hvad er forskellen på stort og lille se
Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 14-05-09 13:50

Hej

Håber I endnu engang vil hjælpe en der er helt blank når det kommer til
biler (bort set fra at køre i dem).

Jeg har en lille lap siddende i solskærmen der fortæller at bilen sidst
var til lille service ved xxx kilometer (mener der står omkring 150.000)
og at det er ved at være tid til service igen ved det antal kilometer
bilen står ved i øjeblikket.

Skal jeg så have lavet et stort servicetjek denne gang?

Hvad er forkellen på stort og lille servicetjek?

Hvad bør det koste i hovedstadsområdet at få lavet disse tjek på en Ford
Mondeo Staitioncar fra '92?

Håber I vil hjælpe.

Mvh
Anders

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-05-09 18:33

"Anders T. Nielsen" skriver:

> Skal jeg så have lavet et stort servicetjek denne gang?
>
> Hvad er forkellen på stort og lille servicetjek?

Prøv at find din servicebog - der står det beskrevet.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Jan Hjelvang

Dato : 14-05-09 21:58

Hej Anders,
Der er mange biler der hvert år får kontrolleret (efterset) delene og at de
bliver skiftet hvert 2./3./4 år
For din bil (hvis det er en 1.8) skal du være opmærksom på, at følgende skal
skiftes (Jf. serviceskemaet) ved 180.000 km:
Olie+oliefilter (hvert år)
Pollenfilter (hvert år)
Bremsevæske (hvert andet år)
Benzinfilter(Hvert 6 år)
luftfilter(hvert 3. år)
Tændrør(hvert 4. år)
Kølevæske(hvert 6. år)

(hvert år tæller for 15.000km)

Resten af bilen kontrolleres ved hvert eftersyn - og delene bør naturligvis
skiftes hvis kontrollen finder fejl ved dem.
- sørg for at du bliver kontakten inden delene skiftes..

For tandremmen gælder 120.000km eller 5 år.

Jeg ved ikke hvad prisen er i hovedstaden - men her i provinsen ville det
koste ca. 4000 kr inkl. reservedele, arbejdsløn og moms. (uden tandrem)

mvh
Jan Hjelvang

Fra : Anders T. Nielsen

Dato : 16-05-09 14:03

Jan Hjelvang skrev:
> [...]
>
> Jeg ved ikke hvad prisen er i hovedstaden - men her i provinsen ville
> det koste ca. 4000 kr inkl. reservedele, arbejdsløn og moms. (uden tandrem)

Mange tak for hjælpen:)

Det lyder som om man skal have ret meget styr på hvornår ens bil har
fået skiftet de forskellige ting! Og jeg har ingen anelse om nogle af
delene:( Den er købt brugt for et år siden og servicebogen er udfyldt
stort set korrekt i forhold til hvornår den skulle have været til service.
Jeg må hellere se at få kørt den ned til en mekaniker som kan få gået
den efter. Hvor er det ærgerligt at man INGEN mulighed har for at
vurdere om han gør sit arbejde godt nok! :(

Mvh
Anders