Skifte pære på en MB 220 CDI fra 2008
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 08-05-09 07:29

Det er en alm. halogen-pære - sidst stod jeg og fumlede med det (der er ikke
meget plads i det motorrum til min store hånd) - og jeg måtte flovt køre på
værksted for at få den skiftet.

Nu er den gået i den anden side... og jeg vil lære at gøre det selv.
Brugerhåndboget siger, at man skal skrue låget af (jojo, det er gjort, ingen
ben dér), og derefter skrue pæren mod uret. Jeg kan godt lige få fat i
pæren, og når jeg drejer mod uret (beregnet fra kørselsretningen), er pæren
meget modstridig. Når jeg drejer hårdt til, kan jeg se, at parabolen i selve
lygten giver sig. Gør jeg det forkert, eller skal jeg bare dreje til? Hvor
er det helt rigtige sted at holde (stikket, pæren, noget andet)?

Vh, Lars.

Fra : alexbo

Dato : 08-05-09 08:39

"Lars Bonnesen" skrev

> Nu er den gået i den anden side... og jeg vil lære at gøre det selv.
> Brugerhåndboget siger, at man skal skrue låget af (jojo, det er gjort,
> ingen ben dér), og derefter skrue pæren mod uret.

Det er i hvert fald forkert selve pæren skal aldrig drejes, men der kan
sidde en krans omkring pæren der skal drejes.

Som regel er pæren holdt fast af en fjeder, en papirclipslignende fyr, hvor
den ene ende sidder i et hak så den skal trykkes ind og lidt til siden.

mvh
Alex Christensen

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 08-05-09 09:04

alexbo skriver:

> Som regel er pæren holdt fast af en fjeder, en papirclipslignende fyr, hvor
> den ene ende sidder i et hak så den skal trykkes ind og lidt til siden.

Ikke i en nyere VW.

Her er stikbenene fra pæren sat i en lille holder, der drejes på plads i
lygten.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : alexbo

Dato : 08-05-09 09:19

"Klaus D. Mikkelsen" skrev

> Her er stikbenene fra pæren sat i en lille holder, der drejes på plads i
> lygten.

Men så vil det ikke muligt at få fat i pæren og det skriver Lars at han kan.
Det kan selvfølgelig være en fejl.
En alm. halogen er ikke særlig præcist, men jeg formoder det er en H7.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 08-05-09 09:38

> [...]
> kan.
> Det kan selvfølgelig være en fejl.
> En alm. halogen er ikke særlig præcist, men jeg formoder det er en H7.

Sorry, ja. Jeg mente bare, at det ikke er en Xenon... Et eller andet siger
mig H1, men det var vist i min gamle MB'er. H7 lyder korrekt.

Jeg vil prøve at føle mig frem til, om der sidder en krans. Det er i hvert
fald ikke til at se en s... derinde.

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 08-05-09 09:39

> alexbo skriver:

> Ikke i en nyere VW.
>
> Her er stikbenene fra pæren sat i en lille holder, der drejes på plads i
> lygten.

Men er også at det er noget i den stil, der står i manualen. Synes bare
ikke, at jeg kan hitte ud af det i praksis.

Vh, Lars.

Fra : alexbo

Dato : 08-05-09 09:59

"Lars Bonnesen" skrev

> Men er også at det er noget i den stil, der står i manualen. Synes bare
> ikke, at jeg kan hitte ud af det i praksis.

Når du skriver du kan få fat i pæren hvad mener du så med det,
er det pærens ben, en fatning på pærens ben eller er det den holder Klaus
omtaler.

mvh
Alex Christensen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 08-05-09 11:11

> "Lars Bonnesen" skrev

> Når du skriver du kan få fat i pæren hvad mener du så med det,
> er det pærens ben, en fatning på pærens ben eller er det den holder Klaus
> omtaler.

Jeg mener, at det er holderen - jeg kan i hvert fald mærke, at der er
kabler, der går ind i den.

Tænker på, at jeg måske kan få et lille kamera derned og tage et billede...

Vh, Lars.

Fra : Palle Bugtrup

Dato : 08-05-09 10:34

Fra : Ukendt

Dato : 09-05-09 21:48

Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> til, kan jeg se, at parabolen i selve lygten giver sig. Gør jeg det
> forkert, eller skal jeg bare dreje til? Hvor er det helt rigtige sted

Alle biler har efter august 2006 en anordning hvor ikke-fagfolk selv skal
kunne skifte en pære. Dvs at der sidder et "hådtag" du kan dreje/hive i, så
pæren løsnes.
En 220 CDI kan jo både være en E-klasse og en C-klasse og sikkert flere
andre. Hvilken model har du? Så kan jeg lige slå det op, og poste en
tegning over forlygten.

Fra : Kell Petersen

Dato : 11-05-09 08:42

> [...]
> En 220 CDI kan jo både være en E-klasse og en C-klasse og sikkert flere
> andre. Hvilken model har du? Så kan jeg lige slå det op, og poste en

Kunne man ikke bare løsne hele lygten ....?
Det kan vel ikke dreje sig om mange skruer, eller 4mm møtrikker..?

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-09 21:53

Kell Petersen wrote:
> Kunne man ikke bare løsne hele lygten ....?
> Det kan vel ikke dreje sig om mange skruer, eller 4mm møtrikker..?

Ej det er for besværligt i forhold til bare at udtage pæren. Lygten er
designet til at man selv kan udføre processen (hvis bilen er fra 2008 som
det blev skrevet).
Hvis man tager hele lygten ud, skal man jo nok i gang med at indstille
lyskeglen igen bagefter.

Fra : KASO

Dato : 11-05-09 22:15

"Kell Petersen" <NOshivSPAM@VELprivat.dk> skrev i meddelelsen

> Kunne man ikke bare løsne hele lygten ....?
> Det kan vel ikke dreje sig om mange skruer, eller 4mm møtrikker..?

Og hvordan sikrer du dig så, at lygten er korrekt justeret bagefter - uden
det rette udstyr?

Nope - skidt idé!