Bøgehæk
Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-09 12:35

Hej NG

Mads Lie.... er du der

jeg har ikke fået klippet min bøgehæk i vinter som planlagt....
nu er jeg kommet i tvivl. Skal jeg skynde mig at gøre det nu, eller skal jeg
vente til den har fået blade?

mvh
carsten

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-09 13:22

On Sun, 5 Apr 2009 13:35:04 +0200, "Carsten Finn Rasmussen"
<cfr@c.invalid> wrote:

>Mads Lie.... er du der

Det sker

>jeg har ikke fået klippet min bøgehæk i vinter som planlagt....
>nu er jeg kommet i tvivl. Skal jeg skynde mig at gøre det nu, eller skal jeg
>vente til den har fået blade?

Jeg ville da gøre det nu. Det lyder som om den er lidt langhåret?
Hvis du gør det nu, så skal du ikke til at vente på den får blade en
gang til
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Steen

Dato : 05-04-09 14:14

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote:

> Det sker

> Jeg ville da gøre det nu. Det lyder som om den er lidt langhåret?
> Hvis du gør det nu, så skal du ikke til at vente på den får blade en
> gang til

Jeg klippe hæk én gang om året - både liguster og bøg

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 05-04-09 15:08

Mads Lie Jensen wrote:
> [...]
>

> Jeg ville da gøre det nu. Det lyder som om den er lidt langhåret?
> Hvis du gør det nu, så skal du ikke til at vente på den får blade en

Takker
Bekræfter min egen fornemmelse. Blev bare lidt forskrækket over at se de
saftspændte knopper

--
Carsten (3600)
gunstig lejlighed...

Fra : Mogens

Dato : 30-05-09 08:11

Åbenbart gået kuk i posteringen af bøgehækken.

Nu var planterne forholdsvis små da de blev plantet,
Ja ved så ikke hvor godt rådet var,
min tanke var, at bøgeplanterne de første par år havde bedst af at bruge
energien 100 % på rodnettet, istedet for også på at etablere nye skud .

dvs at tidspunktet nu på året er ok, til at klippe den godt ned i toppen, ja
for nogen af planterne , skal de jo halveres, det nu nemt gjort, de øverste
50 cm er jo meget meget tynde,

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 30-05-09 15:36

On Sat, 30 May 2009 09:10:52 +0200, "Mogens" <msg@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]

>min tanke var, at bøgeplanterne de første par år havde bedst af at bruge
>energien 100 % på rodnettet, istedet for også på at etablere nye skud .

De sætter jo nye skud i toppen også selv om der ikke klippes ..... men
hele ideen i en hæk er at den skal få rigtig mange nye skud for at blive
tæt og flot.

>dvs at tidspunktet nu på året er ok, til at klippe den godt ned i toppen, ja
>for nogen af planterne , skal de jo halveres, det nu nemt gjort, de øverste
>50 cm er jo meget meget tynde,

Ja, du kan roligt klippe nu. Og klip gerne toppen en smule under den
højde du vil have hækken i.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/