Sol og skygge i køkkenhaven
Fra : Kurt Hansen

Dato : 11-04-09 18:54

Jeg har udlagt et større areal til køkkenhave. Mod syd er der en kraftig
spiræahæk og i det ene hjørne står der et dejligt, gammelt pæretræ. Disse
elemnter skygger jo nogle timer om dagen.

Jeg skal have kartofler, diverse grntsager og krydderurter. Hvad et vigtisk
at sikre fuld sol hele dagen? med nadre ord: hvad kan jeg placere bag
hækken og under pæretræet?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 11-04-09 19:03

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vigtisk
> at sikre fuld sol hele dagen? med nadre ord: hvad kan jeg placere bag

Grøntsagerne er nok alle bedst tjent med så meget sol som muligt, så svaret
må være at krydderurterne skal have solen. Du skal ikke langt fra hækken før
sommersolen skinner frit over den det meste af dagen, og for rodkonkurrencen
er avl tæt på en hæk i forvejen ikke godt. Det kan mindskes ved at grave
hækrødderne over hvert år.

Skal du have bær, trives solbær glimrende i halvskygge, trods navnet. Vist
også hindbær.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen