HTH kontra Ikea - og lidt mere om køkkenre~
Fra : Marianne

Dato : 06-04-09 16:00

Hej

Jeg skal skifte køkkenbordpladen i vores sommerhus. Årsagen er et
tudse-gammelt og temmelig dårligt fungerende komfur, og da det i hvert fald
*skal* skiftes, er jeg ved at undersøge, hvor meget det vil koste at få en
keramisk kogeplade + indbygningsovn i stedet. Dette kræver så ny bordplade
(og vask + blandingsbatteri). Med samt indbygningsunderskab til ovnen.

Er lidt nervøs for, om udgifterne ikke bare stiger og stiger, fordi der
liige skal en dims mere og endnu en .... Omvendt, når man alligevel skal i
gang er det lidt dumt ikke at gøre det, man trods alt gør, ordentligt.

Umiddelbart er jeg mest til at skaffe tingene fra IKEA, incl. hvidevarer. Så
vidt jeg kan se kan de også underlime en vask i et køkkenbord, hvilket jeg
klart foretrækker.

Omvendt ligger der en HTH-forretning 'rundt om hjørnet', hvilket vil være
meget lettere, da jeg ikke ejer en bil og derfor også skal arrangere
transport.

Men hvordan er det med HTH i forhold til IKEA. Er kvalitet og pris ca. det
samme? Hvidevarerne er noget billigere hos IKEA, så dem vil jeg i hvert fald
købe dér. Men de respektive brochurer over køkkenelementer og bordplader er
vanskelige at sammenligne, synes jeg - hvad er med og hvad er ikke? Fx
koster en underskab til ovn 565.- hos HTH og 490.- hos IKEA. Begge skabe
synes at 'mangle' en lav skuffe og et stykke fodpanel.

Er der nogen her, der har været igennem en tilsvarende øvelse med at
sammenligne IKEA og HTH? Er de nogenlunde ens mht pris på bordplader, når
bordpladerne skal købes efter mål og med integreret vask? Hvordan med
kvaliteten?

Andet spørgsmål:

Der er hvide (cremefarvede) fliser med .... tadaaa - RØDE funger på væggen.
Det er ikke lige så kønt, men dem vil jeg gerne vente med at skifte til
'bedre tider'. Man kan vist male fuger, ikke? Virker det også i praksis?

mvh
Marianne

Fra : Heidi

Dato : 06-04-09 16:11

Marianne wrote:

> [...]
> væggen. Det er ikke lige så kønt, men dem vil jeg gerne vente med at
> skifte til 'bedre tider'. Man kan vist male fuger, ikke? Virker det

Det gjorde det i hvert fald her - vi havde nogle smalle, lidt ru små
fliser i det gamle køkken, og som vindueskarm i baggangen, og dem har
jeg malet - både fliser og fuger.
Køkkenet eksisterer ikke længere, men vindueskarmen i gangen holder
fint, også selvom der står planter og andre ting der.
Fliser og fuger skal vaskes grundigt af med feks. grundrens, og eddike
skulle vist også være en god ide, hvis der er risiko for at der er kalk
på fliserne. Og når det hele er tørret af med rent vand og er helt tørt,
så er det bare at gå i gang med malingen! Så vidt jeg husker brugte jeg
en terpentinbaseret træ/metal maling, men er der ikke noget med at
vandbaseret maling faktisk holder lige så godt nu om stunder...?

--
Heidi

Fra : Marianne

Dato : 07-04-09 06:50

> [...]
> terpentinbaseret træ/metal maling, men er der ikke noget med at
> vandbaseret maling faktisk holder lige så godt nu om stunder...?

Super - altså ikke noget med særlig 'fugemaling'? Bare den samme maling ud
over det hele?

mvh
Marianne

Fra : Heidi

Dato : 07-04-09 16:24

Marianne wrote:

> Super - altså ikke noget med særlig 'fugemaling'? Bare den samme
> maling ud over det hele?

Jeps - det virker i hvert fald på vores fuger

--
Heidi

Fra : Steen Suder

Dato : 06-04-09 16:26

Marianne skrev:

<KLIP>

> [...]
> koster en underskab til ovn 565.- hos HTH og 490.- hos IKEA. Begge skabe
> synes at 'mangle' en lav skuffe og et stykke fodpanel.

Tænks seneste test siger bl.a. flg. om "samlet bedømmelse %":

"Gør det selv HTH Hvid Dekor 0300" -> 20%
"IKEA Faktum Applåd Hvid" -> 85%

Sidstnævnte blev udråbt som "Bedst i Test".

<KLIP>

--
Steen Suder

Fra : Marianne

Dato : 07-04-09 06:51

> Tænks seneste test siger bl.a. flg. om "samlet bedømmelse %":
>
> "Gør det selv HTH Hvid Dekor 0300" -> 20%
> "IKEA Faktum Applåd Hvid" -> 85%
>
> Sidstnævnte blev udråbt som "Bedst i Test".

jamen det er jo et dejligt, nemt valg, så

mvh
Marianne

Fra : Thomas.Haugaard@gmai~

Dato : 06-04-09 14:12

On 6 Apr., 16:59, "Marianne" <han...@lundbak.dk> wrote:
> [...]
> Det er ikke lige så kønt, men dem vil jeg gerne vente med at skifte til
> 'bedre tider'. Man kan vist male fuger, ikke? Virker det også i praksis?

Hej Marianne

Hvis du kun skal købe et til to skabe og en bordplade bør du kigge på
prisen på en bordplade på tilbud i et byggemarked. Hvad skabe angår
kan jeg klart anbefale IKEA som nævnt andet sted vinder de i test og
det burde være let at finde noget der passede til dit behov.

VH

Fra : Marianne

Dato : 07-04-09 06:54

> [...]

kan jeg klart anbefale IKEA som nævnt andet sted vinder de i test og
det burde være let at finde noget der passede til dit behov.

Ja, det skal jeg faktisk kun. Men bordpladen skal monteres i to stykker
vinkelret på hinanden, og da jeg ikke selv har rådighed over værktøj - ikke
ret meget i hvert fald - vil jeg gerne have så meget som muligt skåret på
forhånd. Den underlimede vask er jeg ret lun på, og det skal gøres på
fabrik.

Dette kan dog både IKEA og HTH klare, men med de forskellige råd/tests i
baghovedet, bliver det IKEA.Så må jeg finde ud af det med transporten på
anden vis!

mvh
Marianne

Fra : Charlotte

Dato : 07-04-09 10:03

"Marianne" <handel@lundbak.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Dette kan dog både IKEA og HTH klare, men med de forskellige råd/tests i
> baghovedet, bliver det IKEA.Så må jeg finde ud af det med transporten på

Hej Marianne

Haha - som de andre skriver, så faldt jeg også over tv-programmet om et
køkken fra HTH og Ikea - der skulle sammenlignes på pris og kvalitet - og
her vandt Ikea.........i gamle dage hed det sig i folkemunde, at Ikea var
noget hø..............det passer nu ikke mere. Kvaliteten er i top.....har
sidste sommer købt et nyt køkken til min datter - vi så på mange
forskellige, var i Kvik, HTH, Vordingborg (uha-alt for dyrt) og Ikea. Det
smarte ved Ikea er jo at der er pc'er opstillet så man kan designe sit
køkken - og vi fik al den hjælp vi havde brug for. Jeg skaffede dog selv en
håndværker til at sætte det op, for de håndværkere som Ikea tilbød, var alt
for dyre......

Held og lykke

/Lotte

Fra : Hauge

Dato : 07-04-09 15:45

Charlotte wrote:
> Det smarte ved Ikea er jo at
> der er pc'er opstillet så man kan designe sit køkken

Det allersmarteste er at man kan hente det program, så man kan sidde
derhjemme og gøre alt designarbejdet og få en plukliste til indkøbet.

Mvh Hauge