Lægning af terrassebrædder
Fra : Puk Tutein

Dato : 16-04-09 19:10

Hej alle,

Kæresten og jeg er i gang med at bygge en træterrasse. Den bliver ca. 10
meter lang og 5 meter bred.
Vi har lagt strøer - eller hvad man nu skal kalde det - for hver 60 cm. Vi
har terrassebrædder på 3,60 m.

Mit spørgsmål er nu, om vi er nødt til at lægge terrassebrædderne "i
forbandt" - altså forskudt af hinanden. Så er vi jo nødt til at skære en
del af terrassebrædderne til. Hvis vi derimod blot kan lægge dem i den
længde de har, så vil vi nemlig gerne det.

Men hvad siger i? Er der noget i vejen for det?

Mange hilsner
Puk

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 16-04-09 19:56

> [...]
> længde de har, så vil vi nemlig gerne det.
>
> Men hvad siger i? Er der noget i vejen for det?

Næ, det er rent udseende. Vent med at lægge den til det bliver varmt. Ellers
kommer der revner mellem brædderne på langs. Husk at lave et LILLE mellemrum
mellem længderne. Vi brugte en malerpensels tykkelse, og det passer fint.

Mvh Maria

Fra : Armand

Dato : 17-04-09 00:00

Maria Frederiksen skrev:

> ............... Husk at lave et LILLE mellemrum
> mellem længderne. Vi brugte en malerpensels tykkelse, og det passer fint.

Nej!
Beregn hvor mange hele brædder der kan ligge på tværs af arealet og
fordel det tiloversblevne mål som mellemrum mellem brædderne!
På så bredt et areal som din terrasse kan det hænde at du for at få et
passende mellemrun skal fjerne et brædt ved opmålingen for at få de
100-120 mm mere at fordele mellem brædderne, men dét finder du selv ud af!

Med længderne lyder det til at rækkerne får en 60-cm's stump i hver sin
ende på skift!

--
Armand.
(hvis terrassers bredde har passet med to tommestoks-blades tykkelse

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 07:10

On Fri, 17 Apr 2009 01:00:29 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

> [...]
>passende mellemrun skal fjerne et brædt ved opmålingen for at få de
>100-120 mm mere at fordele mellem brædderne, men dét finder du selv ud af!

Det er ret sansyneligt at man ikke kan det, da bredden på det enkelte
bræt godt kan svinge en del, så med 25 brædder? er man helt ude af
køre. Men hvis man har en yderkant der er fast, ville jeg starte
derude, og så evt skære det inderste til omkring huset.

per

Fra : Armand

Dato : 17-04-09 09:09

Per H skrev:

> [...]
> køre. Men hvis man har en yderkant der er fast, ville jeg starte
> derude, og så evt skære det inderste til omkring huset.

Jeg skrev "beregn" men i virkeligheden er det enkleste nok at lægge alle
brædderne op tæt på hinanden, og derefter beslutte om det tiloversblevne
mellemrum ved kanten rækker til at fordeles imellem samtlige brædder -
Det er også derfor jeg fik brugt vendingen "fjerne et brædt" for at få
yderligere mål at fordele af.
Ved de sidste tre-fire brædder inden kanten kan man slutteligt
konstantere hvorvidt at det går efter planen, eller om man skal
stramme/løsne de sidste mellemrum!

--
Armand.

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 11:17

On Fri, 17 Apr 2009 10:08:30 +0200, Armand <armand@mc-chaufforerne.dk>
wrote:

>Ved de sidste tre-fire brædder inden kanten kan man slutteligt
>konstantere hvorvidt at det går efter planen, eller om man skal
>stramme/løsne de sidste mellemrum!

jeg tror ikke at man kan ændre mellemrummet noget særligt +-1 mm, uden
at man kan se det. Så hellere lidt luft inde ved huset. ville jeg
gøre.

per

Fra : Martin Bak

Dato : 17-04-09 13:42

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> jeg tror ikke at man kan ændre mellemrummet noget særligt +-1 mm, uden
> at man kan se det. Så hellere lidt luft inde ved huset. ville jeg
> gøre.

Jeg ved ikke hvor i har det fra, at der skulle være så stor forskel på
dimensionen at man ikke kan udregne sin afstand på forhånd. Det er der ikke.
brædderne er ret præcise målfaste, hvis de kommer i en leverance.

Så udregn hvor mange hele brædder der skal til for at dække de 5 brædder,
når der samtidig levnes mellemrum, f.eks. 5-10 mm mellem dem. Læg så
brædderne idet der startes ved muren. Brug en (flere) afstandsklods(er) til
at holde ens afstand hele tiden, og kontroller for ca. hver 5. brædt, at
afstanden til yderkanten af terassen er den samme hele vejen, så det sikres
at der ikke er noget der kommer ud af kurs.

Når der mangler 12 brædder lægges det yderste bræt. Herefter et i midten af
"hullet". Og herefter igen et i midten af de nu 2 huller. og tilsidst lægges
de sidste brædder i. Så vil afstanden være så tæt på ens som muligt, uden at
man har skulle skære noget på langs.

Det kan være en fordel at lade brædderne rage et lille stykke ud over siden
af terassen og tilsidst skære hele siden med en håndrundsav for at få en
helt lige afslutning.
Samlinger i længderetningen skal naturligvis ske over strøer, og ikke 2
samlinger samme sted ved siden af hinanden. Bedst er det hvis det springer
f.eks. 1-3-5-7 2-4-6-8 osv. Det kan godt koste enkelte ekstra meter
brædder, men resultatet bliver både pænere og stærkere.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Martin Bak

Dato : 17-04-09 13:43

> Så udregn hvor mange hele brædder der skal til for at dække de 5 brædder,
5 meter, mener jeg naturligvis

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 14:39

On Fri, 17 Apr 2009 14:41:37 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

> [...]

>dimensionen at man ikke kan udregne sin afstand på forhånd. Det er der ikke.
>brædderne er ret præcise målfaste, hvis de kommer i en leverance.

Det var satans. Ja dem jeg har lagt i min tid, har sagtens kunne
svinge 5 mm. Og så skal der ikke ret meget til før det er komplet
umuligt at regne med.
Og det var 5" fra fog.

og samtidig er det heller ikke sikkert at man får dem banket præsis
lige meget sammen. ½ mm bliver til en del derudaf.

>Så udregn hvor mange hele brædder der skal til for at dække de 5 brædder,
>når der samtidig levnes mellemrum, f.eks. 5-10 mm mellem dem.

Det er da alt for meget, hvad så når de tørre ind, det ser
frygteligt ud.

> [...]
>de sidste brædder i. Så vil afstanden være så tæt på ens som muligt, uden at

Godtnok en noget besværlig måde.

>Det kan være en fordel at lade brædderne rage et lille stykke ud over siden
>af terassen og tilsidst skære hele siden med en håndrundsav for at få en
>helt lige afslutning.

ja klart, man kan ikke lægge dem uden at skære rent til sidst, det
skal jo være pænt

per

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-04-09 15:36

> [...]
> lige meget sammen. ½ mm bliver til en del derudaf.

> Det er da alt for meget, hvad så når de tørre ind, det ser

Sig mig: har du fer/not i dine terassebrædder?

- Martin

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 16:12

On Fri, 17 Apr 2009 16:35:52 +0200, "Martin Petersen"
<knopfisk@[FJERN]vvs.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Sig mig: har du fer/not i dine terassebrædder?
nej det har jeg da ikke,
Men 10 mm bliver hurtigt til 14 når de er helt tørre.
Men der er jo frit valg.

per

Fra : Puk Tutein

Dato : 17-04-09 17:00

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

Hej igen,

> nej det har jeg da ikke,
> Men 10 mm bliver hurtigt til 14 når de er helt tørre.
> Men der er jo frit valg.

Tusind tak for alle jeres input. Vi er godt i gang med at lægge brædderne
og har brugt jeres råd omkring at beregne hvor mange brædder der skal ligge
udaf over de 5 meter, så vi ikke står tilbage med noget helt skævt til
sidst. Jeg kan se, at der er lidt delte meninger om, hvorvidt vi kommer til
det, så det er jo et spændingsmoment.

Mange hilsner
Puk

Fra : Martin Petersen

Dato : 17-04-09 17:46

"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

> nej det har jeg da ikke,
> Men 10 mm bliver hurtigt til 14 når de er helt tørre.
> Men der er jo frit valg.

Jeg studsede blot over at flere af jer snakkede om at "slå dem sammen", men
man slår dem selvfølgelig sammen med bjælkelaget.:)

Jeg streger i øvrigt hver anden eller tredje bræt op på bjælkerne, og lægger
resten på øjemål. Ganske som når jeg smider tagsten op.

- Martin

Fra : Martin Bak

Dato : 17-04-09 17:54

"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg streger i øvrigt hver anden eller tredje bræt op på bjælkerne, og
> lægger resten på øjemål. Ganske som når jeg smider tagsten op.

Ja Martin, det vil du og jeg gøre, men der er ikke så mange tømrere her i
gruppen. Selv beregningen af afstanden mellem brædderne tvivles der endda på
nytten af. Så derfor kom jeg med et forslag der vil være nogenlunde sikkert
at arbejde ud fra.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 18:53

On Fri, 17 Apr 2009 18:54:18 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>"Martin Petersen" <knopfisk@[FJERN]vvs.dk> skrev i en meddelelse

Ja det ville jeg da også mene.

Ja øjemålet er jo ganske præsist, som regl.

per

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 19:00

On Fri, 17 Apr 2009 18:54:18 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>Ja Martin, det vil du og jeg gøre, men der er ikke så mange tømrere her i
>gruppen.
Nej men nogen er der sikkert. Og man behøver nu ikke have svendebrev
for at lave en teresse, bare lidt håndværkssnilde. er som regl fint.

>Selv beregningen af afstanden mellem brædderne tvivles der endda på
>nytten af. Så derfor kom jeg med et forslag der vil være nogenlunde sikkert
>at arbejde ud fra.

Syndtes du ikke selv at 10 mm luft er alt for meget da. selvom det
går op i hele brædder. Så er høje hæle da bandlyst.

per

Fra : Martin Bak

Dato : 17-04-09 19:07

> On Fri, 17 Apr 2009 18:54:18 +0200, "Martin Bak"
> <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:
>

> Syndtes du ikke selv at 10 mm luft er alt for meget da. selvom det
> går op i hele brædder. Så er høje hæle da bandlyst.

Næh. ikke nødvendigvis. Og du har ikke læst hvad jeg skrev, tilsyneladende.
Jeg skrev f.eks 5-10 mm. Bare ment som netop et eksempel. Meget mindre end 5
mm vil jeg synes er noget skidt, mellem 5 og 10 ret godt.
Høje hæle går jeg aldrig i . Det er der nok heller ikke mange andre der
kunne finde på, på en træterasse af denne type.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : Per H

Dato : 17-04-09 20:10

On Fri, 17 Apr 2009 20:07:14 +0200, "Martin Bak"
<fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote:

>"Per H" <tramanden@gmail.com> skrev i en meddelelse

>Næh. ikke nødvendigvis. Og du har ikke læst hvad jeg skrev, tilsyneladende.
>Jeg skrev f.eks 5-10 mm.
alså op til 10 mm ikke, jo jeg har læst det hele.

> Bare ment som netop et eksempel. Meget mindre end 5
>mm vil jeg synes er noget skidt,

4 mm er ellers perfekt synsmessigt.

>mellem 5 og 10 ret godt.

Har nu aldrig set nogle terasser med så kæmpe mellemrum, i nyere tid.

>Høje hæle går jeg aldrig i . Det er der nok heller ikke mange andre der
>kunne finde på, på en træterasse af denne type.

lidt synd at de ikke kan være med til festen

per

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 18-04-09 10:52

> Jeg skrev f.eks 5-10 mm. Bare ment som netop et eksempel. Meget mindre end
> 5 mm vil jeg synes er noget skidt, mellem 5 og 10 ret godt.

5 mm max. Så slipper man for at tynde stoleben eller andet render ned i
hullerne. 3,2 er pænt

Mvh Maria

Fra : Per H

Dato : 18-04-09 11:04

On Sat, 18 Apr 2009 11:52:20 +0200, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>5 mm max. Så slipper man for at tynde stoleben eller andet render ned i
>hullerne. 3,2 er pænt
>
>Mvh Maria

ja, og når det så bliver supersommer, så syndtes man aligevel at
mellemrummet er blevet for stort.

per

Fra : Martin Petersen

Dato : 18-04-09 19:10

> ja, og når det så bliver supersommer, så syndtes man aligevel at
> mellemrummet er blevet for stort.

Det kommer også an på hvornår det lægges. Er træet fugtigt, og årstiden
efterår bruger jeg en malerpind. Lægger jeg knastørre brædder om sommeren
bruger jeg min tømrerblyant (~7 mm).

Har engang læst at mellemrummet skal være så barnetæer ikke kommer i klemme
(kan ikke huske afstanden). Det ser jo heller ikke godt ud med alle de tæer
på terassen. ;)

- Martin

Fra : Per H

Dato : 16-04-09 20:21

On Thu, 16 Apr 2009 20:10:12 +0200, "Puk Tutein"
<puk@(remove.this)tutein.dk> wrote:

> [...]
>del af terrassebrædderne til. Hvis vi derimod blot kan lægge dem i den
>længde de har, så vil vi nemlig gerne det.

brædderne skal samles over strøerne, så enderne er helt tætte.
Den stump du får tilbage,bruger du i næste række, hvis de kan nå til
en strø- Er brædderne våde, ville jeg lægge dem meget tæt, så
mellemrummet ikke bliver for stort når de tørre ud. Jeg plejer at
bruge en stum masunit som mellemrum, Husk at vende brædderne ens vej
opad, og skru ikke for langt ud i kanterne da de så revner. der skal
2 skruer i hver strø/
er bræderne skæve, så mas dem sammen, så du får samme mellemrum.

Hvis brædderne ikke køres med forskudte samlinger, kommer der 2 lange
og meget synlige samlinger, og det er ikke pænt.

du kan bruge montaflex med torx kærv/ eller tilsvarende

per

Fra : S.B.

Dato : 16-04-09 20:39

> [...]
> og meget synlige samlinger, og det er ikke pænt.
>
> du kan bruge montaflex med torx kærv/ eller tilsvarende

Hvis du lægger dem på langs, har du jo 80 cm i overskud, og med 60 cm mellem
strøerne, kan du som Per skriver bare starte med den overskydende stump, så
får du dem automatisk et fag forskudt hver gang, og sparer træ på det

Søren

Fra : Leonard

Dato : 16-04-09 19:39

Puk Tutein wrote:

> [...]
> skære en del af terrassebrædderne til. Hvis vi derimod blot kan
> lægge dem i den længde de har, så vil vi nemlig gerne det.

Der skal vel være et mellemrum mellem brædderne?
Endesamlingerne kommer til at ligge over en strø?
Hvis ja til begge, så er det bare at lægge dem.

--
Leonard

Fra : Henning

Dato : 16-04-09 20:17

> [...]

>længde de har, så vil vi nemlig gerne det.
>
>Men hvad siger i? Er der noget i vejen for det?

Det kommer an på hvad man synes der er pænest? Jeg ville lægge en
række, save til, starte næste række med det overskydende stykke og så
fremdeles. Det giver det mest harmoniske udseende og mindst spild af
brædder