<leo.5500@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:00be27c6-8bda-4d25-9c79-489932ea5768@n4g2000vba.googlegroups.com...
> Den slags biler bygget af dele fra rodekassen holder jeg mig altså for
> god til:
>
> Min lille bil er er 100% frøspiserkonstrueret og deler ikke dele med
> andre end ganske nære familiemedlemmer. Motordesignet er nok lidt
> inspireret af BMW's motorcykler, men ellers er der vist intet der er
> lånt andre steder. Og hvis BMW'en tikker ved ventilerne kan de bare
> låne dele fra min bil...
>
> Den store er bygget mens Ford ejede fabrikken, men det er da bedre end
> hvis British Leyland stadig havde stået ved roret. Eller hvad de nu
> lavede...
> Alle dele er lavet til denne bil og blev kun brugt på samlebåndet i
> Coventry. I dag er det så Tata der styrer butikken fra Indien...
>
> Leo
>
> Tja - hvor tror du de enkelte dele i din bil kommer fra - er det alt
> sammen
> fra Citroen ?
> De har slet ingen underleverandører på dæk, bremser, støddæmpere,
> hjulophæng, kaleche, lygter, batterie osv ?
Jo da, men nok slet ikke så mange underleverandører som de nymodens
biler bruger. Jeg tror faktisk at Citroën producerede en stor del af
bilen på egne fabrikker. Og til det det egentlig handlede om:
En gammel konstruktion som 2CV deler ikke komponenter med andre biler.
Jo, selvfølgelig standardkomponenter som lejer, pærer, sikringer,
generator, akkumulator, bolte og møtrikker og den slags, men selv de
M7-bolte, der holder næsten alt samlet er vist ret unikke. Og hvilke
andre biler bruger en 3-huls 15x4 fælg med et 125R15-dæk ... ?
Leo
> Jeg gætter på at du skriver om en 2CV - men dine cylindre ligger ned - det
> gøt min ikke
> Den er nok også lidt større og forresten vandkølet.
>
> Husker forresten udemærket 2CV; min brors døde i tyskland på vej hjem fra
> deres 3. telttur til frankrig. Bang og den var død - oliekøleren totalt
> tilstoppet af insekter o.l. - så kan den altså ikke tåle 130 i længere tid
>
Oliekøleren betyder da noget, men det er nu meget mere sandsynligt at
det har været platinerne der var slidt så den tænder for tidligt og
derfor tændingsbanker. Ved 130 km/t kommer der uanede mængder af
køleluft til motoren, oliekøleren gør mest gavn ved langsom bjerg
eller terrænkørsel-
> Han købte en motor fra en hugger i jylland; "har tilhørt en sød, gammel
> dame" - men da vi endelig fik startet den røg den mere ud af
> oliepåfyldningsstudsen end af udstødningen. Da vi fik blæserkappen af lå
> der
> sådan en grov, orange mekaniker-klud pænt pakket omkring den ene cylinder.
> Cylinderen havde knækket alle ringe og var ganske revet.
> Vi kunne ikke regne ud hvordan den klud var blevet suget ind gennem
> gitteret
> og blæseren - for det ku da ikke være den rare hugger, der løj ?
> Nå - vi kunne heldigvis genbruge stumper fra den gamle motor, hvor
> cylinder/stempel havde overlevet
> Min egen gik det ikke så galt med - trods at sådan en faktisk kan lave
> hjulspind over Kgs. Nytorv; hele vejen fra det kongelige over forbi
> Magasin
>
Min trækker sjældent mere end 8-10 meter hjulspind,så er det tid for
2. gear, og der spinner hjulene kun lige en brøkdel af et sekund...
- det gik også kun så langt fordi du dengang måtte køre venstre om Kgs
Nytorv, regnet fra Nyhavn. Så havde du hele venstresvinget over krydset -
det hjalp.
Og der var forresten sjældent fodgængere i vejen
M7...jeg husker meget bedre alle de &%#¤&#" selvskærende skruer, hvis spidse
ende stak ud alle mulige - og umulig - steder i motorrummet.
Det krævede slagterihandsker af de lange at arbejde der
Men motoren (fra 2CV) overlevede da forresten i en senere model (ikke Dyane
og tidssvarende).
Denne model fandtes også med en almindelig 4-cylindret maskine...men hvad
hed den ??
--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder