"Løfte" græsplænen lidt
Fra : J W Nielsen

Dato : 15-04-09 06:37

Hej...
Vi har 3-4 kvm græsplæne som ligger ca 4-5 cm for lavt - er sunket efter vi
for nogle år siden gravede et stort træ op.
Hvordan hæver jeg dette nemmest:
Kan jeg nøjes med at "strø" noget ud over, og så vente på at græsset kommer
op igennem (skal jeg blot smide jord ud over?)
Eller... Lægger jeg jord ud over og sår en ny græsplæne overpå den gamle?

Mvh Jørgen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-09 07:25

On Wed, 15 Apr 2009 07:37:10 +0200, "J W Nielsen"
<jorgen@fjern5nielsen.dk> wrote:

> [...]
>op igennem (skal jeg blot smide jord ud over?)
>Eller... Lægger jeg jord ud over og sår en ny græsplæne overpå den gamle?

Du kan strø et tyndt lag jord over som græsset gror op gennem - 1-2 cm
kan græsset fint komme igennem. 4-5 cm er nok lige rigeligt.

Var det mig, så ville jeg jævne fordybningen een gang for alle og så nyt
græs. Så er problemet hurtigt løst.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : J W Nielsen

Dato : 15-04-09 16:44

Tak for dit svar...
Løsningen er nok at jævne ud een gang for alle.

Mvh Jørgen

Fra : jeg-vil-ikke-h@rudek~

Dato : 15-04-09 09:49

On 15 Apr., 07:37, "J W Nielsen" <jor...@fjern5nielsen.dk> wrote:
> [...]
> op igennem (skal jeg blot smide jord ud over?)
> Eller... Lægger jeg jord ud over og sår en ny græsplæne overpå den gamle?

Hvis græsset ellers er fint, - men blot ligger lidt "lavt", - kunne
løsningen så ikke være at grave det op i fine græstørv og lægge nyt
jord nedenunder?

Fra : Andersen [3650]

Dato : 15-04-09 17:15

jeg-vil-ikke-h@rudekuvert.dk sendte dette med sin computer:
> Hvis græsset ellers er fint, - men blot ligger lidt "lavt", - kunne
> løsningen så ikke være at grave det op i fine græstørv og lægge nyt
> jord nedenunder?

Det lyder smartere. Så er man også sikker på græstypen er ens.
Vi har 3 forskellige sorter i haven og det ses desværre tydeligt.

Andersen [3650]

andersen snabela nospam prik danmark

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-09 17:27

"J W Nielsen" <jorgen@fjern5nielsen.dk> skrev ¨
.. Lægger jeg jord ud over og sår en ny græsplæne overpå den gamle?

Nej, du finder noget tørt jord, så det kan falde med mellem stråene,
alternativt vande et passende lag ned ad gangen, så græsset lige kigger op.
Det kan gentages til der er udlignet. Man kan også vrikke en rille med
spaden, fylde jord i, og skære lidt græskant at fylde rillen med. Vandes
grundigt og klappes plant derefter.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørgen J. Jensen

Dato : 15-04-09 18:24

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
> spaden, fylde jord i, og skære lidt græskant at fylde rillen med. Vandes

Men er der noget i vejen med at læggen f.eks. 5-10 cm jord ovenpå den
eksisterende plæne og så der på?
Mvh Jørgen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-09 20:41

"Jørgen J. Jensen" <noway@tdcadsl.dk> skrev

> Men er der noget i vejen med at læggen f.eks. 5-10 cm jord ovenpå den
> eksisterende plæne og så der på?

Overhovedet ikke, noget af det nedenunder vil måske dukke op. Men ellers
tager det jo en sæson inden det er helt det samme igen.

--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen