Krukker på træterrasse
Fra : Puk Tutein

Dato : 17-04-09 18:20

Hej alle,

Nu er den nye træterrasse meget snart klar. Jeg har sådan glædet mig til at
få en terrasse, der var stor nok til, at jeg også kunne have krukker med
blomster på den. Jeg kan godt regne ud, at det nok ikke er en god idé at
sætte krukkerne direkte på terrassen. Går ud fra, at det vil give nogle
grimme mærker og kunne skabe råd, da sådan nogle krukker jo tit er våde i
bunden.

Men er det nok at sætte krukkerne eksempelvis på små stykker træ, så de er
hævet et par centimeter over selve terrassen? Eller bør jeg også sørge for
at alle mine krukker har underskål? - Så det fra bunden bliver - terrasse,
træklods, underskål, potte.

Et tillægsspørgsmål - Jeg har nogle halve whiskytønder, som jeg gerne vil
sætte store murerspande i, fylde med vand og sætte nogle vandplanter i. Har
i nogen tips til sådan en anordning?

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-04-09 18:40

> [...]
> hævet et par centimeter over selve terrassen? Eller bør jeg også sørge
> for at alle mine krukker har underskål? - Så det fra bunden bliver -

Du får mærker uanset hvad, så måske skal du bare leve med at sådan er det.

> Et tillægsspørgsmål - Jeg har nogle halve whiskytønder, som jeg gerne vil
> sætte store murerspande i, fylde med vand og sætte nogle vandplanter i.
> Har i nogen tips til sådan en anordning?

Vi bruger næsten samme setup som selvvanderpotte - vi har bare en plade af
styropor hen over vandspanden, et rør med jord og så jord over med
planterne i. Det fungerer rigtig godt, da man slipper for at vande hver dag.
For at have vandplanter i, skal du jo finde en løsning på kanterne. Det kan
jeg ikke lige forstille mig.

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 18:49

On Fri, 17 Apr 2009 19:39:35 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Du får mærker uanset hvad, så måske skal du bare leve med at sådan er det.

Ja eller også skal man købe de underlag hvor der er hjul på, så kan
man let flytte krukkerne en smule engang imellem. Det ser jo
skrækkeligt ud med de mærker efter en hel sommer samme sted.

per

Fra : Kim Jensen

Dato : 19-04-09 10:06

Hej!

> [...]
> sætte krukkerne direkte på terrassen. Går ud fra, at det vil give nogle
> grimme mærker og kunne skabe råd, da sådan nogle krukker jo tit er våde i

Sidste uge købte jeg i Bauhaus et par plastic-anordninger til cirka
samme formål; en cirkulær gennemsigtig plastic-skive hvor der på
undersiden er en lang række "halv-kugler" i samme materiale (ialt ca.
1-2 cm høj). Dimsen placeres under krukken, hvorved kontaktfladen med
underlaget minimeres og løsningen er stort set usynlig. Pladerne fås i
mange forskellige størrelser, både runde og kvadratiske.

--
mvh Kim Jensen
blog.werx @ http://kim.litewerx.dk

Fra : Henriette Døssing

Dato : 19-04-09 12:25

Kim Jensen skrev:
> Hej!

Jeg vil anbefale "krukkevogne", altså en anordning med hjul under. Vi
har sådanne nogle under vores krukker på terrassen, og jeg synes det er
praktisk, da de dels kun giver meget små mærker fra hjulene og dels kan
krukkerne let flyttes efter sol, regn, vind, humør - og når der lige
skal fejes.

Bedste hilsner

Henriette Døssing