Fluerne er ligeglade med insektfanger
Fra : Kragelund

Dato : 09-04-09 21:24

Hej alle,

Vi er så heldige at bo i nærheden af en rideskole - det betyder at når
varmen begynder at komme, så kommer der også en del fluer.

Sidste år købte jeg en elektrisk insektfanger i håbet om at fluerne så ville
grille sig selv. Den jeg købte var fra Bilka, men ligner både i udseende og
effekt denne:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=8285&n=30100

Insektfangeren tager også både myg og andre insekter, men fluerne er
fuldstændige ligeglade. Imens jeg skriver dette, har jeg en cirkulerende i
stuen, imens insektfangeren står med sit blå lys et par meter væk.

Hvorfor tiltrækkes fluerne ikke? Vil man kunne skifte lyskilden til noget
anden der 'virker bedre' på fluer?

Er der nogen af Jer andre som rent faktisk har en elektisk insektdræber som
fluerne kan lide?

På forhånd tak,

Jakob

Fra : Hauge

Dato : 09-04-09 21:31

Kragelund wrote:
> Er der nogen af Jer andre som rent faktisk har en elektisk
> insektdræber som fluerne kan lide?

Desværre ikke, jeg, og mange andre jeg kender, har oplevet det samme som
dig. Der er desværre kun fluepapir der virker, da de går efter råddenlugt og
ikke lys, som myg og andre natbaskere gør.

Mvh Hauge

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-04-09 23:00

In news:49de5b17$0$15890$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk,
Hauge <hauge@CUTsmart-tech.dk> typed:

> [...]
> som dig. Der er desværre kun fluepapir der virker, da de går efter
> råddenlugt og ikke lys, som myg og andre natbaskere gør.

Det er faktisk rigtigt. Jeg har også haft en el-insektfanger og fluerne (og
myggene - øv) er totalt ligeglade. Man kan derimod få nogle fluestrips til
at sætte på vinduerne. De er rimeligt effektive.

Jeg bryder mig ikke så meget om de klistrede fluefangere der hænger ned fra
loftet. De er ulækre, men egentlig også ret effektive.

Der er et skønsomt udvalg på dette link.:

http://www.skadedyrshop.dk/catalog/index.php?cPath=81_118

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 09-04-09 23:23

Hauge skrev:

> Desværre ikke, jeg, og mange andre jeg kender, har oplevet det samme
> som dig. Der er desværre kun fluepapir der virker, da de går efter
> råddenlugt og ikke lys, som myg og andre natbaskere gør.

Den virker hos mig.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Armand

Dato : 10-04-09 00:35

Asbjørn M. Nielsen skrev:

> Den virker hos mig.

???
Gad vide hvorfra at Kragelunds fluer har skaffet sig deres RayBan's?

--
Armand.

Fra : Kragelund

Dato : 10-04-09 08:14

"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message ne
> ???
> Gad vide hvorfra at Kragelunds fluer har skaffet sig deres RayBan's?

Tjaaaeee... de er jo vokset op på en rideskole, hvor der sikkert er en masse
lysstofrør. Der ligger garanteret en rayban pusher

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 09-04-09 23:19

Kragelund skrev:
> [...]

> Sidste år købte jeg en elektrisk insektfanger i håbet om at fluerne så
> ville grille sig selv. Den jeg købte var fra Bilka, men ligner både i

Den har jeg. Den virker udmærket. Tager de fleste fluer.

> [...]
> fuldstændige ligeglade. Imens jeg skriver dette, har jeg en
> cirkulerende i stuen, imens insektfangeren står med sit blå lys et par

Hvordan er den placeret?

> Hvorfor tiltrækkes fluerne ikke? Vil man kunne skifte lyskilden til
> noget anden der 'virker bedre' på fluer?

Det gør de også. Nu ved jeg ikke om det er samme slags rør der er i den
fra Bilka.

> Er der nogen af Jer andre som rent faktisk har en elektisk insektdræber
> som fluerne kan lide?

ja.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Kragelund

Dato : 10-04-09 08:12

"Asbjørn M. Nielsen" <asbjorn@lite.invalid> wrote in message

> Hvordan er den placeret?

Jeg har forsøgt en del forskelligt. Blandt andet hængende i loftet i de
medfølgende kæder. Den har også stået på gulvet - resultatet er det samme.

Hvordan er din placeret?

> Det gør de også. Nu ved jeg ikke om det er samme slags rør der er i den
> fra Bilka.

Det skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige, men de ligner hinanden utroligt
meget.

Fra : Asbjørn M. Nielsen

Dato : 10-04-09 09:11

Kragelund skrev:

> Jeg har forsøgt en del forskelligt. Blandt andet hængende i loftet
> i de medfølgende kæder. Den har også stået på gulvet - resultatet er
> det samme.

> Hvordan er din placeret?

Min står i vinduet hele tiden. Jeg tror at fluer går efter det stærkeste
lys og det må dagslyset være og når "flueristeren" står i vinduet rammer
de tit den og bliver ristet.

