Statisk elektricitet ?
Fra : Sven

Dato : 18-05-09 21:21

Hej.
Købte en brugt Yaris sidste år, den var på vinterdæk. Den gav et par småstød
ind imellem, når man stod ud af bilen, hvilket jeg aldrig har oplevet før
(har kørt bil i 30 år). Nu har den så fået alufælge med sommer-sandaler på,
og stødende er blevet værre, synes både jeg og konen.
Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Sven

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 18-05-09 21:27

Hej!

Sven wrote:
> [...]
> sommer-sandaler på, og stødende er blevet værre, synes både jeg og konen.
> Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Køb en bil med lædersæder - dét virker :)

Alternativt så bland en sprayflaske med sulfovand og spray dine sæder
med det. Lad det tørre, og det burde fjerne problemet i et stykke tid.
Du oplader nemlig kroppen med statisk elektricitet når du gnubber måsen
henover f.eks. velour.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : mit_fornavn@overmark~

Dato : 18-05-09 21:28

> Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Hej Svend.

Hvis du vender dig til at holde ved metallet på bilens chassis (eks.
metallet på døren) - når du står ud af bilen, er problemet væk.

Alternativt er at væde en klud med lidt skyllemiddel, for derefter at tøre
sædernes bunde af. Det plejer at holde det væk i en periode.

mvh Per

Fra : Martin Bak

Dato : 18-05-09 21:30

"Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
> [...]
> sommer-sandaler på, og stødende er blevet værre, synes både jeg og konen.
> Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Væn jer til at holde på døren når i står ud af bilen. Det er jer, ikke bilen
der "lades op". Undgå syntetisk tøj, sid musestille i sædet. Brug nøglen til
at aflade med.

Jeg var engang i lære i en herreekvipering. Det var et stort problem at
gnisterne sprang. Man lærte at aflade sig jævnligt ved at bruge en saks som
lynafleder på tøjstativerne.

--
Martin
www.martinbak.dk/

Fra : .J.S...

Dato : 18-05-09 22:04

"Martin Bak" <fornavn@fornavnefternavn.dk> wrote in message

> "Sven" <nogen@med.ca> skrev i en meddelelse
>>

> Væn jer til at holde på døren når i står ud af bilen. Det er jer, ikke
> bilen der "lades op". Undgå syntetisk tøj, sid musestille i sædet.

Lad være med at tage tøj på

>Brug nøglen til at aflade med.

Nok ikke så smart hvis det er en moderne nøgle med en chip !

> Jeg var engang i lære i en herreekvipering. Det var et stort problem at
> gnisterne sprang. Man lærte at aflade sig jævnligt ved at bruge en saks
> som lynafleder på tøjstativerne.

Har det også på mit arbejde, et metalgelænder støder.

Det gør mindre ondt hvis man aflader gennem knoerne frem for
fingerspidserne.

mvh/JS

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-05-09 21:47

> [...]
> sommer-sandaler på, og stødende er blevet værre, synes både jeg og konen.
> Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Det er nok ikke sommerdækkenes skyld at det er blevet værre - nok nærmere
mere tør luft end i vinters.
Løsningen er en antistak-strop - en gummistrop du skruer fast under bilen.
Ved stilstand når stroppen jorden - og der er altså metalbånd/ledning i
stroppen, så den statiske strøm afledes
T Svansen og alle de andre har den vel.....
Alternativt er der noget om at du kan spraye sæderne med noget
antistat-vædske, der forhindrer statisk elektricitet i at blive opbygget når
du sidder og glider rundt i sædet.

--
Jesper Hedegaard
BMW F650ST når vejret spiller

Fra : claus b.p.

Dato : 19-05-09 17:06

Jesper Hedegaard wrote:
> [...]
> antistat-vædske, der forhindrer statisk elektricitet i at blive
> opbygget når du sidder og glider rundt i sædet.

Den med stroppen hjælper ikke rigtigt, hvis det er personen, og ikke bilen,
der lades op. Skyllemiddel på sæderne er sagen. Desværre er Ajax holdt op
med at sælge deres "Antistatic" ruderens.

/Claus

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-05-09 17:37

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bilen, der lades op. Skyllemiddel på sæderne er sagen. Desværre er Ajax
> holdt op med at sælge deres "Antistatic" ruderens.

Jo - det hjælper, da det er bilen, der er opladet.
Du forudsætter at det er dig, der er opladet og bilen gir dig afladning - og
dermed stød.
Men bilen står som regel på 4 ganske godt isolerende gummi-ting
Det er nok nærmere dig, der giver bilen afladning.

Et andet trick er at lade det ene ben røre dørkarmen samtidig med at du
sætter foden på jorden - du er ikke i tvivl når det lykkes

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-09 17:58

Jesper Hedegaard skriver:

> Jo - det hjælper, da det er bilen, der er opladet.

Nej, det er personen.

> [...]
> Men bilen står som regel på 4 ganske godt isolerende gummi-ting
> Det er nok nærmere dig, der giver bilen afladning.

Nope, hvad lader bilen op?

> Et andet trick er at lade det ene ben røre dørkarmen samtidig med at du
> sætter foden på jorden - du er ikke i tvivl når det lykkes

Eller helt undgå at røre metaldele.

Det man så gør er at man går over til konen og stikker en finger kærligt
frem for at ae hende på næsen.

Så er det hendes næse der aflader dig......

Klaus (been there done that)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-09 18:34

"Jesper Hedegaard" <eksisterer@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Jo - det hjælper, da det er bilen, der er opladet.
> Du forudsætter at det er dig, der er opladet og bilen gir dig afladning -
> og dermed stød.

Hej

Hvordan vil du så forklare at man hvis man ikke rører metal når man stiger
ud, og går hen til en lygtepæl eller lignende, får et rap der?

--
Leif Langgaard - www.megapixels.dk -
Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 19-05-09 19:01

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
> Smid NRE i dit killfilter, det giver ro og god tone i grupperne!
> Er der pga. kritik lukket for adgangen til NRE's galleri, så brug:

Jamen du kan da også selv oplade statisk energi - f.eks. tøj, der bevæger
sig lag mod lag.
Så du kan alttså nå at oplade på vej til lygtepælen.

Har selv haft monteret sådan en antistat-strop tidligere - måske er en Ford
Fiesta ikke rigtig bil - men det hjalp altså på problemet på den

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 19-05-09 19:04

Jesper Hedegaard skriver:

> Jamen du kan da også selv oplade statisk energi - f.eks. tøj, der bevæger
> sig lag mod lag.
> Så du kan alttså nå at oplade på vej til lygtepælen.

Jeg havde det en overgang med Golfen - det var dengang konen "fik en
over næsen". Her fik sæderne lidt skyllemiddel - det hjalp.

> Har selv haft monteret sådan en antistat-strop tidligere - måske er en Ford
> Fiesta ikke rigtig bil - men det hjalp altså på problemet på den

Mine forældre havde en på den gamel 323'er, den skulle hjælpe mod
kørsygen.....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Søren

Dato : 19-05-09 09:18

Sven skrev:
> [...]
> sommer-sandaler på, og stødende er blevet værre, synes både jeg og konen.
> Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Vente med at give lillemor turen til I er kommet ud af bilen.

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-05-09 11:54

> [...]
> sommer-sandaler på, og stødende er blevet værre, synes både jeg og konen.
> Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Som der er blevet foreslået:

1, Tag fat i metallet på døren ved udstigning, det er nemlig kun idet du
gnider dig op af sædet at du "oplades".

2, Tag skyllemiddel og bland med vand i en sprayflaske og spray sæderne godt
ind.

Så har du fået det sidste stød.

Fra : Ivan Madsen

Dato : 19-05-09 18:42

On Mon, 18 May 2009 22:20:50 +0200, "Sven" <nogen@med.ca> wrote:

> [...]
>og stødende er blevet værre, synes både jeg og konen.
>Hvad kan man gøre for at aflade os/bil så dette ikke sker?

Hold med fast greb om døren(metallet!) når du sætter fusserne til
jorden - det virkede for mig, da jeg havde en kombination af
bil/tøj/fodtøj som gav stød. Føj for nogle stykker ind imellem.