Problem med mine små forkultiverede plante~
Fra : TT

Dato : 07-04-09 22:10

Jeg har dyrket en masse kryderurter fra frø, og haft dem stående i
badeværelset, der er sydvendt, men de har det ikke godt, overfladen på
jorden er hvid, og stænglerne knækker på alt anden end basilikummen, det ser
ud til at stænglerne ved jordoverfladen bliver meget tynd, de ser ikke ud
til at dø af det, men vokser ikke mere og ligger ned, det er næsten alle
sammen.

Nogle der har en ide til hvad jeg kan have gjort galt - for meget vand,
hvorfor bliver jorden hvid ??

-TT

Fra : TT

Dato : 07-04-09 22:35

"TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> wrote in message
> [...]
> alle sammen.
>
> Nogle der har en ide til hvad jeg kan have gjort galt - for meget vand,

Nu har jeg nærstuderet dem, og stænglerne er ultra tynde lige ved
jordoverfladen, også på en del af basilikummen, hvad har jeg gjort galt.

NB! Vi har meget hårdt vand her, men jeg syntes ikke at have haft dette
problem før ??

-TT

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-09 06:49

On Tue, 7 Apr 2009 23:09:56 +0200, "TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> wrote:

> [...]
>sammen.
>
>Nogle der har en ide til hvad jeg kan have gjort galt - for meget vand,

Det lyder som om det er en form for svamp - og at planterne vælter kan
skyldes råd i rodhalsen. Begge dele skyldes at de står for vådt.

om det lige er det som er sket for dine planter tør jeg ikke helt sige -
kan du evt. fikse et billede af dem og ligge et sted vi kan se?
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : TT

Dato : 08-04-09 08:40

"Mads Lie Jensen" <mads@gartneriet.dk> wrote in message

> [...]
>
> om det lige er det som er sket for dine planter tør jeg ikke helt sige -
> kan du evt. fikse et billede af dem og ligge et sted vi kan se?

Det du beskriver som råd i rodhalsen lyder meget rigtigt, Jeg tog et par
stykker op af "containeren", med mini potte, jorden var så våd at den
nærmest var flydende. Min søde kæreste har vandet dem mens jeg var på
skiferie, og der lå vand i bunden af "containeren". Jeg tror det er en
kombination af for hårdt stampet jord og alt for meget vand.

Er de til at redde eller er det forfra ??

En mere, kan man med fordel starte sine små planter i fx. engangskopper med
alm. plantemuld i bunden og så jord i toppen, og dermed undgå at prikle,
således at man kan plante direkte ud. Jeg tænnker primært på diverse
krydderurter.

-TT

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-09 19:11

On Wed, 8 Apr 2009 09:40:10 +0200, "TT" <trp@fjerndette-hajq.dk> wrote:

> [...]
>kombination af for hårdt stampet jord og alt for meget vand.
>
>Er de til at redde eller er det forfra ??

Det kommer an på hvor/om det er råd. De vil helt sikkert have det skidt
lige nu, men muligvis kan de reddes. Det vil du ret hurtigt kunne se.

> [...]
>alm. plantemuld i bunden og så jord i toppen, og dermed undgå at prikle,
>således at man kan plante direkte ud. Jeg tænnker primært på diverse

Hvis du bruger engangskrus, så sørg for at lave huller i dem -
overskydende vand skal kunne dræne væk.
Du kan sagtens så et enkelt frø i en stor potte (eller kop), men der er
ingen grund til at lave lag af to typer jord. Enten bruger du så- og
priklejord til det hele, så skal du bare gøde lidt mere og lidt
hurtigere end ellers. Eller også bruger du almindelig pottemuld. Det har
jeg gjort masser af gange, det kan godt bruges til at så i.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/