Hvilke nåletræer?
Fra : Marianne

Dato : 14-04-09 22:35

Hej

Vi har en herlig sommerhusgrund på en noget sandet jord. Der vokser masser
af fyr og mere gængs gran rundt om. Imidlertid har vi nogle bare pletter,
hvor vi gerne vil sætte nogle træer for - på sigt - at skjule huset lidt fra
den offentlige grusvej.

I stedet for at sætte flere af de fyrretræer, der er rigeligt af i forvejen,
kunne jeg godt tænke mig et par andre typer nåletræ. Fx vil jeg meget gerne
have en enebærbusk. Men også fx en lærk, en ceder eller lignende. Men det er
en naturgrund, så det skal også passe ind og ikke se for have-agtigt ud.

Jeg har været på den lokale planteskole, og hold da op, hvor var selv nogle
meget små træer dog dyre! Men hvad værre var, de havde kun et temmelig
traditionelt udvalg af nåletræer til havejord, efter beskrivelserne at
dømme. Jeg skal bruge noget, der kan vokse på sandjord sammen med de andre
træer og lyngen, som der også er rigeligt af.

I øjeblikket befinder jeg mig i en længere periode i England, og her er
plantelivet overalt overordentligt meget mere varieret end i DK (hvor det
meste *sine steder* ser ud som om det kommer fra samme planteskolekatalog).
Jeg fik den ide, om det mon var muligt at finde nogle interessante
frø/småplanter her eller i US, fx fra
http://www.thimblefarms.com/conifers.html.

Er det en håbløs/åndsvag ide? Må man overhovedet indføre fremmede frø i DK?
Kan man lykkes med at plante frø og få træer ud af det - ideer & kommentarer
modtages gerne!

mvh
Marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-04-09 07:23

On Tue, 14 Apr 2009 22:35:11 +0100, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

> [...]
>dømme. Jeg skal bruge noget, der kan vokse på sandjord sammen med de andre
>træer og lyngen, som der også er rigeligt af.

Hvis ikke det skal se for 'anderledes' ud, så kig dig lidt omkring i
nabolaget og se hvad der gror. Umiddelbart vil jeg syntes at lærk og
enebær vil være ok, mens cederen muligvis vil falde lidt for langt ved
siden af.

> [...]
>meste *sine steder* ser ud som om det kommer fra samme planteskolekatalog).

England har det så tilpas meget mildere end danmark, at der kan gro
langt flere sjove ting. Nogle steder har de f.eks rhododendron
vildtvoksende. Næsten som ukrudt.

> [...]
>Kan man lykkes med at plante frø og få træer ud af det - ideer & kommentarer

Der er svjv ingen problemer i at hjemtage planter eller frø fra england.
(eller andre eu-lande.) USA - så kommer der både told og moms på når de
havner her i landet, planter kan være et problem at få ind over grænsen
derfra. Frø er der vist ikke noget i vejen for at hjemtage.

Men der er også Sandeman Seeds i frankrig:
<http://www.sandemanseeds.com/>. De har frø af _ALT_.

Ikke alle frø spirer lige nemt, mange frø af nåletræer skal gennem en
kuldeperiode, svarende til at træerne smider frøene om efteråret, og de
så først spirer efter vinterens kulde, det kaldes stratificering. Og så
er de mindste nåletræer du kan købe i planteskolen 4 år gamle - dvs. der
går _lang_ tid fra du sår frøene til du har nogle planter i en fornuftig
størrelse.

Det er selvfølgelig sjov at lege med, men er det for at få hurtigt læ,
så vinder du minimum 4 år ved at køre planterne, i stedet for at lave
dem selv.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Marianne

Dato : 16-04-09 15:52

Tusind tak for dit svar

> [...]
> nabolaget og se hvad der gror. Umiddelbart vil jeg syntes at lærk og
> enebær vil være ok, mens cederen muligvis vil falde lidt for langt ved

Ja - det har jeg såmænd også været. Der er fyr og birk og en lille smule eg.
Og så er der enkelte andre nåletræer, bla på vores egen grund, hvor der også
er lærk og nogle andre sorter fyr. Jeg vil meget gerne have en en (hedder
det mon en 'ene'?) ikke mindst aht bærrene. Ved du, om man kan spise alle
slags ene's bær?

> England har det så tilpas meget mildere end danmark, at der kan gro
> langt flere sjove ting. Nogle steder har de f.eks rhododendron
> vildtvoksende. Næsten som ukrudt.

Ja - det er selvfølgelig rigtigt. Men der er også forskelle i måden at
plante på, synes jeg.

> [...]
> derfra. Frø er der vist ikke noget i vejen for at hjemtage.
>
> Men der er også Sandeman Seeds i frankrig:

Uhhhhhh )

> [...]
> er de mindste nåletræer du kan købe i planteskolen 4 år gamle - dvs. der
> går _lang_ tid fra du sår frøene til du har nogle planter i en fornuftig

OK. Det forklarer jo lidt af prisen.

> Det er selvfølgelig sjov at lege med, men er det for at få hurtigt læ,
> så vinder du minimum 4 år ved at køre planterne, i stedet for at lave
> dem selv.

Jeg tror næsten, jeg vil prøve. Det kunne da være meget sjovt at finde noget
lidt anderledes, der alligevel også passer ind.

mvh
Marianne

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-04-09 07:40

On Thu, 16 Apr 2009 15:51:57 +0100, "Marianne" <mjanneh@gmail.com>
wrote:

> [...]
>det mon en 'ene'?) ikke mindst aht bærrene. Ved du, om man kan spise alle

Det hedder en 'ene' - alternativt 'enebær'
Om de kan spises alle sammen aner jeg ikke. Men jeg ved at det ikke er
alle som sætter bær. Vi forsøgte en gang på arbejdet at få nogle som gav
bær - men ingen producenter vi snakkede med ville love det. Ikke engang
bestemte sorter kunne de garantere gav bær.

>Ja - det er selvfølgelig rigtigt. Men der er også forskelle i måden at
>plante på, synes jeg.

Ja, de har nok en lidt anden måde at have haver på end os - jeg har
desværre aldrig været i england og se det selv.

>Uhhhhhh )

Ja, ikke?
Sidst jeg kiggede i deres katalog kunne jeg kun slå ca. halvdelen af
træerne op i mine danske bøger

>Jeg tror næsten, jeg vil prøve. Det kunne da være meget sjovt at finde noget
>lidt anderledes, der alligevel også passer ind.

Det er også sjov at gå om 20 år og vide man selv har opfostret planterne
helt fra små
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/