Desinfektion i køkken
Fra : Ukendt

Dato : 18-04-09 14:49

Hej gruppe

Jeg vil have gjort hovedrent i mit køkken, og vil derfor gerne bruge noget
desinfektionsmiddel bl.a. til bordpladerne.
Men hvad er det bedste at bruge i køkkenet?

Til den normale rengøring bruger jeg et universalrengøringsmiddel (Ecover)
og hælder lidt husholdningssprit i vandet.
Men vil det være et problem fx. at vaske bordpladerne ned med Rodalon, og
bagefter vaske dem med det almindelige rengøringsmiddel?
Jeg ønsker den ekstra rengøring, da jeg har en kat der kan finde på at hoppe
op på bordene selv han egentlig ikke må det.

Det samme gælder køleskabet.
Er husholdningssprit det bedste, eller kan Rodalon også bruges der?
Her vil jeg gerne give det den ekstra rengøring, fx. hvis der er noget der
er blevet fordærvet, fordi jeg har glemt det bagerst på en hylde...

Det Rodalon jeg har stående er den blå til indendørs.

På forhånd tak for svar

--
Louise

Fra : Emil

Dato : 18-04-09 18:06

"Louise" <louisePUNKTUMkrarupSNABELAprivatPUNKTUMdk> wrote:

>Hej gruppe
>
> Jeg vil have gjort hovedrent i mit køkken, og vil derfor gerne bruge noget
>desinfektionsmiddel bl.a. til bordpladerne.
>Men hvad er det bedste at bruge i køkkenet?

Rodalon. Det er ugiftigt for mennesker (altså i små mængder

>Til den normale rengøring bruger jeg et universalrengøringsmiddel (Ecover)
>og hælder lidt husholdningssprit i vandet.

Husholdningssprit indeholder div. olier og stoffer som ikke er sunde
at komme i kontakt med. Smid det ud; det kan ikke bruges til noget
fornuftigt.
Generelt vil tilsætning af sprit lette fordampningen af vandet, så
overfladen tørrer hurtigt op. Karburatorsprit vil virke, men er
direkte giftigt for hjernecellerne.

Så, hvis det er dig magtpåliggende at vandet på bordpladen tørrer
lynhurtigt op, kan du tilsætte ca. en - to spsk. ren vodka pr liter
færdigblandet rengøringsvand.
Andre virkninger har spritten ikke, da den virker bedst i en
koncentration på omkring 65%, hvis vi taler om desinfektion. Og bedst
i kombination med klorholdige midler, som egentligt er noget skidt for
vores miljø.
Læger m.v. bruger klorhexidin sprit, som er meget effektivt til at
standse overførsel af div. problemer.

>Men vil det være et problem fx. at vaske bordpladerne ned med Rodalon, og
>bagefter vaske dem med det almindelige rengøringsmiddel?

Ja, rækkefølgen er problematisk.
Først vaskes med alm. universalrengøringsmiddel, som skylles grundigt
af pladerne med rent vand på kludene.

Grunden til at være omhyggelig med at fjerne remgøringsmidlet er, at
rengøringsmidlet kan neutralisere virkningen af en efterfølgende
rodalonbehandling, som er den egentlige desinfektion af overfladerne.

Først hersfter overtørres emnet (bordplade, køleskab eller andet) med
en rodalonopløsning af korrekt styrke. Denne behandling skal _ikke_
vaskes bort!
Den indtørrede Rodalon vil suge fugt - hvis den kommer - og dermed
være aktiv på samme tid som mugsporer og andre morsomheder dukker op,
så det er en ganske effektiv beskyttelse.

>Det samme gælder køleskabet.

Ja, samme fremgangsmåde her.

>Det Rodalon jeg har stående er den blå til indendørs.

Så er du garanteret blevet snydt, så pengene driver fra din tegnebog.

OG - Enten er du eller jeg farveblind. Eller din flaske er meget
gammel.

Købmandens flaske med indendørs er rød i tekstfeltet.
Min flaske med udendørs er grøn i tekstfeltet.

Da begge typer sælges til samme pris pr. l., og da indholdsstoffet er
det samme, blot i halv mængde i den indendørs-version, skal der jo
ikke bruges mange lommeregnere for at finde ud af, hvor meget man
bliver snydt ved at købe den indendørs version.

>På forhånd tak for svar

Velbekomme.

m.v.h. Emil

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 09:48

> Så er du garanteret blevet snydt, så pengene driver fra din tegnebog.
>
> OG - Enten er du eller jeg farveblind. Eller din flaske er meget
> gammel.

Du har ret - den er rød i tekstfeltet, altså der hvor der står "indendørs"
Det blå er hvor der står "Rodalon"

My mistake

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-09 19:17

> Jeg vil have gjort hovedrent i mit køkken, og vil derfor gerne bruge noget
> desinfektionsmiddel bl.a. til bordpladerne.
> Men hvad er det bedste at bruge i køkkenet?

Vi bruger Ajax-vand i 1:4 til daglig afvask. Virker fint (myrerne kan i
hvert fald ikke lide det)

> Men vil det være et problem fx. at vaske bordpladerne ned med Rodalon, og
> bagefter vaske dem med det almindelige rengøringsmiddel?

Ja. Du skal kun bruge Rodalon og vand - ikke sæbe. Eller kun sæbe og ikke
Rodalon

Mvh Maria

Fra : Tove Krieger

Dato : 18-04-09 21:04

In news:49ea19c0$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Maria Frederiksen <mf@easyfrag.dk> typed:

> Ja. Du skal kun bruge Rodalon og vand - ikke sæbe. Eller kun sæbe og
> ikke Rodalon

Jeg bruger også kun vand med Rodalon (sæbe ophæver Rodalonens virkning) i
den opgivne mængde der står på flasken, d.v.s. 1 dl. Rodalon til 1 liter
vand. Det er det mest effektive også til køleskabet. Man skal blot huske at
vaske godt efter med rent vand.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats