Gøde græsplænen...
Fra : Klaus G.

Dato : 11-04-09 19:15

Hej.

Der står en pose gødning her i huset, efterladt af de tidligere ejere.
Hvornår skal det smides på plænen? Er det ligemeget? Skal der komme regn?
Skal regn undgåes? Skal det være før der kommer dug? Find selv på flere :)

--
Klaus G. // Seth-Enoch // SukkerFri
www.seth-enoch.dk

Fra : Ukendt

Dato : 11-04-09 20:18

Klaus G. wrote:
> [...]
> Hvornår skal det smides på plænen? Er det ligemeget? Skal der komme
> regn? Skal regn undgåes? Skal det være før der kommer dug? Find selv

Godt nok en af de svære

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-09 20:49

On Sat, 11 Apr 2009 20:15:16 +0200, "Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>Skal regn undgåes? Skal det være før der kommer dug? Find selv på flere :)

Lige nu hvor græsset for alvor begynder at gro vil det have godt at
noget "foder"

Der skal helst være tørt når du gøder - så undgår du at svide planterne.
Er der dug på, så er der en risiko for at gødningen sætter sig på blade
og svider dem - er der tørt triller det bare ned på jorden. Der kan det
så ligge til næste gang der kommer regn, hvor det for alvor opløses så
planterne kan få glæde af det.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Klaus G.

Dato : 11-04-09 20:58

> [...]
> jorden. Der kan det så ligge til næste gang der kommer regn, hvor det
> for alvor opløses så planterne kan få glæde af det.
Jeg slår græsset i morn. Og giver det i samme omgang lidt gødning så.

Tak for dit svar!

Fra : Max

Dato : 11-04-09 21:04

Hej Klaus

> Jeg slår græsset i morn. Og giver det i samme omgang lidt gødning så.

Vent med at give gødning før du ved der er udsigt til regn i
snarlig fremtid, gødning der ligger i en dugvåd græsplæne
sviner skoene til og man risikere svidning hvis nogen går
i den dugvåde plæne.

--
Mvh Max

Fra : Klaus G.

Dato : 12-04-09 20:15

> Vent med at give gødning før du ved der er udsigt til regn i
> snarlig fremtid, gødning der ligger i en dugvåd græsplæne
> sviner skoene til og man risikere svidning hvis nogen går
> i den dugvåde plæne.
Jeg venter så...

Men hvis jeg nu slår græs og gøder plænen. Så har jeg jo den undskyldning,
at jeg ikke kan "gå i haven" før det har regnet ;)

Fra : Max

Dato : 12-04-09 20:20

Hej Klaus

> Men hvis jeg nu slår græs og gøder plænen. Så har jeg jo den
> undskyldning, at jeg ikke kan "gå i haven" før det har regnet ;)

Du lære hurtigt, du bliver en god haveejer :)

--
Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 12-04-09 20:58

Klaus G.:

>Men hvis jeg nu slår græs og gøder plænen. Så har jeg jo den undskyldning,
>at jeg ikke kan "gå i haven" før det har regnet ;)

Men hvis du gøder, bliver der færre undskyldninger for ikke at slå
græs. Er du sikker på, at den har brug for gødning?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Klaus G.

Dato : 12-04-09 21:08

> Men hvis du gøder, bliver der færre undskyldninger for ikke at slå
> græs. Er du sikker på, at den har brug for gødning?
Nogen steder er der 1-5% græs tilbage. Andre steder er vi måske oppe på 25%
græs. Prøver med lidt gødning i år og så slå græsset lidt højere i år. Så må
vi se.

Har fældet en del træer, så plænen vil få meget mere sol også.

Hjælper det ikke, så må jeg gribe til mere drastisk metoder næste år :)

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 13-04-09 05:33

> Har fældet en del træer, så plænen vil få meget mere sol også.
> Hjælper det ikke, så må jeg gribe til mere drastisk metoder næste år :)

Her er den ultimative løsning:
http://www.protechcorp.com.au/
Jeg har set en demonstrationsplæne i Perth, Australien. Det er grønt og pænt
og oplyses at være fremtidens grasplæne.
Hilsen Peter

Fra : Klaus G.

Dato : 13-04-09 15:30

> Her er den ultimative løsning:
> http://www.protechcorp.com.au/
> Jeg har set en demonstrationsplæne i Perth, Australien. Det er grønt
> og pænt og oplyses at være fremtidens grasplæne.
Jeg har godt hørt om det græs før. Ser faktisk imponerende ud...

Meeen det er sq lige en tand for "meget" til min smag.

Jeg har fået smidt gødning i dag, så må vi se hvordan græsset kommer til at
te sig i de kommende par uger :)

Fra : N. Foldager

Dato : 13-04-09 15:31

>Nogen steder er der 1-5% græs tilbage. Andre steder er vi måske oppe på 25%
>græs. Prøver med lidt gødning i år og så slå græsset lidt højere i år. Så må
>vi se.

Hvis antal spirer er lavt, skal der nok snarere eftersås.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Klaus G.

Dato : 13-04-09 15:48

> Hvis antal spirer er lavt, skal der nok snarere eftersås.
Også det jeg frygter lidt jo :)

Derfor jeg skriver "Så må vi se". For hjælper det ikke med gødning, ja så må
jeg igang tidligt i næste forår med at flå mos op og smide nogle græsfrø jo.