Gulplader og Moms - Kan man slå det op?
Fra : Allan F

Dato : 19-05-09 00:16

En kammerat har købt en gulpladebil, og nu er han kommet i tvivl om hvorvidt
momsen er betalt. Han skal bruge den til privat kørsel. Er der et sted på
nettet, man kan slå op, hvorvidt momsen er betalt?

Allan F

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-09 05:02

Allan F skriver:

> En kammerat har købt en gulpladebil, og nu er han kommet i tvivl om hvorvidt
> momsen er betalt. Han skal bruge den til privat kørsel. Er der et sted på
> nettet, man kan slå op, hvorvidt momsen er betalt?

Det står på hans faktura.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tau

Dato : 19-05-09 06:03

> Allan F skriver:

> Det står på hans faktura.
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Det med fakturaen er kun delvis rigtigt. det er nemmere at se på
registreringsattesten, da der skal stå under anvendelse.
Privat/erhverv. Er momsen ikke betalt, vil der kun stå erhverv.
Når du køber en gulpladebil, kan momsen godt være betalt af tidlige ejer.
Hvis momsen er betalt, burde der også være en lille merkat med "bilen må
bruges privat"
Men reglerne bliver hele tiden ændret, til skattefar fordel, så der kan være
kommet nye regler meden jeg skriver dette.

vh
Poul

Fra : claus b.p.

Dato : 19-05-09 17:02

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Allan F skriver:

> Det står på hans faktura.

Der er altid moms på en handel, og dermed på fakturaen. Er den ikke
specificeret, er momsen indeholdt i prisen.
Hvis man er erhvervsdrivende og ønsker at trække momsen fra, gør man det i
sit eget momsregnskab.
Blot er det sådan med gulpladebiler at er der en gang betalt moms af bilen
(momsfri), kan momsen ikke fratrækkes til erhverv igen.
Derfor er der ikke noget at være i tvivl om, der _er_ betalt moms!

/Claus

Fra : claus b.p.

Dato : 20-05-09 16:43

claus b.p. wrote:
> Derfor er der ikke noget at være i tvivl om, der _er_ betalt moms!

Jeg må hellere tilføje: Hvis bilen altså er betalt!

/Claus

Fra : Allan F

Dato : 20-05-09 16:55

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg må hellere tilføje: Hvis bilen altså er betalt!
>
> /Claus

Ja, hans bank har betalt bilen . . . .

Tak for div. info.

Allan F

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-09 10:40

"Allan F" <A_Folmer@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> En kammerat har købt en gulpladebil, og nu er han kommet i tvivl om
> hvorvidt momsen er betalt. Han skal bruge den til privat kørsel. Er der et
> sted på nettet, man kan slå op, hvorvidt momsen er betalt?

Hvis den er på hvid/gule plader er der betalt moms!

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : alexbo

Dato : 19-05-09 10:49

> [...]

> hvorvidt momsen er betalt. Han skal bruge den til privat kørsel. Er der et
> sted på nettet, man kan slå op, hvorvidt momsen er betalt?

Momsen er altid betalt, det er kun et spørgsmål om en tidligere ejer har
trukket momsen fra i sit momsregnskab eller ej,
det er den nuværende ejer ganske uvedkommmende.

Kun hvis køber ønsker at kunne fratrække momsen, er det nødvendigt at købe
bilen af en der selv har fratrukket momsen.
Man kan ikke risikere at stå i en situation hvor bilen ikke kan
indregistreres til privat brug, fordi momsen ikke er betalt.
Man kan derimod nærmest det modsatte, at man ikke kan fratrække momsen i
sit firma, fordi bilen tidligere har været brugt privat

Varevogne er enten "momsfri", bilen koster 50.000 kr,
et firma der køber bilen kan ikke fratrække moms i sit momsregnskab.
Den bliver købt "privat".
Det er det samme som hvis firmaet køber en cykel af en privat, der er ingen
moms at fratrække.
Selve købet kan indgå i regnskabet, men ikke den moms der er indefrosset i
prisen.

Varevogne "plus moms", bilen koster 40.000 kr plus moms ialt 50.000 kr,
et firma kan fratrække momsen, en privat køber bilen på samme måde som en
cykel i en butik.
Den er også "plus moms".

Din kammerat behøver ikke at undersøge noget som helst, og han kan heller
ikke, ingen andre end den tidligere ejer ved om momsen er fratrukket i hans
regnskab, ikke engang SKAT ved det.

mvh
Alex Christensen