Desinficering af tag, dør-det-selv?
Fra : Ukendt

Dato : 15-04-09 19:51

Hejsa.
Vores 3 år gamle hus har allerede flere steder et tyndt grønt algelag, og
jeg vil derfor gerne gøre noget ved det inden det for alvor sætter sig.

Jeg har læst lidt rundt omkring på nettet omkring dette, og det er ikke
fordi det er så dyrt at lade et firma gøre det, f.eks.
http://www.tagrens.dk/side_alge.htm

Men jeg tænkte om man selv kunne gøre det. Jeg har derfor tænkt følgende:

Jeg vil fylde min regnvandstønde med et passende algemiddel, (er udendørs
Rodalon OK til taget, eller hvad kan anbefales?) og så sætte en pumpe i
tønden til haveslangen.

Jeg kan så med sprøjtepistolen sagtens sprøjte opløsningen op og rundt på
taget.

Er dette godt nok, eller kan nogen anbefale mig en god metode. Jeg synes
ikke at kunne finde teleskopstænger eller andet passende udstyr nogetsteds,
som f.eks. http://www.dansktagteknik.dk/graphics/interface/pic_225.jpg

Fra : Jens K H

Dato : 15-04-09 21:50

<jh> skrev i en meddelelse
> [...]
> tønden til haveslangen.
>
> Jeg kan så med sprøjtepistolen sagtens sprøjte opløsningen op og rundt på

Hej,

det fremgår ikke hvilken type tag du har, men under alle omstændigheder: pas
på at stå nedefra og sprøjt op på taget. Det går den forkerte vej af hvordan
vandet normalt løber på taget.

En bekendt gjorde det for nogle år siden med en højtryksrenser. Han havde
ikke lige tænkt på, at når han stod nedefra sprøjtede han ind i
mellemrummene mellem tagpladerne.Det endte med en vandskade på indersiden af
skråvæggen.

--
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 15-04-09 22:05

> [...]
> ikke lige tænkt på, at når han stod nedefra sprøjtede han ind i
> mellemrummene mellem tagpladerne.Det endte med en vandskade på indersiden

Hejsa.

Det er fair nok at vide
Taget er af sorte betontagsten. Jeg tænkte jeg ville tage en stige, og så
sprøjte oppefra og ned, det bliver ikke med højtryk men med alm. haveslange
forbundet til vandet med algefjerner.

Fra : F. Hansen

Dato : 16-04-09 04:07

<jh> skrev i meddelelsen

> [...]
> sprøjte oppefra og ned, det bliver ikke med højtryk men med alm.
> haveslange forbundet til vandet med algefjerner.
Det kan du sagtens, det er bare på med et brusehoved eller hvad sådan en
tingest hedder
så går det som en leg.

Fra : marlene

Dato : 16-04-09 14:54

"F. Hansen" <jerseycowdk@yahooNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse

> <jh> skrev i meddelelsen

> Det kan du sagtens, det er bare på med et brusehoved eller hvad sådan en
> tingest hedder
> så går det som en leg.

rodalon er rigtig effektivt, men husk taget skal være tørt ved påførsel,
efter få dage er algerne væk,
det er ihvertfald sket på vores have fliser.

Fra : Morten

Dato : 16-04-09 15:32

<jh> skrev i en meddelelse
> [...]
> .tager ikke ret lang tid i forholdt til at hælde det ud med en
> vandkande.Men husk man må ikke sprøjte direkte derpå for så laver man en

Morten

Fra : Michael Nielsen

Dato : 16-04-09 18:08

--

Michael Nielsen
<jh> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg vil fylde min regnvandstønde med et passende algemiddel, (er udendørs
> Rodalon OK til taget, eller hvad kan anbefales?) og så sætte en pumpe i

Rodalon er vel ok, men som prof vil jeg anbefale denne grøn rens
http://shop.totalrent.dk/index.php?menupunkt=butikken&kategori=36&id=127

> [...]
>
> Er dette godt nok, eller kan nogen anbefale mig en god metode. Jeg synes
> ikke at kunne finde teleskopstænger eller andet passende udstyr

Stængerne finder du her:
http://shop.totalrent.dk/index.php?menupunkt=butikken&kategori=45

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 16-04-09 21:07

On Thu, 16 Apr 2009 19:08:11 +0200, "Michael Nielsen"
<m.oestergaardSLET@c.dk> wrote:

>Rodalon er vel ok, men som prof vil jeg anbefale denne grøn rens
>http://shop.totalrent.dk/index.php?menupunkt=butikken&kategori=36&id=127

Hvad er aktivstoffet i den?
(Jeg vil umiddelbart gætte på det er nøjagtig det samme som rodalon
......)
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Jens

Dato : 16-04-09 20:41

<jh> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er dette godt nok, eller kan nogen anbefale mig en god metode. Jeg synes
> ikke at kunne finde teleskopstænger eller andet passende udstyr

Hej

Eneste godkendte middel til algebehandling er Pelargonsyre
http://www.ecostyle.dk/Default.aspx?Page=Product&ID=35&GroupID=63&PageCount=3

Rhodalon har et andet indholdsstof, benzalkoniumchlorid som man skal være
meget varsom med

Hvis du er glad for din have / planter ? så vær forsigtig med ikke at ramme
disse med midlet
Jeg har et par år benyttet et prof. firma til at sprøjte mit tag, desværre
med den bi-effekt at mine flotte rhododendroner blev svedne i bladene :(
I år har jeg tænkt mig selv at sprøjte taget med en 5 L håndpumpe, hvilket
er ret let når taget ikke har for meget fald.
(så kan man gå rundt på det og samtidig sikre at alle tagsten ligger
rigtigt)

Du bør vælge en vindstille, varm/lun dag - uden udsigt til nedbør et par
dage.
Brug maske og briller, så du ikke får det på slimhinderne - det ætser!
Pas på hvis du har tagrender af zink
/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-04-09 09:53

> [...]
> dage.
> Brug maske og briller, så du ikke får det på slimhinderne - det ætser!

Hej alle, og tak for super-gode-råd.

I Jem&Fix faldt jeg over et middel der hedder "Desinficering" der kan bruges
på tage, fliser osv, mod grønne belægninger og alger.
Jeg har nu lavet en test, ved at fylde 0,2 dl til 5 liter vand i en
håndsprøjtepumpe, og givet et hjørne af taget dette middel.
Så ser vi om nogle dage, hvordan det vil virke.

Virker det vil jeg fylde en blanding i regnvandstønden, forbinde en
haveslangepumpe til denne, og så sprøjte det over hele taget. Skal nok passe
på planterne, da aktivstoffet er det samme som det i rodalon. uhauha.
/jh