naboernes brændeovne og vores recirkulatio~
Fra : Bagmanden

Dato : 09-04-09 10:50

Omgivet af naboer med brændeovne (+15, bare de nærmeste) og det
faktum at vores filtre skiftes fire gange, alene i
vinterhalvåret, er kulsorte og smattede, giver os lidt at tænke
over i forhold til hvad der udspyes fra ovnene og hvad vi trækker
i lungerne.

Vores indsugningsfilter er fyldt med sod, fugtigt, grænsende til
vådt, og lugter som et vådt bål - Vores udsugningsfilter har
ligeledes en del sod, og det er det der trækkes ud af huset.

Firmaet der opsatte anlægget anbefaler skift af filtre tre til
fire gange om året i områder med særlig kraftig forurening,
ellers to gange årligt, vi kommer i hvert fald op på noget der
ligner vores seks skifte om året.

Normalt ville et filter kunne renses nogle gange og genbruges,
vores filtre er så beskidte at dette ikke er anbefalingsværdigt,
og man kan tydelig høre forskel på anlægget når rene filtre
monteres ift. til et renset ditto... ved rensede filtre arbejder
anlægget meget hårdere og der en tydelig susen fra loftdysserne,
hvor imod med nye filtre er anlægget nærmest lydløst.

Hvis jeg hælder vand igennem et rent filter løber vandet igennem
(no shit, Sherlock), men hvis jeg prøver at gøre det samme i et
sodet filter, så drypløber vandet igennem filtret... bare lige
for anskueliggøre HVOR smattet og sodet filtret er!!

Måske det er på tide at få lovpligtige filtre på ovnenes
skorstene!!

--
Bagmanden

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 11:10

> Måske det er på tide at få lovpligtige filtre på ovnenes skorstene!!

tror problemet er at mange fyrer med for lav temeperatur for at spare brænde
eller fordi de har en for stor ovn. Kombineret med for vådt brænde. Alt
dette er svært at regulere på, ligesom det er svært at få folk til ikke at
kaste skrald ud af vinduet når de kører bil etc etc.

Fra : Leif

Dato : 09-04-09 11:16

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> anskueliggøre HVOR smattet og sodet filtret er!!
>
> Måske det er på tide at få lovpligtige filtre på ovnenes skorstene!!

Jeg har samme problem med min Genvex - hvor kan vi klage
med resultat ? Henvendelse til naboerne medfører bare at
de trækker på skuldrene........
Mvh, Leif

Fra : Holst

Dato : 09-04-09 11:19

Leif wrote:

> Jeg har samme problem med min Genvex - hvor kan vi klage
> med resultat ? Henvendelse til naboerne medfører bare at
> de trækker på skuldrene........

Ligesom man må leve med bilos, hvis man bosætter sig på Nørrebro; og
ligesom man må leve med gyllelugt, hvis man bosætter sig på landet; ja,
så må man nok også leve med naboernes brændeovne, hvis man har valgt
bosætte sig i et parcelhuskvarter.

Fra : Bagmanden

Dato : 09-04-09 12:35

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> bosætter sig på landet; ja, så må man nok også leve med
> naboernes brændeovne, hvis man har valgt bosætte sig i et

Tja, vi har love der regulerer udstødningsgasser fra køretøjer,
en lovgivning der løbende udvides og skærpes, så mon ikke turen
også kommer til ovn-ejere/brugere.

Da vi købte huset i -97 var der ikke mange ovne i området, men de
er kommet inden for de seneste fire, fem, seks år...

Forresten, gylle... de er i dag i tanke og én af grundende var
naboklager... og det var sikkert ikke klager fra
kollega-landmanden

Lur mig om det ikke var fra en af parcelisterne fra de
nyudstykkede grunde?!
--
Bagmanden

Fra : Hauge

Dato : 09-04-09 12:54

Hej
Bagmanden wrote:
> Tja, vi har love der regulerer udstødningsgasser fra køretøjer,
> en lovgivning der løbende udvides og skærpes, så mon ikke turen
> også kommer til ovn-ejere/brugere.

Jamen det findes da allerede, det er derfor at alle nye brændeovne *skal*
være godkendt før de må sættes op.
Skorstensfejeren skal så tjekke om en nyopsat brændeovn overholder loven,
når han kommer forbi og laver brandeftersyn eller renser skorstenen, som man
jo *skal* have gjort. Man har altså pligt til at have godkendelsen fra
fabrikanten af ovnen liggende, så den før omtalte fejer kan se den på
forlangende.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 09-04-09 13:49

Hauge skrev:
> [...]
> jo *skal* have gjort. Man har altså pligt til at have godkendelsen fra
> fabrikanten af ovnen liggende, så den før omtalte fejer kan se den på

Jup!
Men rundt i villakvartererne er der sgisme mange brændeovne tilbage fra
før dét krav, og mon ikke at kravet til forbrændings-kvaliteten gør
nyindkøb så meget dyrere at de gamle liige får et par år endnu inden
udskiftning :-/

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 09-04-09 21:06

> [...]
> før dét krav, og mon ikke at kravet til forbrændings-kvaliteten gør
> nyindkøb så meget dyrere at de gamle liige får et par år endnu inden

og selv den bedste ovn kan man "svinebrænde" i hvis den ikke får temp nok...

Fra : Hauge

Dato : 09-04-09 21:11

tp wrote:
> og selv den bedste ovn kan man "svinebrænde" i hvis den ikke får temp
> nok...

Og i en dårlig ovn kan man sagtens brænde ordenligt.

Mvh Hauge

Fra : Armand

Dato : 09-04-09 23:20

Hauge skrev:

> Og i en dårlig ovn kan man sagtens brænde ordenligt.

Og frem for alt bedre end den tilsyneladende værende standard!

--
Armand.

Fra : Jakob Griffel

Dato : 09-04-09 21:19

> Forresten, gylle... de er i dag i tanke og én af grundende var
> naboklager...

Men i disse dage bliver tankene tømt! Og i disse minutter foregår det på
markerne hele vejen rundt om mit hus...
Det hører jo med og varer heldigvis ikke hele året. Jeg hænger bare ikke
vasketøj ud ligenu...

--
Hilsen Jakob

Fra : tobi

Dato : 10-04-09 08:31

"Bagmanden" <zillyink@6G9i3Fhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> lugter som et vådt bål - Måske det er på tide at få lovpligtige filtre på

Næ, brændeovnene fejler sikkert ingenting, men de bruges forkert.
Det, der er på tide, er at skorstensfejernes monopol brydes og/ eller der
føres et effektivt tilsyn med deres arbejde!
Hvis dine naboer soder så meget, som du beskriver, så fyrer de jo helt
forkert og det kan en skorstensfejer se med det samme.
Skorstensfejeren bør påtale dette og ved gentagelsestilfælde kontakte
myndighederne, som kan gribe ind overfor svineriet.

Tag en dialog med skorstensfejer/ kommune.

Tom