NPK gødning, et par spørgsmål.
Fra : Klaus G.

Dato : 17-04-09 13:19

Hej.

Det er lige gået op for mig, at NPK gødning, ikke bare er NPK gødning :)

Der er tal for hvor meget N, P og K der er i, 18-3-15 f.eks..

Jeg står og kommer til at mangle noget mere gødning engang i maj, så er
allerede nu på udkig efter tilbud. Så hvad for noget skal jeg gå efter, for
at det er bedst til min mossede græsplæne? Mine forældre har sagt jeg bare
kan købe ind, for de skal nok aftage noget så. Men kan samme gødning bruges
til f.eks. et Surbundsbed, eller hvad det nu hedder? For jeg tror det er er
netop DER de vil bruge noget af gødningen også... Og så nok også noget på
deres kæmpe plæne.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : VHA

Dato : 17-04-09 17:20

> [...]
>Til græsplæne og haven er det udmærket med den du nævner, men absolut ingen
>gødning til surbundsbed f.eks. rhododendron.

Mvh VHA

Fra : Klaus G.

Dato : 17-04-09 18:01

> Til græsplæne og haven er det udmærket med den du nævner, men
> absolut ingen gødning til surbundsbed f.eks. rhododendron.
Okay. De har ikke nævnt at de vil gøde, bare nogle tanker jeg gjorde mig :)

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-04-09 18:41

Hvorfor ikke? De skal da også gødes - endda temmelig meget for at være pæne.

Mvh Maria

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-09 18:50

"Maria Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev

> Hvorfor ikke? De skal da også gødes - endda temmelig meget for at være
> pæne.

Han mente nok at de ikke skulle have den NPK. Der findes noget der er med
til at forsure, tror det er ammoniumsulfat.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-09 20:58

On Fri, 17 Apr 2009 19:49:31 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Han mente nok at de ikke skulle have den NPK. Der findes noget der er med
>til at forsure, tror det er ammoniumsulfat.

Svovlsur ammoniak - er velegnet til rhodoer. Gr jorden sur. Om det også
kaldes ammoniumsulfat aner jeg ikke. Det sælges som Svovlsur ammoniak.

Men det er en ren kvælstofgødning, dvs. resten af næringsstofferne
mangler. Og det kan de nu godt få fra en almindelig npk-gødning. Også en
18-3-15, dog skal man nok lige passe på at de ikke får for meget
kvælstof.

Og så irriterer det mig at man ikke længere kan få sig en 23-3-7 - i
terrorbekæmpelsens hellige navn er den blevet forbudt
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-04-09 22:31

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev
> Svovlsur ammoniak - er velegnet til rhodoer. Gr jorden sur. Om det også
> kaldes ammoniumsulfat aner jeg ikke.

Det gør det.

> Det sælges som Svovlsur ammoniak.

Så kan man finde det.

Andre næringsstoffer kommer vel fra det haveaffald man herper ind under dem?

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 18-04-09 14:48

On Fri, 17 Apr 2009 23:31:04 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Andre næringsstoffer kommer vel fra det haveaffald man herper ind under dem?

Jo, hvis man da husker at smide sit haveaffald derind Det er jo ikke
alle der gør.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 18-04-09 13:12

On 17 Apr., 21:57, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>
> Og så irriterer det mig at man ikke længere kan få sig en 23-3-7 - i
> terrorbekæmpelsens hellige navn er den blevet forbudt

Kan urea ikke bruges ? Evt. til at blande i en alm. NPK gødning.
Det kan da sagtens købe, også som små perler.
--
Christian

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-04-09 06:43

On Sat, 18 Apr 2009 12:11:53 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Kan urea ikke bruges ? Evt. til at blande i en alm. NPK gødning.
>Det kan da sagtens købe, også som små perler.

Jo, gødningsmæssigt kan jeg da sagtens bruge urea i stedet for en
23-3-7.

Jeg finder det bare fuldstændig tåbeligt at man forbyder gødning med
mere end 20% N, fordi 'nogen' kan bruge det til at lave bomber. Hvis man
kan lave bomber af gødning kan man også finde ud af at oparbejde en
svagere gødning til noget brugbart.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-04-09 03:22

On 19 Apr., 07:43, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg finder det bare fuldstændig tåbeligt at man forbyder gødning med
> mere end 20% N, fordi 'nogen' kan bruge det til at lave bomber.

Kan registrede landbrug og lign. ikke stadig købe det ?

> Hvis man kan lave bomber af gødning kan man også finde ud af at oparbejde en
> svagere gødning til noget brugbart.

Ja, men dem som kan oparbejde en svagere gødning kan nok lave noget
bedre som TATP eller lign.
Det er meget nemt at lave en gødningsbombe. Fx. kunne en meget stor en
laves i en cementblanderlastbil.
2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten
klar.

--
Christian

Fra : Klaus G.

Dato : 19-04-09 13:08

> [...]
> 2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
> møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten
Så, nu bliver du nok snart hentet at PET :)

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-04-09 07:28

On Sun, 19 Apr 2009 02:21:38 -0700 (PDT), "Christian B. Andresen"
<trav@tiscali.dk> wrote:

>Kan registrede landbrug og lign. ikke stadig købe det ?

Jo, så vidt jeg ved kan de godt. Men hvor meget registrering der skal
til aner jeg ikke. Jeg kunne sikkert også selv pga. mit gartneri, men
jeg har ikke det store behov for det.

> [...]
>2 tons gødning og 1000 liter dieselolie og 500 kg meget store
>møtrikker og så kører den lidt rundt og blander og så er den næsten

Og hvis man vil den slags kan man også nemt finde et landbrug eller to
at "låne" lidt gødning hos i nattens mulm og mørke.
Så der kommer ikke noget som helst ud af at forbyde det, andet end at
genere os almindelige havefolk. Dem som vil lave bomber, de kan stadig
lige nemt komme til det.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-04-09 07:04

On 19 Apr., 14:08, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Så, nu bliver du nok snart hentet at PET :)

Det tænkte jeg egentligt også selv da jeg skrev det.
Og så det faktum at jeg har en landejendom og har let adgang til
gødning er sikkert skærpende omstændigheder

--
Christian

Fra : Klaus G.

Dato : 19-04-09 14:38

> Det tænkte jeg egentligt også selv da jeg skrev det.
> Og så det faktum at jeg har en landejendom og har let adgang til
> gødning er sikkert skærpende omstændigheder
Og det hele må da ramle sammen hvis du også få flyveundervisning ;)

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-04-09 05:59

On Apr 19, 3:38 pm, "Klaus G." <klaus_g...@hotmail.com> wrote:

> Og det hele må da ramle sammen hvis du også få flyveundervisning ;)

Ups, Randers flyveplads liger stort set lige neden for enden af
marken.

......øjeblik....det banker på døren.......shi*.....så fandt de
miiiiiiiiiiiggggggggggggggg......................

--
signatur fjernet af de offentlige myndigheder

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 21-04-09 06:00

On Apr 20, 8:28 am, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:

> Jo, så vidt jeg ved kan de godt. Men hvor meget registrering der skal
> til aner jeg ikke.  Jeg kunne sikkert også selv pga. mit gartneri, men
> jeg har ikke det store behov for det.

Gødningsregnskab, går jeg ud fra.

> Og hvis man vil den slags kan man også nemt finde et landbrug eller to
> at "låne" lidt gødning hos i nattens mulm og mørke.

Helt sikkert.

> Så der kommer ikke noget som helst ud af at forbyde det, andet end at
> genere os almindelige havefolk. Dem som vil lave bomber, de kan stadig
> lige nemt komme til det.

Helt enig.

--
Christian......http://www.yee-haw.dk