/ Forside / Interesser / Fritid / Biler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Fejlsøgning - ledningssøger?
Fra : BikeManiac


Dato : 08-05-09 11:20

Hej Gruppe,

Forestil jer man har en bil med fx et digitalt ur indbygget. Det fødes
normalt med 12V men uret virker ikke. Med et multimeter finder man ud
af, at der ikke ligger 12V over uret mere. Hvis man nu vil forfølge
ledningen (12V) til kilden (eller "mellemstationer") for at finde
fejlen, hvordan gøres så dette nemmest? Problemet er nemlig, at der er
SÅ mange ledninger som er flettet sammen at man ikke kan skelne
ledningerne fra hinanden. Kan man bruge en ledningssøger eller hvad
plejer folk at gøre når de skal fejlfinde?

Mvh Lucas

 
 
Ukendt (08-05-2009)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 08-05-09 18:42

BikeManiac <lucasjensen@gmail.com> skrev :

>Kan man bruge en ledningssøger eller hvad
>plejer folk at gøre når de skal fejlfinde?

følger ledningen - hvad ellers

oftest skal man finde det sted den er knækket, eller gået fra
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

alexbo (08-05-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 08-05-09 19:10


"BikeManiac" skrev
>Forestil jer man har en bil med fx et digitalt ur indbygget. Det fødes
>normalt med 12V men uret virker ikke. Med et multimeter finder man ud
>af, at der ikke ligger 12V over uret mere. Hvis man nu vil forfølge
>ledningen (12V) til kilden (eller "mellemstationer") for at finde
>fejlen, hvordan gøres så dette nemmest? Problemet er nemlig, at der er
>SÅ mange ledninger som er flettet sammen at man ikke kan skelne
>ledningerne fra hinanden. Kan man bruge en ledningssøger eller hvad
>plejer folk at gøre når de skal fejlfinde?

Manglende 12v over uret er ikke det samme som at der mangler 12v til uret,
så man starter med at se om det er spænding eller stel der mangler.
Hvis det er spændingen der mangler så undersøger man sikringerne, og om der
er andet der mangler, interiørlys, hanskerumslys eller cigartænder f.eks.

mvh
Alex Christensen



BikeManiac (08-05-2009)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 08-05-09 23:55

On 8 Maj, 20:09, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "BikeManiac"  skrev
>
> >Forestil jer man har en bil med fx et digitalt ur indbygget. Det fødes
> >normalt med 12V men uret virker ikke. Med et multimeter finder man ud
> >af, at der ikke ligger 12V over uret mere. Hvis man nu vil forfølge
> >ledningen (12V) til kilden (eller "mellemstationer") for at finde
> >fejlen, hvordan gøres så dette nemmest? Problemet er nemlig, at der er
> >SÅ mange ledninger som er flettet sammen at man ikke kan skelne
> >ledningerne fra hinanden. Kan man bruge en ledningssøger eller hvad
> >plejer folk at gøre når de skal fejlfinde?
>
> Manglende 12v over uret er ikke det samme som at der mangler 12v til uret,
> så man starter med at se om det er spænding eller stel der mangler.
> Hvis det er spændingen der mangler så undersøger man sikringerne, og om der
> er andet der mangler, interiørlys, hanskerumslys eller cigartænder f.eks.
>
> mvh
> Alex Christensen

Der ER stel på. Er målt her til morgen. Det som ikke virker er: Ur,
Interiørlys og konstantplus til radio. Alt andet virker perfekt. Jeg
har flået sikringsboksen ud og inspiseret den bagfra og forfra samt
tjekket alle sikringer og der er ingen fejl at hente der.
Cigartænderen virker når nøglen er sat i og drejet til ACC.

Mvh Lucas

Tau (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Tau


Dato : 09-05-09 07:36


"BikeManiac" <lucasjensen@gmail.com> skrev i meddelelsen
news:df6ebe76-2cd5-4f4d-9a13-a70ad1fcfa1c@j12g2000vbl.googlegroups.com...
On 8 Maj, 20:09, "alexbo" <ale...@email.dk> wrote:
> "BikeManiac" skrev
>
> >Forestil jer man har en bil med fx et digitalt ur indbygget. Det fødes
> >normalt med 12V men uret virker ikke. Med et multimeter finder man ud
> >af, at der ikke ligger 12V over uret mere. Hvis man nu vil forfølge
> >ledningen (12V) til kilden (eller "mellemstationer") for at finde
> >fejlen, hvordan gøres så dette nemmest? Problemet er nemlig, at der er
> >SÅ mange ledninger som er flettet sammen at man ikke kan skelne
> >ledningerne fra hinanden. Kan man bruge en ledningssøger eller hvad
> >plejer folk at gøre når de skal fejlfinde?
>
> Manglende 12v over uret er ikke det samme som at der mangler 12v til uret,
> så man starter med at se om det er spænding eller stel der mangler.
> Hvis det er spændingen der mangler så undersøger man sikringerne, og om
> der
> er andet der mangler, interiørlys, hanskerumslys eller cigartænder f.eks.
>
> mvh
> Alex Christensen

Der ER stel på. Er målt her til morgen. Det som ikke virker er: Ur,
Interiørlys og konstantplus til radio. Alt andet virker perfekt. Jeg
har flået sikringsboksen ud og inspiseret den bagfra og forfra samt
tjekket alle sikringer og der er ingen fejl at hente der.
Cigartænderen virker når nøglen er sat i og drejet til ACC.

