi åbner helt for
det varme vand i eks. køkkenet, er det meget varmt i starten, men
efter ca 5 sek. bliver det langsomt koldere og koldere indtil det er
helt koldt. Det samme sker med bruseren. Så tænker jeg at det måske
kunne være indstilling på veksleren.. Men der er kun én ting man kan
indstille, nemlig temp. på det varme vand. Og det gør ingen forskel
hvordan den står.. Hvis der er nogen der kan komme med nogle fif,
ville det være dejligt.

V.H Lasse

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-09 18:38

In news:10ed4a84-11b4-4b72-8242-2029dd9bd5c0@a7g2000yqk.googlegroups.com,
tanjalasseogsophie@mail.dk <tanjalasseogsophie@mail.dk> typed:
> [...]
> indstille, nemlig temp. på det varme vand. Og det gør ingen forskel
> hvordan den står.. Hvis der er nogen der kan komme med nogle fif,

Vi bor i en lille landsby, der får fjernvarme fra et lokalt
gylle-fjernvarmeværk der forsyner de omliggende landsbyer. Hvis den slags
sker hos os, kan vi ringe til varmeværket og høre om de evt. har problemer
med cirkulationen af det varme vand.
Vi har én gang været ude for at det var varmeveksleren der var blevet
defekt, og vi fik den efterfølgende udskiftet.

Vi har yderligere et filter som sidder på ét af rørene, og det kan godt
"kokse til" en gang imellem med snavs fra systemet. Det kan vi selv skrue af
og rense. Det er nogle gange det der er skyld i, at vores varme vand opfører
sig nøjagtigt som jeres, d.v.s. vandet er meget varmt når man åbner for
hanen og så bliver det langsomt koldt.

Prøv at ringe til varmeværket på mandag, og spørg om det kan være rigtigt at
jeres veksler ikke kan indstilles, så vandet bliver varmere. De må da (om
nogen) vide hvad problemet er. Der må da også høre lidt service til fra
værkets side. I betaler sikkert rigeligt for jeres varme vand i forvejen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : TMus

Dato : 18-04-09 20:11

"Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> Vi har yderligere et filter som sidder på ét af rørene, og det kan
> godt "kokse til" en gang imellem med snavs fra systemet. Det kan vi
> selv skrue af og rense.

Det plejer at være sådan at rørene indtil lige _efter_ måleren tilhører
varmeværket, og det vil derfor være uklogt at begynde at skrue på det.

> [...]
> varmere. De må da (om nogen) vide hvad problemet er. Der må da også
> høre lidt service til fra værkets side. I betaler sikkert rigeligt for

Fjernvarmen i Herning er faktisk i den billige ende, og jo, det kræver
kun et opkald til værket. De svarer alle dage døgnet rundt, og har folk
til det samme. De mangler kun at få at vide at der er et problem.

-TMus

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-09 20:39

In news:0032a259$0$21877$c3e8da3@news.astraweb.com,
TMus <TMus@CantSpamThisOneNoSpamable> typed:
> "Tove Krieger" <missminimiv@privat.dk> wrote in

> Det plejer at være sådan at rørene indtil lige _efter_ måleren
> tilhører varmeværket, og det vil derfor være uklogt at begynde at
> skrue på det.

Vores varmeværk er måske forskelligt fra det i en storby, men vi har fået
instruktion i at rense filteret selv her på vores installation. Der er måske
slet ikke noget filter på spørgerens installation, men det kan han jo nok få
at vide når han ringer til dem.

> Fjernvarmen i Herning er faktisk i den billige ende, og jo, det kræver
> kun et opkald til værket. De svarer alle dage døgnet rundt, og har
> folk til det samme. De mangler kun at få at vide at der er et problem.

Jeg kunne heller ikke forestille mig, at der ikke var hjælp at hente hos
værket.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 18-04-09 19:10

Hej Lasse.

Hvad din varmeveksler lige fejler, er ikke til at vide. Men du kan da
hente en
vejledning til en Termix VMTD (PDF-fil):
http://geminatermix.net.dynamicweb.dk/Files/Billeder/BV/Termix_VMTD_bv_LDK40100.pdf

Lidt nede på siden findes der nogle problemløsninger, som du muligvis
kan
blive lidt klogere på.

--
Svend Erik

Fra : TMus

Dato : 18-04-09 19:55

tanjalasseogsophie@mail.dk wrote in news:10ed4a84-11b4-4b72-8242-
> [...]

> indstille, nemlig temp. på det varme vand. Og det gør ingen forskel
> hvordan den står.. Hvis der er nogen der kan komme med nogle fif,

Ring til Energigruppen Jylland på 99 26 82 11, så kommer de med det samme
og kigger på det. De har døgn/weekend-vagt, og det er en del af den
service som følger med det at ha fjernvarme. Ingen problemer i det...

-TMus

Fra : jn

Dato : 19-04-09 06:38

> [...]
> indstille, nemlig temp. på det varme vand. Og det gør ingen forskel
> hvordan den står.. Hvis der er nogen der kan komme med nogle fif,

Det kan tyde på at regulatoren er gået istykker. Kan tit ses hvis
regulatorstyringen laver kalk-spor. Få en vvs´er ud og skifte den.

mvh
jacob