Fjerne bladlus på hortansia
Fra : Per H

Dato : 17-04-09 08:07

Vi fik at vide at man kunne fjerne bladlus, ved at sprøjte en blanding
af brun sæbe lidt sprit og vand, og efter 10 minutter oversprøjte dem
med rent vand. Så nu er lusene væk, men desværre er mange af bladene
helt ødelagt, de er blevet brunlige i det, og nogle er en smule
krøllede.. De blev sat udendørs et par dage da vi overskyllede dem,
og da vi så de grimme blade satte vi blomsterne indendørs igen, da vi
troede at det havede været kulden de ikke kunne tåle. Men i
mellemtiden er det blevet en smule værre. Hvad i alverden er der
sket.
?

per

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 17-04-09 17:09

Per H wrote:

> men desværre er mange af bladene
> helt ødelagt, de er blevet brunlige i det, og nogle er en smule
> krøllede.. De blev sat udendørs et par dage da vi overskyllede dem,

Bladene er muligvis blevet solskoldede. De har været vænnet til det relativt
begrænsede lys indendørs og så satte du dem ud i den bragende sol. Det er
der ikke nogen planter, der kan tåle - de skal langsomt vænnes til den meget
større lysmængde.

Erik Ginnerskov

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 17:31

On Fri, 17 Apr 2009 18:08:57 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

> [...]
>der ikke nogen planter, der kan tåle - de skal langsomt vænnes til den meget

Njaa, de har nu stået i udestuen hele vinteren, og der er glas hele
vejen rundt, og aldrig under 5 +grader. Men jeg har faktisk læst at
det måske er det kolde vand jeg har sprøjtet på dem. Det skulle de
ikke kunne lide. Men det er lidt ærgeligt. de var megt store og
flotte. Men måske har de fået lidt frost om natten i sidste uge.

per

Fra : Puk Tutein

Dato : 17-04-09 18:16

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> troede at det havede været kulden de ikke kunne tåle. Men i
> mellemtiden er det blevet en smule værre. Hvad i alverden er der

Jeg har brugt det samme tip til at fjerne bladlus fra roser. Da jeg fik
tippet, fik jeg samtidig at vide, at planterne ikke måtte få sol MENS man
havde dem oversprøjtet med blandingen af vand, sæbe og sprit. Det har jeg
så naturligvis afholdt mig fra. Derfor kan jeg heller ikke bekræfte, at det
går galt hvis planterne får sol, mens de er oversprøjtet med blandingen, men
jeg fik altså at vide, at det netop ville svide bladene. Måske er det her
det er gået galt for dig?

Mange hilsner
Puk