Fejlfinding på ABS, mon nogen har indsigt?~
Fra : 'ulrich'

Dato : 15-05-09 12:35

Undskyld jeg bare sådan spørger.

- Men ABS lampen lyser i min VW. - Så noget må være forkert.
En føler siges at kunne være årsag, - hjulføler? - Hvordan checke og
lokalisere?
Sikringen for ABS anlæg er intakt. Det er den eneste kontrol, nåh ja,
så lige at kabelforbindelser til hjulfølerne er på plads, jeg har kunnet
gøre.

Mon nogen herinde kan - og vil hjælpe mig videre? - Vil jeg være
taknemlig.
Hilsen,
'ulrich'

Fra : Kent Nielsen

Dato : 15-05-09 12:41

"'ulrich'" <ulrich@lite.dk> skrev i en meddelelse
>- Men ABS lampen lyser i min VW. - Så noget må være forkert.
> En føler siges at kunne være årsag, - hjulføler? - Hvordan checke og
> lokalisere?

Hvad er det for en VW + årgang, etc.?
Udlæsning af fejllageret fra bilens computer (ABS) skulle kunne give dig et
fingerpeg

Kent

Fra : Stefan Jacobsen

Dato : 15-05-09 12:46

> [...]
> Sikringen for ABS anlæg er intakt. Det er den eneste kontrol, nåh ja,
> så lige at kabelforbindelser til hjulfølerne er på plads, jeg har kunnet

Det nemmeste er at tilslutte en computer til dyret alt efter årgang og få
udlæst fejlen. På den måde er man fri for at bruge try and pay metoden. Hvis
det er i nærheden af Randers, kan jeg måske hjælpe, har stik og computer til
det (hvis jeg eller kan finde det

Stef

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-05-09 15:11

'ulrich' skrev:
> [...]
> gøre.
>
> Mon nogen herinde kan - og vil hjælpe mig videre? - Vil jeg være

Skil stikket af ved hjulet. Mål modstand over klemmer på føler. Skal
ligge på ca. 1200 Ohm. Sæt multimeter på vekslespænding i lave område.
mål over samme klemmer mens du med hånden, ikke i gear, snurrer hjulet
rundt med ca. 1 omdrejning/sek. Måleværdi skal ligge på omkring 60 mV.
Og gerne det samme på alle fire hjul. Start med højre forhjul.

MVH
Ib Jakobsen

Fra : JBH

Dato : 15-05-09 17:28

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ca. 1 omdrejning/sek. Måleværdi skal ligge på omkring 60 mV. Og gerne det
> samme på alle fire hjul. Start med højre forhjul.

Da jeg havde en ABS fejl på en Peugeot (Bosch ABS) tog jeg multistikket af
på ABS computeren og målte gennemgang i de 4 sensorer. Det var et stik ved
et af hjulene som svigtede. Fejlen forsvandt ved blot at adskille og samle
stikket igen, men fejlen var nok kommet igen, hvis ikke jeg havde renset
stikket.

Fin tips,med at måle sensorpulserne med et AC voltmeter

mvh
JBH

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-05-09 17:40

JBH skrev:

> [...]
> stikket.
>
> Fin tips,med at måle sensorpulserne med et AC voltmeter

Hvilket lige netop får mig til at tænke på at Peugeot og andre kører med
magnetiske kranse, eventuelt indbygget i hjullejer. De kan køre med
andre værdier. Men i grundtræk kan man sige at der skal induceres en
spænding og være en vis modstand i viklinger.

MVH
Ib Jakobsen

Fra : 'ulrich'

Dato : 15-05-09 21:00

"JBH" <skodkontoen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> renset stikket.
>
> Fin tips,med at måle sensorpulserne med et AC voltmeter

Det var godt nok nogle yderst kompetente og brugbare svar!! - Tak skal I
ha' for det.

Jeg, der har repareret motorkøretøjer siden 1951 - og stadig gør det, er
ofte lidt lost, når det drejer sig om mekanik, der ikke kan tae's og føles
på.

Teste via alm. computer lyder som en spændende mulighed, ikke bare i
forbindelse med ABS, men i al almindelighed.
Hvad skal jeg bruge af adapter/kabel/stikforbindelser?

- Men endnu engang tak for hjælp til jer alle,
'ulrich'

P.S. Ja, jeg er nær Randers.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-09 22:25

'ulrich' skriver:

> Teste via alm. computer lyder som en spændende mulighed, ikke bare i
> forbindelse med ABS, men i al almindelighed.
> Hvad skal jeg bruge af adapter/kabel/stikforbindelser?

VAG-COM - eller rettere VCDS software
http://www.netech.dk/index.php/vcds

Og så et interface. De kan købes flere steder, men oftest billigst på
ebay

Alternativet er det link jeg gav dig til min egen hjemmeside

> P.S. Ja, jeg er nær Randers.

Sydsiden?

Evt med mulighed for at trillen tur til Hammel søndag formiddag?

I så tilfælde skal jeg se om jeg kan finde mit hjemmelavede interface og
se om jeg kan få proppet noget VAG-COM på min slæbbare.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : 'ulrich'

Dato : 16-05-09 12:39

> [...]
>
> I så tilfælde skal jeg se om jeg kan finde mit hjemmelavede interface og
> se om jeg kan få proppet noget VAG-COM på min slæbbare.

Det er enormt pænt af dig Klaus - at ville gøre dig den ulejlighed. Nu
vil jeg først, med den information jeg har fået, prøve at finde fejlen.
Så indtil videre TAK. - Jeg vender måske tilbage, - også ved anden
lejlighed.
'God weekend',
'ulrich'

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-09 15:01

'ulrich' skriver:

> Det er enormt pænt af dig Klaus - at ville gøre dig den ulejlighed.

Velbekom

> Nu
> vil jeg først, med den information jeg har fået, prøve at finde fejlen.
> Så indtil videre TAK. - Jeg vender måske tilbage, - også ved anden
> lejlighed.

Det gør du bare.

Jeg prøvede også at lede efter den defekte sensor først med et
multimeter, men det kan være svært....

Det var føleren i højre baghjul der havde defekt hos mig.

Jeg kan oplyse at du kan finde et stik til begge sensorer under bagsædet
på en Golf III (hvis det er en sådan du har).

Fra : 'ulrich'

Dato : 16-05-09 17:51

> [...]
> på en Golf III (hvis det er en sådan du har).
> Dem havde jeg ikke fundet. Undrede mig godt nok, at kablerne blot

Bilen er en Polo, samme årgang som din III'er, så de er nok ret
ens, hvad angår ABS. Jeg fik ingen visninger fra højre forhjul. På venstre
var der udslag, men jeg har lidt svært ved at tolke værdierne. Fra
baghjulene var signalerne ens.
Anvendelse af multimeter er forøvrigt ikke min stærke side, jeg er fra
drejespoletiden, og manualen til instrumentet er hollandsk/tysk. - Men jeg
arbejder på at forstå at bruge det.

God søndag,
'ulrich'

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-05-09 21:28

'ulrich' skrev:

> Bilen er en Polo, samme årgang som din III'er, så de er nok ret
> ens, hvad angår ABS. Jeg fik ingen visninger fra højre forhjul.

Tyder på det er den der er dårlig. Men de koster ikke alverdens. Omkring
kr.300 stykket. Så skulle du gætte forkert er skaden ikke så stor.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 16-05-09 21:30

Ib Jakobsen skriver:

> Tyder på det er den der er dårlig. Men de koster ikke alverdens. Omkring
> kr.300 stykket. Så skulle du gætte forkert er skaden ikke så stor.

Tjah, køreturen til Hammel koster vel 25 kr, så er man sikker på hvilken
føler det er. Ud over at selv føleren skal betales, koster det også tid
at skifte den. Den jeg havde på baghjulet var noget "omstændig" at få
ud, den sad eddermanme fast......

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-05-09 21:59

Klaus D. Mikkelsen skrev:
> Ib Jakobsen skriver:
>
> Tjah, køreturen til Hammel koster vel 25 kr, så er man sikker på hvilken
> føler det er.

Det har han vist allerede afsløret med multimeteret.

Ud over at selv føleren skal betales, koster det også tid
> at skifte den. Den jeg havde på baghjulet var noget "omstændig" at få
> ud, den sad eddermanme fast......

Det gør de altid. Jeg har en teori om at netop rusten i det føleren
sidder i klemmer viklingerne ihjel. Og det er godt tynd tråd de er lavet
af.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : JBH

Dato : 17-05-09 12:04

> [...]
>
> Det gør de altid. Jeg har en teori om at netop rusten i det føleren sidder
> i klemmer viklingerne ihjel. Og det er godt tynd tråd de er lavet af.

Den teori kunne være en mulighed, ellers at plastic'en revner (pga rust) og
der trænger fugt ind i selve spolen. Det fugt kan nødvendigvis ikke måles,
da tråden er lakisoleret, men men pulserne vil sandsynligvis være lavere
pga. den kapacitive kobling er anderledes.

mvh
JBH

Fra : JBH

Dato : 15-05-09 22:43

> [...]
> forbindelse med ABS, men i al almindelighed.
> Hvad skal jeg bruge af adapter/kabel/stikforbindelser?

Jeg er ikke mekaniker, så min viden til reparation af biler, begrænser sig
til hvad jeg render og laver ude i garagen, mit erhverv er indenfor
elektronik. Derfor foretrækker jeg også den simple måde at fejlfinde på. Jeg
kunne sagtens opbygge et avanceret OBD diagnosesystem, men det vil være
spild af tid, da de el-fejl jeg oplever, kan diagnostiseres med et simpelt
Harald Nyborg multimeter til 39kr.og så lidt kvalificeret måling. Hvis du
kender lidt til el-fejlfinding, og kan finde ud af at måle modstand med et
multimeter, kan du prøve at måle modstanden 4 ABS sensorerne. der skal være
ca. 1200-1600 ohm. i hver.

