træ&kvalitet
Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 20:14

Kan nogen oplyse mig om trækvaliteter?
Jeg har hørt, at de emner som sælges under navnet "reglar" skulle være træ,
af en kvalitet, der gør det uegnet til konstruktionstømmer.
Det signalerer for mig, at der er risiko for brud, hvis man bygger og ikke
overdimensionerer. (Hvilket som regel ikke et problem, når private bygger -
vi har en tendens til at overdimensionere voldsomt).

Er det rigtigt, at reglar ikke egner sig til større konstruktioner?

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 20:27

Firstname Lastname wrote:
> [...]
> private bygger - vi har en tendens til at overdimensionere voldsomt).
>
> Er det rigtigt, at reglar ikke egner sig til større konstruktioner?

Ja, reglar må ikke bruges til konstruktioner. Det skal være spærtræ - T1
godkendt.

--
Michael

Fra : Klaus G.

Dato : 13-04-09 21:42

> Ja, reglar må ikke bruges til konstruktioner. Det skal være spærtræ -
> T1 godkendt.
Enig. En synlig forskel kan være mængden af knaster. Lægter fåes også som T1
mærkede, hvorimod at forskalning ikke gør, f.eks. 25x100mm. Derfor at
forskalning ikke må bruges som faldsikring. Men det må T1 mærkede lægter
godt.

Nu ved jeg ikke 100% med spætræ, men på lægter er der stempet "T1" på dem.
Så det kan du ihvertfald prøve at lede efter på spærtræet også, hvis du er i
tvivl.

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk