Kan man med fordel forkultivere planter un~
Fra : TT

Dato : 08-04-09 09:14

Hej igen,

Nu tænker jeg at hvis man ikke har lys nok (eller plads i vindues karmene)
kan man så med fordel bruge det kunstige lys fra lysstofrør til at
forkultivere fx. krydderurter og salat, og dermed få et stor forspring før
man sætter dem ud ??

Man kunne jo starte dem op i nogle 15 cm. potter, så kan de vel blive
rimeligt store deri før de skal ud. Jeg har massere af plads i kælderen, og
en reol der kunne bruges til formålet.

-TT

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-09 17:19

TT wrote:

> [...]
> karmene) kan man så med fordel bruge det kunstige lys fra lysstofrør
> til at forkultivere fx. krydderurter og salat, og dermed få et stor

Hvis du anvender Grolux-rør, kan du godt.

Erik Ginnerskov

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-09 19:14

On Wed, 8 Apr 2009 10:14:03 +0200, "TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> wrote:

> [...]
>
>Man kunne jo starte dem op i nogle 15 cm. potter, så kan de vel blive
>rimeligt store deri før de skal ud. Jeg har massere af plads i kælderen, og

Det kan du godt - men kunstlys vil aldrig blive helt så godt som sollys.
Varme og lys hører sammen, dvs. jo varmere der er jo mere lys skal der
til. Jeg vil tro at kan du holde temperaturen på 15-16 grader, så kan du
komme langt med nogle lysstofrør.

I gamle dage var der især den farve som Phillips kaldte 83, der blev
anbefalet til plantelys, hvis man brugte almindelige lysstofrør. Ved
ikke om den kan fåes endnu - jeg har selv brugt almindelig billig
lysstofrør som tilskudslys til tomater for år tilbage - kunne se det
hjalp.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/