Kan Taxa loven rumme MC m/sidevogn?
Fra : Seth

Dato : 14-05-09 09:14

Kan loven om Taxa, efter ændringerne de sidste par år, rumme at man kører
taxa kørsel på en Motorcykel med sidevogn?

P.S.: X-post til dk.fritid.bil & dk.fritid.motorcykel
_
Seth

Fra : oz3bto

Dato : 14-05-09 11:42

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> taxa kørsel på en Motorcykel med sidevogn?
>
> P.S.: X-post til dk.fritid.bil & dk.fritid.motorcykel

Den er nem at svare på

En taxa skal mindst kunne godkendes til at transpotere 4 personer + føren

Der er dog snak m at ændre disse regler for at give plads til mindre og mere
milijø rigtige biler som så kan godkendes til 2-3 passagere.. Igen så til
en lidt lavere takst

Fra : oz3bto

Dato : 14-05-09 11:43

> [...]
> taxa kørsel på en Motorcykel med sidevogn?
>
> P.S.: X-post til dk.fritid.bil & dk.fritid.motorcykel

Prøv at søg på taxiloven .. mener at krav for at bilen kan godkendes står
der

Fra : Peter Dzougov

Dato : 14-05-09 13:40

Der er jo noget der hedder cykeltaxi... gad vide hvordan den faggruppe/det
erhverv håndteres?

M.v.h.
Peter

Fra : oz3bto

Dato : 14-05-09 14:38

"Peter Dzougov" <peter_dzougov@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er jo noget der hedder cykeltaxi... gad vide hvordan den faggruppe/det
> erhverv håndteres?
>
> M.v.h.
> Peter

Dem er der givet speciel tilladelse til..

Fra : ihjelkeld

Dato : 15-05-09 19:52

> Dem er der givet speciel tilladelse til..
>Får man så sådan en, til billig afgift - - - - LOL
Keld

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-05-09 00:07

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> Dem er der givet speciel tilladelse til..
Spøjst. Jeg var af den opfattelse at de fleste kørte uden en egentlig
tilladelse.
Ved du hvem der har givet tilladelsen?
Burde vel være Færdselsstyrelsen, men har bare aldrig hørt om det

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Lyrik

Dato : 15-05-09 22:47

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Kan loven om Taxa, efter ændringerne de sidste par år, rumme at man kører
> taxa kørsel på en Motorcykel med sidevogn?
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Selv om reglerne var der, så kan det ikke lade sig gøre! Danske regler gør
det umuligt at få monteret sidevogn på en MC. Kun gamle maskiner som i
fortiden har fået indregistreret sidevogn, kan stadig køre med dem. Ny
sidevogn på ny MC? Glem det!

Hvorfor? Fordi fabriken af bemeldte MC skal garantere Danmark for at den
aktuelle MC er designet til sidevogn. Og det gider de ikke! De giver Danmark
en fuckfinger!
For det andet."Når fabriksgarantien du ikke kan få er i hus, så skal hver
skrue og bolt, samt konstruktion på din MC typegodkendes! Det opnås ved at
give tryk og trækstyrker på hver eneste skrue på maskinen! Så igen-glem
det! Det er umuligt at få en sidevogn monteret i Danmark!

MvH
Jens

Fra : Jørn

Dato : 21-05-09 09:00

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> give tryk og trækstyrker på hver eneste skrue på maskinen! Så igen-glem
> det! Det er umuligt at få en sidevogn monteret i Danmark!

Her må jeg lige ind og løfte min pegefinger og fortælle at du er helt galt
afmarcheret.
F. eks giver Moto Guzzi direkte fabriks tilladelse på en del af deres
cykler og for
mange andre motorcyklers vedkommende fås der TÜV attester der omtaler
køreegenskaber
og styrkemæssige forhold, så køretøjet dermed kan synes. Hvis motorcyklen
er ombygget med de
dele der er nødvendigt for syney, er der ikke afgift på sidevognen ved
montering på indregistreret
motorcykel. At det så er dyrt er noget andet, men det var vist heller ikke
spørgsmålet.
På den anden siden får du et køretøj der kan holde, bremse og styre og det
er vel ikke så dårligt.
Det er korrekt at man ikke kan stå og smede noget sammen selv og tro at
det bliver synet.
Problemet med TÜV´erne kan til tider være at prøvelaboratorierne har sat
et komma forkert
og det kan Færdselsstyrelsen få mange måneder til at gå med at kikke på,
men det er en anden sag.
VH Jørn

Fra : Lyrik

Dato : 24-05-09 12:04

"Jørn" <jlu@gvdnet.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> et komma forkert
> og det kan Færdselsstyrelsen få mange måneder til at gå med at kikke på,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Det gik mest på at det næsten er umuligt.

At noget er uforholdsmæssigt dyrt er jo med til at forhindre det.

Hvorfor kan man ikke stå og smede noget sammen selv, det lever amerikanerne
da højt på at man kan?

Har du ikke set:"American Choppers?" Hvor er :"Danish Choppers?"

Nåh nej dem har "Hr. Forbudsski" fået forbudt!

MvH
Jens

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 20-05-09 00:09

"Seth" <sendenemailtilmig@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan loven om Taxa, efter ændringerne de sidste par år, rumme at man kører
> taxa kørsel på en Motorcykel med sidevogn?

Svaret er nej.

Du skal have fat i bek. 399 af 04/05/2006 (Bekendtgørelse om særlige krav
til taxier mv.)

Citat
§1Motorkøretøj, der anvendes til taxikørsel, herunder limousinekørsel, eller
til sygetransport, skal være godkendt og registreret hertil. Motorcykel kan
ikke godkendes til disse anvendelser.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved