Erfaring med cykler på tag
Fra : Hans Mouridsen

Dato : 15-05-09 21:20

Hej

Fruen og jeg overvejer at tage 2 mbt's med på tur til alperne, men ved ikke
lige hvad man gør bedst mht. at transportere dem...

Jeg har aldrig prøvet at køre med cykler på taget, eller i det hele taget
tagbøjler. Tænker for eks. på om det kan mærkes på bilens stabilitet,
brændstofforbrug osv.? Hvor stærkt må man/bør man maks køre må sådan en
installation på taget?

En anden løsning kunne være en traditionel cykelholder til trækkrogen. Så er
cyklerne jo i læ bag bilen, men måske lidt udsatte mht skidt og snavs fra
vejen...

Hvad anbefaler panelet?

Mvh
Hans

Fra : NHF

Dato : 16-05-09 07:38

Hej

Jeg har aldrig prøvet at montere cykler på taget, men jeg har hørt om flere
som har "glemt" bilen bliver væsentlig højere, og det kan give buler i taget
ved f.eks. parkering i garage osv. Mit gæt er, du kan ikke mærke cyklerne på
taget af bilen.

NHF, Århus

Fra : MVJ

Dato : 16-05-09 08:58

"NHF @privat.dk>" <Volvo4Sale<FJERNDETTE> skrev i meddelelsen
> [...]
> i taget ved f.eks. parkering i garage osv. Mit gæt er, du kan ikke mærke

Hæ-hæ - jeg netop set sådan et tilfælde i Assens, hvor en bil med 2 (glemte)
cykler på taget, kørte ind gennem en port til en ejendom - det så grimt ud,
og mandens sprog, da han stod ud var ikke stuerent ))))
Så hvis man er lidt i tvivl om sin hukommelse, så hæng dem bagpå, men på den
anden side, så synes jeg at rigtigt mange bruger tagløsningen.
Mogens

Fra : thl

Dato : 16-05-09 09:07

"NHF @privat.dk>" <Volvo4Sale<FJERNDETTE> skrev i en meddelelse
> [...]
> i taget ved f.eks. parkering i garage osv. Mit gæt er, du kan ikke mærke

Der findes et videoklip hvor cyklerne bliver foldet sammen på
taget af bilen på vej gennem en port.
Jeg har ledt men ikke fundet, men søger videre.

Forleden dag læste jeg at vindmodstanden er mindre når
cyklerne er bag på bilen.

Den er her:
Undgå tagbagagebærer, tagboks, cykelholder og campingspejle - en bagageboks
på taget koster 10 pct. ekstra brændstof, en cykelholder på taget inkl. to
cykler op til 30 pct., og en cykelholder bagpå koster 10-15 pct. ekstra
brændstof.

mvh
Thorbjørn

Fra : Seth

Dato : 16-05-09 10:05

"thl" <lykkebo47@hotmail.com> wrote in

> [...]
> bagageboks på taget koster 10 pct. ekstra brændstof, en cykelholder på
> taget inkl. to cykler op til 30 pct., og en cykelholder bagpå koster

Det må så afhænge af bilmodel og design for jeg har konkret oplevet det
modsatte.

På vores nuværende og tidligere bil har vi målt brændstofforbruget til at
være lavest når cykler monteres på taget.
Vi har begge muligheder. Og vi har målt os frem til forskellen, da vi
ganske ofte kører med vores MTB'ere ud i terræn til træning.

Man lader ikke cykeltasker blive på cyklerne og desuden har vi gjort en
dyd ud af at cyklerne, både på taget og bagpå, ikke rokker sig ud af
stedet under vindpres.
Vi bruger ski/bagage stropper med snaplås eller skralde til at spænde
stel og hjul op.

Men når man kører ombord på en færge eller gennem en port som flere har
bemærket så skal man tage cyklerne af, lægge dem ned intermistisk eller
finde en anden løsning for at undgå havari eller høje priser på
overfarten.

_
Seth

Fra : Leonard

Dato : 16-05-09 15:26

thl wrote:

> [...]
> bagageboks på taget koster 10 pct. ekstra brændstof, en cykelholder
> på taget inkl. to cykler op til 30 pct., og en cykelholder bagpå

Hvis det er nemt at tage hjulene af cyklerne, så kan der måske ligge 2
cykler i en tagboks, hvilket giver rene cykler, ikke noget med en
lygtebom og ekstra nr.-plade bagpå, samt ca. samme ekstra forbrug.

--
Leonard

Fra : Hans Mouridsen

Dato : 17-05-09 15:52

Hej

Jeg siger tak for de gode inputs.... Tror jeg vil prøve en tagløsning :)

Mvh
Hans

Fra : Anders Majland

Dato : 18-05-09 12:41

> Forleden dag læste jeg at vindmodstanden er mindre når
> cyklerne er bag på bilen.

Vores C5 går på langs af jylland på landej omkring 20km/l - Samme tur med 3
cykler på taget gik den kun 15km/l - Dvs 30% exrta og det var ved
hastigeheder under 100km/t

Ved højere hastigheder vil modstanden stige ..

Så helt sikkert cyklerne på et stativ bag på bilen - Det øger også
modstanden men temmeligt sikkert ikke så meget som at have dem på taget ...

Men kan de ikke være i bilen hvis i kun skal to afsted ?. Selv i ford ka kan
der være cykler bagi (når bagsædet ikke skal bruges)

/A

Fra : N/A

Dato : 20-05-09 08:00

Fra : Henrik Husted

Dato : 19-05-09 01:15

On May 17, 4:52 pm, "Hans Mouridsen" <h...@FJERNMIGpc.dk> wrote:
> Hej
>
> Jeg siger tak for de gode inputs.... Tror jeg vil prøve en tagløsning :)
>
> Mvh
> Hans

Så vil jeg anbefale at du kikker på en tagboks eller anden indpakning
til cyklerne, en tur ned gennem Europa har det med at efterlade en
masse snavs på cyklerne som er meget svært at fjerne igen.

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-05-09 08:00

Henrik Husted wrote:

> Så vil jeg anbefale at du kikker på en tagboks eller anden indpakning
> til cyklerne, en tur ned gennem Europa har det med at efterlade en
> masse snavs på cyklerne som er meget svært at fjerne igen.

... på den anden side er det temmelig frygtindgydende at have splattede
insekter på fronten til næste klubtur

--
vh
Torben