18 år, nyt kørekort, gammel ford escort = ~
Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 04-05-09 17:56

sønnen er 18, nyt kørekort, gammel bil, standart ford escort 1,6..

opkrævningen fra ALKA lyder på 56.000 for 1 års ansvars forsikring.

kan dog nedsættes til 13000 hvis han tager deres kursus, respekt for fart..

har i nogen andre anbefalinger ??

thomas

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 18:09

> har i nogen andre anbefalinger ??

ALKA er på ingen måder kloge i hovedet.

ETU forsikring vil ha' lige i underkanten af 8k for ansvar på sådan en, for
en førstegangstegnende.

Der kan Bent Bak træffes på 25 83 52 40 i normal åbningstid.

Ellers er Thisted Forsikring et godt alternativ.

Troels

Fra : Henrik B.

Dato : 04-05-09 18:29

"Troels [around 9000]" <denne@remove.computer.dk> skrev i meddelelsen

> ALKA er på ingen måder kloge i hovedet.

Nej, de har da fået en gruppehjerneblødning.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : PHD

Dato : 04-05-09 19:48

Det er da bare en anden måde at sige at sønnen er uønsket som kunde...
- intet underligt i det...

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 20:05

> Det er da bare en anden måde at sige at sønnen er uønsket som kunde...
> - intet underligt i det...

Men. En Escort 1.6. I guder.

Troels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-09 20:52

"Troels [around 9000]" <denne@remove.computer.dk> wrote in

> Men. En Escort 1.6. I guder.

En bil uden noget særligt sikkerhedsudstyr og en fører der statistisk set
tror han er udødelig og mangler enhver form for realitetssans og respekt
for de farer trafikken kan byde på. En Escort 1,6 kan også køre 150km/t og
slå en børnehave ihjel (nej, de to ting er ikke nødvendigvis kædet sammen).
Man kan måske godt forstå de ikke har den store lyst til at forsikre sådan
en bil med sådan en fører.

Jeg fik en pris på 42.000kr/år hos Tryg på en Peugeot 306 2.0 HDi.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:08

> [...]
> sammen).
> Man kan måske godt forstå de ikke har den store lyst til at forsikre sådan

Nu snakker vi ansvarsforsikring, så bilen i sig selv er ligegyldig.

Om du rammer børnehaven med 150 km/t i en Escort 1.6 eller ny Renault, giver
godt det samme.

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-05-09 21:20

Troels [around 9000] wrote:

> Nu snakker vi ansvarsforsikring, så bilen i sig selv er ligegyldig.

I teorien: Ja.
I praksis: NEJ!

Selskaberne kigger på ejerens alder og hvilken bil der er tale om og sætter
en pris udfra det.
Postnummer og/eller gadenavn kan også spille en rolle for prisen.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:25

> Selskaberne kigger på ejerens alder og hvilken bil der er tale om og
> sætter en pris udfra det.
> Postnummer og/eller gadenavn kan også spille en rolle for prisen.

Fedt. Så hvis jeg flytter fra mit nuv. postnummer til f.eks Århus Vest,
bliver jeg en dårligere bilist

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-05-09 21:48

Troels [around 9000] wrote:

> Fedt. Så hvis jeg flytter fra mit nuv. postnummer til f.eks Århus
> Vest, bliver jeg en dårligere bilist

Hvad får dig til at tro at du kan blive en god bilist?
Statistisk set vil du i nogle år endnu være en dårlig bilist.
Hvis du flytter, så bliver du del af en anden statistik.

Om det så er godt eller skidt, eller om du stiger eller falde i præmie,
afhænger helt af hvor du flytter hen.

Enten du vil det eller ej, så er forsikringsverden skruet sammen omkring
statistik.

og nej, dine ofte dumsmarte eksempler gør dig desværre ikke til en bedre
bilist.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:50

> og nej, dine ofte dumsmarte eksempler gør dig desværre ikke til en bedre
> bilist.

Det har jeg heller aldrig påstået, så hvis du læser det mellem linierne, er
det vidst dig selv, du skal kigge imod. Husk, når du peger, er der 4 fingre
der peger tilbage

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-05-09 21:59

Troels [around 9000] wrote:

> Det har jeg heller aldrig påstået, så hvis du læser det mellem
> linierne, er det vidst dig selv, du skal kigge imod.

Der kommer ellers mange af dem.

> Husk, når du
> peger, er der 4 fingre der peger tilbage

Tag og kig på din hånd en gang til

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:51

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen

.... men rart at vide, at man stadig kan nå niveauet, hvor man bliver
personlig.

Troels

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 04-05-09 21:58

Troels [around 9000] wrote:
> "Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i meddelelsen
>
> ... men rart at vide, at man stadig kan nå niveauet, hvor man bliver
> personlig.

Det var dig selv der blev personlig overfor dig selv.
Så den kan du ikke skyde skylden på andre for.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 21:58

> Det var dig selv der blev personlig overfor dig selv.
> Så den kan du ikke skyde skylden på andre for.

Blev personlig overfor mig selv? Har du hørt om humor, og ironi?

Troels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-09 22:29

> Fedt. Så hvis jeg flytter fra mit nuv. postnummer til f.eks Århus Vest,
> bliver jeg en dårligere bilist

Ja da, dine naboer har mere indflydelse på dit liv end du går og tror - jeg
kan ikke få et Shell Mastercard, formentlig fordi det område jeg bor i har
elendig score hos RKI og jeg derfor får en dårlig Delphi score = statistisk
set er jeg højrisiko i kreditsammenhænge :( Jeg har 1 gang i mit liv betalt
en regning for sent - mine naboer kan åbenbart ikke helt prale af det
samme...

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 22:36

> [...]
> betalt
> en regning for sent - mine naboer kan åbenbart ikke helt prale af det

Ja, og så er det ikke løgn. Da min kæreste og jeg flyttede sammen, gik hun
fra at få afvist, bare hun ville ha' 500 kr. i overtræk i banken, til at
blive tilbudt store lån - bare fordi postnummeret skiftede - i guder.

Troels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-09 22:58

> [...]
> hun fra at få afvist, bare hun ville ha' 500 kr. i overtræk i banken,
> til at blive tilbudt store lån - bare fordi postnummeret skiftede - i

Er lidt en "både og" - for i mange tilfælde gætter statistikkerne
sandsynligvis rigtigt men et gennemsnit betyder jo netop at der også er en
stor del der er over gennemsnittet og de vil blive afvist på et "forkert"
grundlag mens andre får en bedre kreditvurdering end de burde.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 23:05

> [...]
> stor del der er over gennemsnittet og de vil blive afvist på et "forkert"
> grundlag mens andre får en bedre kreditvurdering end de burde.

Absolut enig.

Dog er der jo også lidt magt i statistikkerne, desværre. Nogle gange kunne
man godt frygte de var bevidst selektive, for at holde styr på klientellet.
:(

Troels

Fra : oz3bto

Dato : 04-05-09 23:29

"Troels [around 9000]" <denne@remove.computer.dk> skrev i en meddelelse

> Fedt. Så hvis jeg flytter fra mit nuv. postnummer til f.eks Århus Vest,
> bliver jeg en dårligere bilist
>
> Troels

Noget i den stil Vi faldt i præmie ved at flytte på landet .. Ret meget
enda 1/3

Men som 18årig er det nærmest umuligt at få forsikret en bil.. Specielt en
gammel tung en

Som 23årig 1. gangs bil ejer måtte jeg smide 40.000kr hos codan.. Efter en
snak endte vi dog på 18.000 grundet taxa kørekort og skadefri kørsel der

Endte med at vælge tryg hvor jeg måtte slippe 8000kr

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-09 22:26

> Nu snakker vi ansvarsforsikring, så bilen i sig selv er ligegyldig.

Egentlig ikke, der er statistiske forskelle på hvor mange og hvor dyre
skader de forskellige biler anretter. Det kan man mene om hvad man vil men
forsikringsselskaberne bruger det. Jo hurtigere bilen er desto større
risiko er der for at der bliver kørt hurtigere end føreren kan overskue og
det kan blive rigtig dyrt. Jeg ved ikke hvor en Escort 1,6 ligger på den
skala.

Der er også markante forskelle i hvor store skader en fodgænger får ved en
påkørsel - også en ting der har betydning for ansvarsforsikringen.

> Om du rammer børnehaven med 150 km/t i en Escort 1.6 eller ny Renault,
> giver godt det samme.

Rigtig nok - og det gør jo ikke ligefrem Escorten billigere bare fordi det
er en gammel bil.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 22:35

> [...]
> det kan blive rigtig dyrt. Jeg ved ikke hvor en Escort 1,6 ligger på den

Eftersom en BMW E30 320i er billigere for en førstegangstegnende, må den
virkelig ligge rigtig, rigtig skidt :(

Troels

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-09 23:00

> Eftersom en BMW E30 320i er billigere for en førstegangstegnende, må den
> virkelig ligge rigtig, rigtig skidt :(

Billigere eller markant billigere - for samme ejer ?

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 04-05-09 23:04

> Billigere eller markant billigere - for samme ejer ?

