Erfaringer med store drivhuse
Fra : Ole Laursen

Dato : 06-04-09 03:54

Hej!

Jeg er for nylig blevet opmærksom på at man kan erhverve sig et større
brugt drivhus (> 100 kvm). Er der nogen der har erfaringer med sådan
en fætter?

Hvordan med vedligeholdelse? Holder det sig frostfrit om vinteren
eller kræver det en varmekilde som ved et alm. hobbydrivhus?

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : Lars

Dato : 06-04-09 16:43

Ole Laursen skrev:
> Hej!
>
> Jeg er for nylig blevet opmærksom på at man kan erhverve sig et større
> brugt drivhus (> 100 kvm). Er der nogen der har erfaringer med sådan
> en fætter?

Det er jo stordrift a la gartneri, så du kan nok finde noget mere her:
http://www.gartneriraadgivningen.dk/Fagblade/GartnerTidende/Gartnertidende_forside.htm

Nu ved jeg ikke, hvor stor en grund du bor på, men et sådan drivhus skal
regnes med til bebyggelsesprocenten på en privat beboelsesejendom - det
er værd at være opmærksom på, inden du får det slæbt hjem.

> Hvordan med vedligeholdelse? Holder det sig frostfrit om vinteren
> eller kræver det en varmekilde som ved et alm. hobbydrivhus?

Det kommer nok an på, hvor koldt det er ude - men det er stærkt
tvivlsomt, hvis ikke du sørger for massiv isolering. Varmekilden er i
princippet ligegyldig, men jo større hus jo flere/større varmekilder er
der jo behov for.

En mulighed er at dele huset op i en stor kold og en mindre varm del, så
du slipper for at skulle varme det hele op.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-09 20:27

"Ole Laursen" <olau@iola.dk> skrev

>Jeg er for nylig blevet opmærksom på at man kan erhverve sig et større
brugt drivhus (> 100 kvm). Er der nogen der har erfaringer med sådan
en fætter?

Hvad i alverden vil du med sådan en hytte? Det svarer til at en persom der
overvejer at købe bil, starter med at bygge et parkeringshus.

>Hvordan med vedligeholdelse?

Det er præcist sådan, at den der forøger sit gods, forøger sin smerte.

> Holder det sig frostfrit om vinteren
eller kræver det en varmekilde som ved et alm. hobbydrivhus?

Glas leder varme 25 gange bedre end luft, så er der en forskel, ligger det
i, at den opvarmede jord har noget at afgive et stykke tid efter solnedgang,
men frostfrit er det ikke. Og opvarmning med varmekilde er proportional med
størrelsen af huset.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-09 06:47

On Mon, 6 Apr 2009 02:54:22 -0700 (PDT), Ole Laursen <olau@iola.dk>
wrote:

>Jeg er for nylig blevet opmærksom på at man kan erhverve sig et større
>brugt drivhus (> 100 kvm). Er der nogen der har erfaringer med sådan
>en fætter?

Jeps

>Hvordan med vedligeholdelse? Holder det sig frostfrit om vinteren
>eller kræver det en varmekilde som ved et alm. hobbydrivhus?

Det holder sig ikke frostfrit - slet ikke. Men især forår og efterår vil
det holde frosten ude nogle få dage ekstra i forhold til et lille
drivhus. Men skal det holdes frostfrit kræver det tilskudsvarme.

Til gengæld er det dejligt at have rigeligt plads i sit drivhus. Have
plads til en swimmingpool derinde f.eks

Er det et drivhus med glas eller betrukket med plastdug? Er det i alu
eller træ?
Vedligeholdelsen er ca. som et almindeligt hobbydrivhus af samme
materialer, men der er flere ruder som kan gå itu, hvis glas. Og det kan
være lidt mere besværligt at nå op i toppen fra udvendige side.

Men husk også at det kræver byggetilladelse at få lov at stille op. Og
afhængig af hvor du bor er det ikke sikkert det er nemt at få.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Laursen

Dato : 07-04-09 10:48

On Apr 7, 7:47 am, Mads Lie Jensen <m...@gartneriet.dk> wrote:
> Det holder sig ikke frostfrit - slet ikke. Men især forår og efterår vil
> det holde frosten ude nogle få dage ekstra i forhold til et lille
> drivhus. Men skal det holdes frostfrit kræver det tilskudsvarme.

Det anede mig nok at der blot var en mindre forskel, det er rart lige
at få tal på.

