Nivellering og afstandsmåling
Fra : Kurt Hansen

Dato : 13-04-09 21:09

Jeg mener at kunne huske, at nogen en gang nævnte et nivelleringsapparat
fra Harald Nyborg, men jeg kan ikke findet det på deres hjemmeside -
muligvist fordi jeg kigger det forkerte sted.

Jeg skal afsætte nogle punkter i haven, så jeg kan få et passende fald på
det vandløb jeg vil lave. Helt perfekt ville det være, hvis instrumentet
også kan måle afstande.

Hvor finder man sådan en maskine så billigt som muligt? Kvaliteten behøver
ikke at være professionel.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Fidolinux.dk

Dato : 13-04-09 21:43

> Hvor finder man sådan en maskine så billigt som muligt? Kvaliteten behøver
> ikke at være professionel.
> --

Hvis ikke det skal være alt for kunstfærdigt, kommer man utrolig langt med
et waterpas, et langt bræt og en tommestok.
Men igen, det afhænger jo hvor langt væk du skal ;)

Fra : N. Foldager

Dato : 15-05-09 08:25

>Hvis ikke det skal være alt for kunstfærdigt, kommer man utrolig langt med
>et waterpas, et langt bræt og en tommestok.
>Men igen, det afhænger jo hvor langt væk du skal ;)

Til brug for afsætning af nogle få punkter en sjælden gang er et
vandvaterpas at foretrække.

Skal det være fint, kan man købe nogle måleglas (plastikrør med
skala), som sættes i hver ende af en haveslange.

Hvis man undgår bobler i slangen og husker at åbne begge skruelåg, er
der garanti for, at vandet står lige højt i begge ender. Det er både
meget billigere og mere nøjagtigt end en rotorlaser.

Ydermere bliver afstanden ukritisk (benyttes f.eks. til at fastlægge
højdeforkskellen på de to sider af Femernbælt).

Og så kan den bruges om hjørner!

Venlig hilsen
Niels Foldager

Ejer af vandslange - og rotorlaser.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-04-09 21:49

Kurt Hansen wrote:
> [...]
> instrumentet også kan måle afstande.
>
> Hvor finder man sådan en maskine så billigt som muligt? Kvaliteten

Mange proffer bruger en haveslange med vand i.
I hver ende af slangen er der sat et gennemsigtigt rør.

Det er en nem og billig måde at nivellere på

--
Uffe Bærentsen

Fra : Max

Dato : 13-04-09 21:53

Hej Uffe

> Det er en nem og billig måde at nivellere på

Og så kan man nivellere rundt om hjørnet eller
om på bagsiden af huset uden problemer.

--
Mvh Max

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-04-09 21:59

Max wrote:
> Hej Uffe

> Og så kan man nivellere rundt om hjørnet eller
> om på bagsiden af huset uden problemer.

Det er nemlig rigtigt.
Det er en dejlig nem og meget anvendelig metode.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 13-04-09 21:58

Uffe Bærentsen wrote:

> Mange proffer bruger en haveslange med vand i.
> I hver ende af slangen er der sat et gennemsigtigt rør.
>
> Det er en nem og billig måde at nivellere på

Fandt lige denne beskrivelse af metoden:

http://kortlink.dk/6fzn

--
Uffe Bærentsen

Fra : bannimann

Dato : 14-04-09 06:43

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> I hver ende af slangen er der sat et gennemsigtigt rør.
>
> Det er en nem og billig måde at nivellere på

Korrekt og hvis det ikke skal være præcis på millimeter, så er det langt den
bedste "lægmands" metode - det KAN næsten ikke gå galt.

Jeg har, som professionel, brugt metoden utallige gange på Grønland - det er
ikke altid man lige har et nivelleringsapp. ved hånden deroppe..

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 14-04-09 22:25

bannimann wrote:

> Korrekt og hvis det ikke skal være præcis på millimeter, så er det
> langt den bedste "lægmands" metode - det KAN næsten ikke gå galt.

Det er da vist yderst sjældent, man oplever søgang og dermed niveauforskelle
i en vandslange, hvis man lige lader systemet få nogle sekunder til at falde
til ro efter sidste flytning.

Jeg har også nivelleret med vandslange og opnået samme præcision på kortere
tid som et nivelleringsapparat til tusindvis af kroner kan præstere.

Erik Ginnerskov

Fra : bannimann

Dato : 15-04-09 06:44

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg har også nivelleret med vandslange og opnået samme præcision på
> kortere tid som et nivelleringsapparat til tusindvis af kroner kan

Nu var det ikke "søgang" jeg hentydede til, men manden der måler og hans
evner/vilje til at gøre det præcist - resultatet bliver kun så godt som han
gør det til.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-04-09 09:37

bannimann wrote:

> Nu var det ikke "søgang" jeg hentydede til, men manden der måler og
> hans evner/vilje til at gøre det præcist - resultatet bliver kun så
> godt som han gør det til.

OK, så vil jeg anføre, at metoden er betydelig mere præcis end et langt bræt
og et waterpas.

Erik Ginnerskov

Fra : Jens Petersen

Dato : 15-04-09 15:20

On Tue, 14 Apr 2009 23:24:44 +0200, "Erik Ginnerskov"
<erik.ginnerskov@live.dk> wrote:

>Det er da vist yderst sjældent, man oplever søgang og dermed niveauforskelle
>i en vandslange, hvis man lige lader systemet få nogle sekunder til at falde
>til ro efter sidste flytning.

Hvis den ene halvdel af slangen har ligget i solen vil vandet i den
ende være lettere end den anden ende - det vil give lidt
niveauforskel.
--
OV1A Jens

Good decisions come from experience. Experience comes from making bad ones

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-04-09 17:33

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev
> Hvis den ene halvdel af slangen har ligget i solen vil vandet i den
> ende være lettere end den anden ende - det vil give lidt
> niveauforskel.

Der er også et alvorligere problem hvis slangen er tynd. Så kan der stå
luftlommer og 'holde' på udligningen. Så sikr det ikke sker, og hold enderne
sammen, lige inden målingen, så ved man at der ingen problemer er.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivan

Dato : 14-04-09 09:09

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> også kan måle afstande.
>
> Hvor finder man sådan en maskine så billigt som muligt? Kvaliteten behøver

Dav

Hvis du både skal have nivellering og afstandsmåling er det en teodolit du
søger.
Der er bare nogle probs med en sådan, en totalstation er ultra dyr og kræver
næsten en uddannelse i dette meget gode instrument.
Så som du har fået at vide en have slange med måle rør i hver ende så skal
det nok blive rigtig godt.
God fornøjelse med jobbet.

Fra : Kurt Hansen

Dato : 15-04-09 06:12

On Mon, 13 Apr 2009 22:08:57 +0200, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> også kan måle afstande.
>
> Hvor finder man sådan en maskine så billigt som muligt? Kvaliteten behøver

Jeg takker for alle forslagne med vandslanger, som jeg selv har brugt. Det
duer bare ikke til denne opgave (= upraktisk), da afstandene i haven er på
op til 50 meter og der skal afsættes punkter med meget små forskelle (fald
på vandløb).

Jeg gentager derfor sprgsmålet:

--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-04-09 06:26

Kurt Hansen skrev:

> [...]
> op til 50 meter og der skal afsættes punkter med meget små forskelle (fald

Hvis både apparat og bruger er uprofessionelle bliver resultatet også
dårligt, så vi er tilbage ved den tilsyneladende lavteknologiske slange.
I modsætning hvad en anden skribent nævner er metoden faktisk meget
præcis, så du kan regne med at dit vandløb render den rigtige vej.

--
Niels

Fra : Ivan

Dato : 15-04-09 06:44

> Jeg gentager derfor sprgsmålet:

> --
> Venlig hilsen
> Kurt Hansen

Jeg tror ikke at du kan finde et billig instrument til dette formål. Du skal
nok ud og leje en roter-læser med fald.
Det er mit bedste bud.

Fra : N. Foldager

Dato : 15-05-09 08:31

>Jeg tror ikke at du kan finde et billig instrument til dette formål. Du skal
>nok ud og leje en roter-læser med fald.
>Det er mit bedste bud.

En rotorlaser med fald kan ikke bruges til et vandløb, der snor sig.

Det kan en rotorlaser uden fald sammen med en tommestok. Men
vandslangen er stadig det billigste.

Niels Foldager

Fra : Bumle

Dato : 15-04-09 12:49

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> op til 50 meter og der skal afsættes punkter med meget små forskelle (fald

Biltema har et laser vaterpas med stativ, til opmåling på op til 100 m - og
så er det billigt!

Se her: http://www.biltema.dk/products/product.asp?iSecId=401&iItemId=91475

Fra : Ivan

Dato : 15-04-09 13:09

> Biltema har et laser vaterpas med stativ, til opmåling på op til 100 m -
> [...]
Det der vil jeg ikke anbefale dig at købe. Det er for billigt, tror ikke at
du kan se laser når du er 50 m væk og slet ikke i solskinsvejr

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 15-04-09 14:00

Ivan wrote:

> Det der vil jeg ikke anbefale dig at købe. Det er for billigt, tror ikke
> at du kan se laser når du er 50 m væk og slet ikke i solskinsvejr

Det ligner samme model som jeg har fra Harald Nyborg.
Jeg synes det er for besværligt at indstille så man kan stole på at det
er i vater langs strålen - specielt hvis man også skal dreje det rundt,
og stadig stole på at laseren-prikken er i samme højde som før.

Jeg har dog brugt laserstrålen en del (den er jo mere lige end en snor),
således at jeg f.eks. ved nedlægning af dræn eller anlægning af
flise-sti i haven, har bestemt mig for start og sluthøjde (evt. udmålt
med et slangevaterpas), og så brugt laserstrålen som snor ved at lyse i
sammme højde (fx 6 cm) over startpunkt og slutpunkt af arbejds arealet,
dvs. med det fald der er ønsket - så har man hele tiden en
reference-højde at måle ud fra, uden at der er en snor i vejen hele tiden.

Men hvis projektet her drejer sig om et vandløb der skal bugte sig frem
og tilbage, og have fald hele tiden, så er laserstrålen ikke så brugbar.
Her ville jeg angive vandløbet med pinde i alle sving, og så bruge et
slangevaterpas til at markere samme vandrette niveau på alle pindene.
Hvis man så kender afstanden mellem pindene, kan man blot sætte sig ned
og beregne, pind for pind, hvor langt under markeringen niveauet skal
være - som udgangspunkt skal man dog nok først kigge på det samlede fald
for hele vandløbet.

Men vi ved vel ikke om projektet svarer til det jeg forestiller mig her?

Jeg elsker de nye elektroniske måle apparater - men er tit lige så
fascineret af at benytte de naturlige fysiske love

/Finn

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 15-04-09 14:39

Ivan skrev:

> Det der vil jeg ikke anbefale dig at købe. Det er for billigt, tror ikke
> at du kan se laser når du er 50 m væk og slet ikke i solskinsvejr

Det er jo det. Laseren er selvfølgelig lige nok, men ellers svarer
konstruktionen til et 50 meter langt vaterpas af tvivlsom kvalitet, og
det duer ikke.

--
Niels

Fra : Bumle

Dato : 15-04-09 17:13

"Niels P Sønderskov" <npsonder@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er jo det. Laseren er selvfølgelig lige nok, men ellers svarer
> konstruktionen til et 50 meter langt vaterpas af tvivlsom kvalitet, og
> [...]

Prøv nu for pokker, at læse trådstarters indlæg - han kræver IKKE prof.
kvalitet, men et nogenlunde præcist "hobby app" der ikke koster en formue.
Og omtalte app. er udmærket til privat brug.

Det er - iflg. annoncen - præcist indtil 30 mtr og det er rigeligt til
hobbybrug.

Fra : N. Foldager

Dato : 15-05-09 08:39

>Det er - iflg. annoncen - præcist indtil 30 mtr og det er rigeligt til
>hobbybrug.

Så skal han også sørge for at bruge hobbyvand, som er mere tilgivende
overfor de fysiske love.

Niels Foldager

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 16-05-09 20:49

N. Foldager wrote:

> Så skal han også sørge for at bruge hobbyvand, som er mere tilgivende
> overfor de fysiske love.

Dur ikke. Overholdelse af de fysiske love er kritisk. Det _skal_ være den
rigtige slags nivelleringsvand.

Erik Ginnerskov

Fra : Bumle

Dato : 15-04-09 17:14

"Ivan" <dur@ikketil.noget> skrev i en meddelelse

> Det der vil jeg ikke anbefale dig at købe. Det er for billigt, tror ikke
> at
> du kan se laser når du er 50 m væk og slet ikke i solskinsvejr

Der følger specielle briller med, så man KAN se strålen, selv i solskin.

Fra : Max

Dato : 15-04-09 11:15

Hej Kurt

> [...]
> afstandene i haven er på op til 50 meter og der skal afsættes punkter
> med meget små forskelle (fald på vandløb).

Det kan godt være at vandslangeløsningen ikke er særlig fiks,
men i mine øjne er det den langt bedste løsning der lige er
til bruge og købe for menneskepenge. Men hvis du kender
en tømmermester, ja så har han helt sikkert et nivelerings-
apparat du kan låne.

--
Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 15-05-09 08:34

Kurt Hansen:

> [...]
>op til 50 meter og der skal afsættes punkter med meget små forskelle (fald

Jeg forstår ikke problemet.

Vandslangen fastlægger et vandret plan, som kan følge med dig rundt.
Så måler du ned til hvert punkt fra dette plan med en tommestok.

Niels Foldager

Fra : F. Hansen

Dato : 15-04-09 15:11

> [...]
> også kan måle afstande.
>
> Hvor finder man sådan en maskine så billigt som muligt? Kvaliteten behøver

Kan du ikke bare leje et ordentlig et, det koster da ikke alverden 145 for
en dag hos jm trykluft.

http://www.jmtrykluft.dk/produktkatalog/byggemateriel/maaleinstrumenter.aspx