Hvilket mærke plantesække?
Fra : TDC Newsgroups

Dato : 09-04-09 12:20

Nu skal der snart indkøbes plantesække til drivhuset og jeg er i tvivl om,
hvor vidt jeg skal købe det dyre jord eller ej.

Jeg husker, at der i Rabatten i tv var et indslag om plantesække for et par
år siden, hvor konklusionen var, at jord var jord (her tænkes ikke på
hverken rosenjord, Rhododendronjord eller andet, men almindeligt jord) Det
blev derfor anbefalet, at man ikke købte det dyreste.

Nu har jeg så fået at vide, at det er bedst at købe Pindstrup til
drivhuset - og at det ikke kommer på tilbud i år, så det er 29 kr/sæk uanset
hvad. Det er en aftale mellem Pindstrup og butikkerne!

Så nu vil jeg gerne høre, om nogen har erfaringer med Pindstrup til
drivhuset fx kontra Dan-muld jord, man kan købe i Bauhaus (4 plantesække for
50 kr)

God påske
Dorthe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-09 15:44

On Thu, 9 Apr 2009 13:20:09 +0200, "TDC Newsgroups"
<dorthemus1@hotmail.com> wrote:

> [...]
>hverken rosenjord, Rhododendronjord eller andet, men almindeligt jord) Det
>blev derfor anbefalet, at man ikke købte det dyreste.

Man kan måske sammenligne plantesække i samme prisleje, men der er
stadig stor forskel på dem. Jord er altså ikke bare jord.

>Nu har jeg så fået at vide, at det er bedst at købe Pindstrup til
>drivhuset - og at det ikke kommer på tilbud i år, så det er 29 kr/sæk uanset
>hvad. Det er en aftale mellem Pindstrup og butikkerne!

Pindstrups plantesække er nu imho heller ikek noget at råbe hurra for.

>Så nu vil jeg gerne høre, om nogen har erfaringer med Pindstrup til
>drivhuset fx kontra Dan-muld jord, man kan købe i Bauhaus (4 plantesække for
>50 kr)

Nogle plantesække, heriblandt i hvert fald Danmuld i gamle dage, var ret
hårde når man fik dem hjem. Her vil jeg hellere vælge en hvor jorden
føles løs, når man løfter sækken.

Ellers kan jeg anbefale Champost plantesække - ja, de koster noget mere.
Men der er meget mere "guf" i dem - de billige plantesække er der ikke
ret meget gødning i, og de falder hurtigt sammen, og bliver lettere
kompakte, altså ,mindre luft i jorden. Det gør Champost ikke.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : TDC Newsgroups

Dato : 09-04-09 17:53

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> ret meget gødning i, og de falder hurtigt sammen, og bliver lettere
> kompakte, altså ,mindre luft i jorden. Det gør Champost ikke.

Jeg har bare læst mig frem til at Champost ikke må bruges rent, men skal
blandes med alm. muld? Det er måske ikke rigtigt?

/Dorthe

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-09 19:24

On Thu, 9 Apr 2009 18:52:33 +0200, "TDC Newsgroups"

>Jeg har bare læst mig frem til at Champost ikke må bruges rent, men skal
>blandes med alm. muld? Det er måske ikke rigtigt?

Almindelig champost bør blandes inden det bruges, men kan nu godt bruges
rent - det har vi da gjort på arbejdet flere gange.

Men de laver også en rigtig plantesæk - hvor champosten er blandet med
en god spagnum. Det er den jeg har gode erfaringer med.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/