240V-maskine på dansk 230V?
Fra : Steen Suder

Dato : 06-04-09 12:18

Jeg er ved at købe en sav og det bedste tilbud jeg kan finde, er på en
240V-udgave af maskinen.

Hvor stort et problem (hvis overhovedet) er det at bruge en 240V-maskine
med en simpel elmotor, på 230V-net?

--
Steen Suder

Fra : Ceroy

Dato : 06-04-09 12:42

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i melding
> [...]
> 240V-udgave af maskinen.
>
> Hvor stort et problem (hvis overhovedet) er det at bruge en 240V-maskine

Det går udmerket.

Fra : Steen Suder

Dato : 06-04-09 13:30

Ceroy skrev:
> "Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> skrev i melding

> Det går udmerket.

Det regner jeg sådan set også med.
Det er for så vidt kun 4,2% nominel underspænding.

Desuden kan jeg heller ikke finde spændingsspecifikke komponenter i
reservedelslisten til den aktuelle maskine.

--
Steen Suder

Fra : Carsten

Dato : 06-04-09 13:51

"Steen Suder" <sfs_news_spam@suder.dk> wrote in message
> Jeg er ved at købe en sav og det bedste tilbud jeg kan finde, er på en
> 240V-udgave af maskinen.
>
> Hvor stort et problem (hvis overhovedet) er det at bruge en 240V-maskine
> med en simpel elmotor, på 230V-net?

<citat>
Det anses for tilfredsstillende, hvis spændingen mellem en fase og nul
ligger inden for intervallet -10 % og + 6 % af den nominelle spænding på 230
volt, dvs. mellem 207 og 244 volt, svarende til den danske og europæiske
standard EN 50160.
</citat>

Carsten

Fra : Steen Suder

Dato : 06-04-09 14:26

Carsten skrev:
> [...]
> volt, dvs. mellem 207 og 244 volt, svarende til den danske og europæiske

Hvordan passer det så med forholdene i Storbritannien?

Det ser ud til (hvis EN 50160 som jeg forstår det også gælder for UK) at
der ingen ko er på isen.

Men hvorfor hedder det så 240V derovre?

--
Steen Suder

Fra : Johannes Jørgensen

Dato : 06-04-09 14:54

> Hvordan passer det så med forholdene i Storbritannien?
>
> Det ser ud til (hvis EN 50160 som jeg forstår det også gælder for UK) at
> [...]

Hej
Tidliger havde de 240V i England lige som vi i Danmark havde 220V, men det
er blevet EU harmoniseret så vi nu i hele Europa anvender 230V.
at man stadig kalder det 240V i England er nok bare en gammel vane, der er
jo også mange der i Danmark siger 220V og ikke 230V.

Hvis du er intreseret i hvilen spænding og stik type, de bruger verden over
så se dette link. http://kropla.com/electric2.htm

JJ