Mvh Lucas



Så lyder opgaven da nemt. Tjek instruktionsbogen, og se om der er
sammenhæng, mellem disse her ting du nævner og sikringerne.
Brug en 12 volt prøvelampe. Sæt krokodillenæbbet til stel og prøv at måle på
begge sider af sikringen.
Hvis den lyser i begge sider, er sikringen ok, hvis ikke, skift sikring.

Hvis sikringen er ok
Disse 3 forbruger har sandsynlig samme stel, så prøv, hvis du kan måle,
stadig med krokodillennæbet fastgjort til stel, at lampen lyser, Lyser
lampen, så er det stel til dine forbruger der mangler. Hvis den ikke lyser,
så har du et problem i ledningsnettet.

held og lykke
Poul


alexbo (09-05-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 09-05-09 08:52


"BikeManiac" skrev

>Der ER stel på. Er målt her til morgen. Det som ikke virker er: Ur,
>Interiørlys og konstantplus til radio. Alt andet virker perfekt. Jeg
>har flået sikringsboksen ud og inspiseret den bagfra og forfra samt
>tjekket alle sikringer og der er ingen fejl at hente der.

Der er ingen grund til at flå i noget.
At du har tjekket sikringerne er ikke det samme som at du har tjekket den
sikring der hører til de dele der ikke virker.
Der er forskel på at kigge på alle sikringer og ikke finde nogen fejl, og
finde den rigtige sikring og sikre sig at der er spænding på den.
Først når du har fundet den sikring der hører til de nævnte dele og
konstateret at der er spænding på begge sider, kan du sige at så langt er
der ingen fejl.
Du kunne lave en prøveledning, med direkte plus fra batteriet til uret, hvis
så interiørlys og radio kommer til live, er du sikker på at der er en
sammenhæng.

Du kunne så med den prøveledning monteret, prøve de sikringer der ikke var
spænding på før, for at se om du sender spænding baglæns ind i boksen.
Hvis prøveledningen gnister har du en kortslutning, så skal du selvfølgelig
ikke fortsætte, evt. tag strømmen fra udgangssiden af en sikring.
Er der en kortslutning så tag radioen fra, det er ofte der det er galt.

mvh
Alex Christensen



BikeManiac (09-05-2009)
Kommentar
Fra : BikeManiac


Dato : 09-05-09 04:53

Hej Alle,

Tak for jeres hjælp. Jeg har fundet fejlen nu. Bilen har i alt 3
sikringsbokse (1 inde og 2 ude). En 10A var røget i én af boksene i
motorrummet. Jeg troede bare ikke i min vildeste fantasi at man havde
flyttet sådan nogle småsikringer ud i motorrummet.

Mvh Lucas

alexbo (09-05-2009)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 09-05-09 12:05


"BikeManiac" skrev

>Tak for jeres hjælp. Jeg har fundet fejlen nu.
Velbekomme og tillykke.

>Jeg troede bare ikke i min vildeste fantasi at man havde flyttet sådan
>nogle småsikringer ud i motorrummet.

Jeg synes at de biler der har alle sikringer i motorrummet har den rigtige
løsning, de er nemme at se, nemme at kontrollere.
At ligge på knæ med åben dør for at se efter sikringer måske endda på en
mørk landevej virker ikke særlig gennemtænkt.

Hvis man så oven i købet ville bruge sikringer med kontrollys, så lyser den
sikring der er defekt.

mvh
Alex Christensen



Uffe Bærentsen (09-05-2009)
Kommentar
Fra : Uffe Bærentsen


Dato : 09-05-09 12:13

BikeManiac wrote:
> Hej Alle,
>
> Tak for jeres hjælp. Jeg har fundet fejlen nu. Bilen har i alt 3
> sikringsbokse (1 inde og 2 ude). En 10A var røget i én af boksene i
> motorrummet. Jeg troede bare ikke i min vildeste fantasi at man havde
> flyttet sådan nogle småsikringer ud i motorrummet.

Bilfabrikanternes veje er uransagelige.

Da vi ikke ved hvilken bil du kører, så er følgende måske (ikke) relevant
for dig.
Ford har lavet nogle rædderlige sikringsbokse der taber forbindelsen inde i
boksen.
Ford Escort er en af bilerne der har haft den fejl.




--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste