Mus og isolering med papirgranulat ?
Fra : N. Foldager

Dato : 05-04-09 15:59

Jeg har hørt, at mus ikke bryder sig om at bo i isolering bestående af
papirgranulat. Forklaringen skulle være, at de ikke kan lide de
tilsatte brandhæmmende salte.

Har nogen erfaring med mus og dette materiale?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Martin Petersen

Dato : 06-04-09 09:48

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> Jeg har hørt, at mus ikke bryder sig om at bo i isolering bestående af
> papirgranulat. Forklaringen skulle være, at de ikke kan lide de
> tilsatte brandhæmmende salte.
>
> Har nogen erfaring med mus og dette materiale?

Jeg har hørt at de ikke bygger bo i det, fordi det falder sammen om ørerne
på dem. :)

- Martin

Fra : N. Foldager

Dato : 09-04-09 15:09

Martin Petersen:

>Jeg har hørt at de ikke bygger bo i det, fordi det falder sammen om ørerne
>på dem. :)

Så skulle det samme jo gælde andre former for granulat. Og det har jeg
ikke hørt.

Mvh
Niels Foldager

Fra : K-E

Dato : 06-04-09 17:16

Hej.

Jeg ville slet ikke bruge papiruld, det isolerer dårligere end mineraluld,
men jeg er nok inhabil i dette spørgsmål, da jeg selv er isolatør.

Med hensyn til de brandhæmmende salte, så kan jeg da oplyse at det er bor,
der er tilsat. Og bor er på listen over "muligvis kræftfremkaldende"
stoffer.

Miljø-isolering????

Hilsen

MTI

Isolatør

Fra : N. Foldager

Dato : 09-04-09 15:12

"K-E":

>Jeg ville slet ikke bruge papiruld, det isolerer dårligere end mineraluld,
>men jeg er nok inhabil i dette spørgsmål, da jeg selv er isolatør.

Mener du mineraluld som granulat?

Hvad ved du om papiruld og mus?

>Med hensyn til de brandhæmmende salte, så kan jeg da oplyse at det er bor,
>der er tilsat. Og bor er på listen over "muligvis kræftfremkaldende"
>stoffer.

Jo, men det kræver jo, at man indtager det.

>Miljø-isolering????

Isolerer det bedre end papiruld?

Mvh

Niels Foldager

Fra : Annette

Dato : 07-04-09 18:06

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> tilsatte brandhæmmende salte.
>
> Har nogen erfaring med mus og dette materiale?

Ja, jeg boede i et gammelt hus med en del muse-problemer. Efter jeg fik
papiruld på loftet, så og hørte jeg ikke en eneste de næste 3 år, hvor jeg
flyttede fra huset. Så det virker. Og det isolerer rigtig godt og er nemt at
arbejde med.

Annette

Fra : N. Foldager

Dato : 09-04-09 15:13

Annette:

> [...]
>flyttede fra huset. Så det virker. Og det isolerer rigtig godt og er nemt at

Tak for en konkret tilbagemelding.

Det var rart, hvis flere kunne bekræfte det.

Mvh

Niels Foldager

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-04-09 17:05

> [...]
> tilsatte brandhæmmende salte.
>
> Har nogen erfaring med mus og dette materiale?

Der er lidt info her:

"Hvad med mus og skadedyr ?
Mus og andre pattedyr vil blive generet af at Borsaltene der virker
desinficerende og derfor udtørrer deres hud. I forsøg med hvad mus vil bygge
rede i viser test at ingen mus vil bo og føde unger i papiruld. Borsaltene
virker endvidere effektivt som gift på insekter og svampesporer."

http://www.papiruld.dk/vm_kommunikation/faq.asp#13

- Martin