> Til gengæld er det dejligt at have rigeligt plads i sit drivhus. Have
> plads til en swimmingpool derinde f.eks

Nemlig. :)

> [...]
> materialer, men der er flere ruder som kan gå itu, hvis glas. Og det kan
> være lidt mere besværligt at nå op i toppen fra udvendige side.

Glas og aluminium. Jeg har slet ikke plads til et stort drivhus hvor
jeg bor nu, men jeg regner med at finde et sted med en stor grund og
længere til naboerne inden alt for længe, og jeg kunne godt tænke mig
at blive lidt klogere på meget drivhus der skal være plads til. :)

Jeg er interesseret i det som en form for have der ikke er så afhængig
af om det blæser eller regner, til ophold, forskellige bede som man nu
har i en have og måske et par af de mere sarte træer som fersken. Så
det vigtigste er at det faktisk er rart at være i, og at der ikke går
for meget tid med at passe drivhus i stedet for planterne i det.

Hvordan klarer du temperaturstyringen om sommeren? Bliver det ofte for
varmt til at det er behageligt at opholde sig i eller er det ikke det
store problem?

> Men husk også at det kræver byggetilladelse at få lov at stille op. Og
> afhængig af hvor du bor er det ikke sikkert det er nemt at få.

Jep, på en lille parcelhusgrund kunne man godt forestille sig at
naboerne ikke var helt tilfredse. :)

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-09 06:46

On Tue, 7 Apr 2009 09:48:08 -0700 (PDT), Ole Laursen <olau@iola.dk>
wrote:

> [...]
>det vigtigste er at det faktisk er rart at være i, og at der ikke går
>for meget tid med at passe drivhus i stedet for planterne i det.

Til dit formål er et hus af alu/glas optimalt.
Mit er et boblehus, dvs. buer med plastik over. Og det samler altså
kondens. Når jeg lukker døren med bare et lille smæk, så kommer der en
stor byge vand ned fra husets top. Den slags sker ikke i et aluhus - i
hvert fald slet ikke i sammme omfang.

>Hvordan klarer du temperaturstyringen om sommeren? Bliver det ofte for
>varmt til at det er behageligt at opholde sig i eller er det ikke det
>store problem?

I mit hus kan hele den ene side rulles op - det giver jo en god
udluftning. På varme stille dage midt sommer er der meget varmt, men
generelt syntes jeg ikke det er et problem.
Det kan være lidt svært at styre her om foråret, fordi der pludselig kan
blive meget varmt hvis solen kommer frem, og man skal så huske at få
lukket i ordentlig tid for ikke at alt for meget varme skal forsvinde
inden natten. Men det lærer man jo efterhånden.

Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Ole Laursen

Dato : 07-04-09 11:01

On Apr 6, 9:26 pm, "Preben Riis Sørensen" <pre...@esenet.dk> wrote:

> Det er præcist sådan, at den der forøger sit gods, forøger sin smerte.

:)

> [...]
> men frostfrit er det ikke. Og opvarmning med varmekilde er proportional med

Ja, opvarmning af det hele går ikke.

--
Ole Laursen
http://people.iola.dk/olau/

Fra : leo.5500@gmail.com

Dato : 08-04-09 01:04

On 7 Apr., 18:48, Ole Laursen <o...@iola.dk> wrote:

> [...]
> store problem?

> Jep, på en lille parcelhusgrund kunne man godt forestille sig at

Jeg forstår udmærket ideen, jeg kunne såmænd nemt finde på det samme.
Jeg er opvokset på et drivhusgartneri, men blev ingeniør i stedet for
gartner, gartnere arbejder sq for meget...

Drivhuse kan isoleres. Der findes reflekterende gardiner, der trækkes
for sider og tag. Skal nok laves med automatik hvis du ikke skal blive
træt af det...
Gavlene isoleres med f.eks. et lag bobleplast. Du mister udsyn, men
får meget bedre isolering.

Temperaturen styres ved at trække gardinerne for når der er for meget
sol samt ved at åbne vinduer i rygningen. Igen skal der automatik på,
men hvis du skal ud og købe brugt var den slags standard for 20 år
siden, så mon ikke det kan købes med ?

Træ eller alu: Træhuse er der ikke nogen der har bygget til proff brug
de sidste måske 30 år, så umiddelbart ville jeg se bort fra dem, men
det fungerer såmænd udmærket. Skal have noget hvid maling hver 5-8 år.
Aluhuse er nok nemmere at pille ned og sætte op igen, men check lige
om der kan fås reservedele, der er næsten garanti for at du ødelægger
nogle klips og beslag...

Held og lykke

Leo