Hvis det er Bosch, ser det måske sådan her ud:

http://www.albea.ru/214145/2916A.pdf

På side 9, er benforbindelserne i stikket som sættes på på ABS pumpen vist.

Når man kigger ind i stikket, og multikablet går ud til højre, er ben 1
nederste ben fra venstre.

Bagerste højre sensor måles mellen ben 1 og 3
Bagerst venstre sensor måles mellen ben 8 og 9
Forrest højre sensor måles mellem ben 4 og 5
Forrest venstre sensor måles mellem ben 6 og 7

En anden ting..jeg er lidt i tvivl om hvordan logningen af fejl i Bosch's
system skal tolkes.

When memorising an intermittent fault, the ABS warning light will illuminate
the next time the vehicle is

used until the speed equals 7.5 mph (12 km/h). When the fault is memorised,
a counter associated to the fault

is set to 40. This value is reduced by 1 every time the ignition is switched
on if the fault is not present when the

vehicle speed exceeds 7.5 mph (12 km/h).

When the counter value equals 1, it remains at 1 and the fault is not
erased.

mvh
JBH

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 15-05-09 16:52

'ulrich' skriver:

http://home6.inet.tele.dk/moppe/obd2.html

Fra : 'ulrich'

Dato : 17-05-09 17:20

> 'ulrich' skriver:

> http://home6.inet.tele.dk/moppe/obd2.html
>
> Klaus
> Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:
> http://home6.inet.tele.dk/moppe

Foreløbig ende på forløbet, - lampen lyser igen/stadig.

Da jeg jo ikke endnu er helt dus med digitalmultimeter, tog jeg min
Sirius tester i brug.
- Den har tjent mig godt i mange år.

Jeg koncentrerede mig om forhjulene, da det er der jeg mente var
uoverensstemmelse.
Mellem 1100 og 1200 Ohm var visningen i begge sider. Så ingen defekte
følere.

Batteriet fjernet og multistikket checket. Ens målinger på bageste
følere som har fælles
indgang og de to forhjulsforbindelser. Så ingen fejl her.

Med erindringen om det jeg så i den engelske tekst: 'Når bilen første
gang startes, og hastigheden
stiger/passerer - var det 12 miles, vil lampen slukkes' kørte jeg en
tur. - Og det skete virkelig, lampen gik ud. Men da jeg vendte
tilbage og bremsede til stop, tændte lampen igen.

Så intet positivt resultat endnu. Skal til syn 02/2010, så der er tid
nok til at komme til bunds
i problemet. Ser på internettet at rigtig mange oplever tilsvarende på
VW fra årg. 1996-2000.
Der nævnes udskiftning af ABS-modul.

Men tak foreløbig til jer som 'fulgte og bar'.

'ulrich'

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-09 17:45

'ulrich' skriver:

> Så intet positivt resultat endnu. Skal til syn 02/2010, så der er tid
> nok til at komme til bunds i problemet.

Husk på at din ABS er slået fra, når lampen lyser......det er vel også
en form for sikkerhed for dig selv at du har en bil med ABS?

En anden ting det kan være et tandkransen som følerne taster på. Men
igen er det langt lettere at finde, når man ved, hvilket hjul det er
galt med (på med VCDS/VAC-COM).

Fra : 'ulrich'

Dato : 17-05-09 21:00

> [...]
>
> En anden ting det kan være et tandkransen som følerne taster på. Men
> igen er det langt lettere at finde, når man ved, hvilket hjul det er

- Hmm? - Mener du, at jeg skal anskaffe en sådan lommetester?
'ulrich'

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 17-05-09 21:59

'ulrich' skriver:

> - Hmm? - Mener du, at jeg skal anskaffe en sådan lommetester?

Eller starte bilen og køre til Hammel....

Alternativt finde en tættere på Randers der gider at læse fejl ud for
dig. Inde på VAGCARs.dk plejer de at vide hvem der har en tester.

Fra : 'ulrich'

Dato : 18-05-09 07:23

> 'ulrich' skriver:

> Eller starte bilen og køre til Hammel....
>
> Alternativt finde en tættere på Randers der gider at læse fejl ud for
> dig. Inde på VAGCARs.dk plejer de at vide hvem der har en tester.

Jeg må nok ha' mig en sådan tester, der vil sikkert komme flere
tilfælde,
hvor den kommer i brug. - Men nu er det ikke kun VW jeg kommer om ved.
- Ved du om der findes en universal udgave, eller er det bare et spørgsmål
om adaptere?

'ulrich'

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 18-05-09 16:31

'ulrich' skriver:

> Jeg må nok ha' mig en sådan tester, der vil sikkert komme flere
> tilfælde, hvor den kommer i brug.

Jeg har kun haft brug for den 1 gang.

En kollega har en ældre Audi, hvor han har fået eftermonteret alt muligt
"gejl, så han købte en fin udgave med CAN-bus und alles, så han kan
kofigurere alt muligt til og fra.

> - Men nu er det ikke kun VW jeg kommer om ved.
> - Ved du om der findes en universal udgave, eller er det bare et spørgsmål
> om adaptere?

Pas.