Asbjørn M. Nielsen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-09 06:02

On Thu, 9 Apr 2009 22:24:25 +0200, Kragelund wrote:

> [...]
> anden der 'virker bedre' på fluer?
>
> Er der nogen af Jer andre som rent faktisk har en elektisk insektdræber som

Den effektive, billige gode, gamle metode: to stykker masoniteplade; du
anbringer kreaturet på den ene og klasker den flad med den anden. ... og
sådan bliver du ved, indtil der ikke er flere.

Gik det for hurtigt? Skal jeg gentage opskriften langsomt med undertekster?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 10-04-09 15:44

"Kurt Hansen" <kurt@fjerndettetowle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sådan bliver du ved, indtil der ikke er flere.
>
> Gik det for hurtigt? Skal jeg gentage opskriften langsomt med

LOL
Ellers et morsomt indlæg
Ha ha

Kan vi få en tegning??? Og hvad med tykkelsen?

Mvh
Mads

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-04-09 19:30

On Fri, 10 Apr 2009 16:44:23 +0200, Mads Kristiansen wrote:

> LOL
> Ellers et morsomt indlæg
> Ha ha
>
> Kan vi få en tegning??? Og hvad med tykkelsen?

Tykkelsen af fluen er ikke så kritisk. Dog bør klaskning af eksemplarer med
en livvidde over 20 mm (f.eks. gravide spyfluer, eller smællerfede
bodegafluer) foregå i et flisebeklædt lokale, f.eks. et tysk bordel.

At fange en flue er nemt. Faktisk kan man dårligt undgå det; søg blot på
Google efter "to catch the flue" og du vil få overvældende mange hits.

Bor man nabo til en mark med køer, kan 2-pladesystemet dog forekomme
ineffektivt. I stedet for to små plader, kan man i stedet save en stor
plade, 60 x 100 cm, bore to 4 mm huller i den ene kant på den korte led og
sætte en snor i, så man kan hænge den om halsen. Tidligt om morgenen, mens
der endnu er dug på græsset, udser man sig en summende kokasse og så kaster
man sig forover i en fremadskridende bevægelse og rammer man kokassen
optimalt, vil man være ca. en million fluer kvit på een gang. Så kan den
tapre skrædder godt gå hjem at lægge sig! Masonite bør herefter optages på
FN's liste over kasseødelæggelsesvåben!

Må jeg benytte lejligheden til at advare mod overdreven brug af den spanske
flue. Den kan anvendes udvortes, såvel som indvortes og har bl.a.
blæretrækkende effekt, men så lidt som 0,6 gram er dødelig dosis! Netop den
blæretrækkende egenskab er årsag til, at den spanske flue af EU ved
direktiv 76/768/EØF af 27. juli 1976 blev totalt forbudt som
bestanddel i kosmetiske midler.

Berømtheder, som f.eks. H. C. Andersen, benyttede ofte den spanske flue. Af
hans almanak for efteråret 1838 lyder i uddrag:

6. september: kjølende Pulver. Gaaet som i en Døs.
10. september: Ildebefindende.
11. september: Vandet 10 Grader (før jeg kom deri Syg).
14. september: Tandpine.
16. september: Om Natten spansk Flue.
19. september: Tandpinen vedbliver, dog i Vandet; forkjølet.
20. september: Patient, holdt mig inde.
21. september: Hæs. Er uroelig. Puls.
22. september: Ikke rask.
25. september: Ikke vel. Spansk Flue i Nakken.
26. september: Fluen har trykket Hul paa min Ryg.
28. september: Flue bag Øret.
30. september: En dum Tandpine.
1. oktober: Tandsmerte den forrige Nat saa jeg i Dag lider og faaer Opiums
Draaber.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 11:16

Kurt Hansen skrev:

> Tykkelsen af fluen er ikke så kritisk. Dog bør ............

- - - Som at hælde bensin på et bål!

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 16-04-09 11:16

Kurt Hansen skrev:

> ....... Masonite bør herefter optages på
> FN's liste over kasseødelæggelsesvåben!

Kasse(!)-ødelæggelsesvåben? KO-kasse ødelæggelsesvåben??

--
Armand.

Fra : tobi

Dato : 10-04-09 08:38

"Kragelund" <SPAM@NO_SPAM_kragelund.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville grille sig selv.> Insektfangeren tager også både myg og andre
> insekter, men fluerne er fuldstændige ligeglade.

Jeg har tidligere haft en mælkeproducent med åben mødding forholdsvis tæt på
matriklen.
Det gav rigtig mange fluer

Hvis du ikke bliver tilfreds med din fluefanger, kan du måske overveje
insektnet:

http://www.fluenet.dk/

Tom

Fra : Henning Lund

Dato : 10-04-09 12:39

Kragelund <SPAM@NO_SPAM_kragelund.com> skrev:

> Er der nogen af Jer andre som rent faktisk har en elektisk
> insektdræber som fluerne kan lide?

Jeg har to af Haralds de bedste, de fungerer perfekt.
Selvfølgeligt er virkningsgraden højest om aftenen hvor det er
mørkt, om dagen er der jo mere lys ind ad vinduet som så
tiltrækker dem. Jeg har placeret den ene af risterne i en mørk
gang op til nogle værelser, og den anden i forgangen hvor der
heller ikke er så meget dagslys. Jeg klager ikke.

Henning Lund
http://www.sitecenter.dk/freespace/
http://ejerforeningenlemvigferiecenter.dk/
FJERNhl@lite.dk