Markant.

Samme forsikringsselskab, 19.000 for førstegangs, i belastet postnr.

ETU tog så 6.200 for samme bil. Det var jo også værd at tage med. De har
desværre hævet deres priser på nytegninger nu

Jeg regner med at min gamle sure Golf skal over til Aros nu her, med 5 års
ancennitet (ikke over 25 endnu), vil de lave den til 2.400 om året med
selvrisiko på 4.800. Det er til at overkomme.

Troels

Fra : Tom

Dato : 05-05-09 16:31

"PHD" <PHD@liamonu.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da bare en anden måde at sige at sønnen er uønsket som kunde...
> - intet underligt i det...

Jep, forsikringsselskaber må ikke nægte at tegne en ansvarsforsikring, da
den jo er lovpligtig ....men så sætter de jo bare prisen på den så det reelt
er et nej alligevel

--
Tom

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 04-05-09 18:40

Vi prøver at ringe til bent imorgen, vi takker og bukker

thomas

Fra : BikeManiac

Dato : 04-05-09 15:01

On 4 Maj, 18:55, Thomas Duus Jürgensen <tho...@4701.dk> wrote:
> [...]
>
> opkrævningen fra ALKA lyder på 56.000 for 1 års ansvars forsikring.
>
> kan dog nedsættes til 13000 hvis han tager deres kursus, respekt for fart..

Dig som far registerer bilen i dit navn. På reg-blanketten kan man
både skrive ejer og bruger af bilen. Din søn skal så stå som bruger af
bilen. Ring til dit EGET forsikringsselskab og fortæl dem at du har
købt en bil nr 2 og ønsker at din søn skal være bruger af bilen.
Fortæl dem at du er ude efter et særligt godt tilbud da du overvejer
at skifte forsikringsselskab. På den måde opsparer din søn ancinnitet
og betaler så din forsikringspræmie (som vil være meget lav).

Hvis alt glipper så er GF forsikring meget billige.

Lucas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-09 22:24

BikeManiac skriver:

> [...]
> at skifte forsikringsselskab. På den måde opsparer din søn ancinnitet
> og betaler så din forsikringspræmie (som vil være meget lav).

Den gik for 15 år siden....

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-05-09 22:31

BikeManiac <lucasjensen@gmail.com> wrote in news:ab490a0f-de35-4e95-bdb8-
97247b179828@l28g2000vba.googlegroups.com:

> [...]
> at skifte forsikringsselskab. På den måde opsparer din søn ancinnitet
> og betaler så din forsikringspræmie (som vil være meget lav).

Lyder som en god plan hvis det kan lade sig gøre - man skal bare være
sikker på at forsikringsselskabet får registreret tingene rigtigt så man
ikke pludselig står med en forsikring der ikke dækker hvis sønnikke kører
galt.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 04-05-09 22:33

Henrik Stidsen skriver:

> [...]
> ikke pludselig står med en forsikring der ikke dækker hvis sønnikke kører

Hvis sønnike står som bruger er prisen den samme som hvis sønnike stod
som ejer.....

Fra : Anders Majland

Dato : 05-05-09 13:00

> Hvis sønnike står som bruger er prisen den samme som hvis sønnike stod
> som ejer.....

Men det er ikke ukendt med enddog ganske store rabatter til en hjemmeboende
der vælger samme selskab som resten af familien. (For ikke at tale om når
"far" er erhvervsdrivende med "større" forsikringer).

Når sønnike har fået en ublu pris er det jo oplagt at hele familien
genovervejer hvor de har placeret deres forsikringer ...

Men det er kun for sønnike at gribe knoglen og ringe fra en ende af... Og
lige checke om fagforeing og lign måske har nogle samarbejdspartnere ...

Fra : Tau

Dato : 05-05-09 06:32

"Thomas Duus Jürgensen" <thomas@4701.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> opkrævningen fra ALKA lyder på 56.000 for 1 års ansvars forsikring.
>
> kan dog nedsættes til 13000 hvis han tager deres kursus, respekt for

Tja havde det været min søn, ville jeg købe en bil til mig selv. få den
forsikret og så låne den ud til sønnen, hvis han skal bruge en bil.
Dette tror jeg sagten sønnen kan leve med, i en kort tid, indtil han er ovre
den farlige og dyre alder.
Ok det er måske ikke helt lovligt, men en pris på 56000 er sku. da en endnu
større forbrydelse.
Jeg er selv steget lidt i forsikring hos alka, fordi jeg er nået til en
alder af 59 år. Jeg har kontaktet Alka og fortalt dem, da bilen var ny kørte
vi til Frederikshavn hver dag fra Aalborg og var mange kilometer og timer på
landevejen.
Nu kører vi ca. 15 km om dagen i snit og er mindre tid på vejen end før.
Jeg kører for øvrig som elitebilist, da jeg ingen skader har.
Jeg forstå ikke alka, men de må have igen af samme skuffe.

vh
Poul

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-09 17:30

"Tau" <craner@craner.dk> wrote in

> [...]
> den forsikret og så låne den ud til sønnen, hvis han skal bruge en
> bil. Dette tror jeg sagten sønnen kan leve med, i en kort tid, indtil

Det er i hvert fald noget forsikringen oversætter til "ingen dækning ved
uheld" og så er det ikke særlig sjovt længere.

Fra : Tau

Dato : 05-05-09 17:55

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Det er i hvert fald noget forsikringen oversætter til "ingen dækning ved
> uheld" og så er det ikke særlig sjovt længere.

Små slag, jeg kan enhver tid låne min bil ud til min søn eller til dig,-
hvis det skulle være. Jeg har ganske vist hørt at nogle forsikringselskaber
gardere sig mod udlån.
I mit tilfælde er prisen vist ikke så højt.

vh
Poul

Fra : Leonard

Dato : 05-05-09 19:08

Tau wrote:

> Små slag, jeg kan enhver tid låne min bil ud til min søn eller til
> dig,-

Ja, men har forsikringsselskabet mistanke om at det i realiteten er
sønnen, der er fast bruger af bilen, så bliver det sandsynligvis op til
dig at bevise, at det ikke er tilfældet.

--
Leonard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-09 19:26

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in

> Ja, men har forsikringsselskabet mistanke om at det i realiteten er
> sønnen, der er fast bruger af bilen, så bliver det sandsynligvis op til
> dig at bevise, at det ikke er tilfældet.

My point exactly - en bil der ikke bruges af ejeren men jævnligt af en søn
til ejeren men hvor sønnen ikke er registreret som fast bruger. Jeg tror
det bliver en svær sag for bilejeren. Det er da ikke mere end et års tid
siden der var en sag om det.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 05-05-09 19:56

"Henrik Stidsen" <inbox@henrikstidsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til ejeren men hvor sønnen ikke er registreret som fast bruger. Jeg tror
> det bliver en svær sag for bilejeren. Det er da ikke mere end et års tid

Hvad sker der hvis sønneke skiftivis låner en af bilerne, feks. 1 uge ad
gangen?

Det er ikke så sjovt for farmand, der må undvære sit legetøj, men hvad siger
I til den model?

--
Uffe
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Ukendt

Dato : 05-05-09 20:00

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev :

>Det er ikke så sjovt for farmand, der må undvære sit legetøj, men hvad siger
>I til den model?

At det er en model designet udelukkende til at omgåes reglerne ......

--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 05-05-09 21:21

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> wrote in

> Hvad sker der hvis sønneke skiftivis låner en af bilerne, feks. 1 uge
> ad gangen?

> Det er ikke så sjovt for farmand, der må undvære sit legetøj, men hvad
> siger I til den model?

Forsikringen vil nok mene det samme som Jan - det er omgåelse af reglerne
og det giver nok samme resultat: ingen dækning eller nedsat dækning.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-09 17:03

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Forsikringen vil nok mene det samme som Jan - det er omgåelse af
> reglerne og det giver nok samme resultat: ingen dækning eller nedsat

Så er det da godt at vi ikke bruger den model.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-09 22:19

> Så er det da godt at vi ikke bruger den model.

Iøvrigt er der vist en del forsikringer der tager højde for det ved at øge
selvrisikoen betydeligt eller lign. hvis man låner bilen til en person
under 21, uanset hvem det er.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 06-05-09 23:20

Henrik Stidsen wrote:
> [...]
>
> Iøvrigt er der vist en del forsikringer der tager højde for det ved
> at øge selvrisikoen betydeligt eller lign. hvis man låner bilen til

Godt knægten er kommet over den grænse

Kan dog ikke finde den regel i vores papirer.

--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 06-05-09 23:22

> Kan dog ikke finde den regel i vores papirer.

Den er heller ikke i min police, ved ikke om det er noget de indfører som
et ekstra tilvalg hvis man vil have præmien sat ned eller om de er gået væk
fra det igen.

Fra : Brian Lund

Dato : 05-05-09 12:44

> [...]
>
> opkrævningen fra ALKA lyder på 56.000 for 1 års ansvars forsikring.
>
> kan dog nedsættes til 13000 hvis han tager deres kursus, respekt for

Køb en HELT NY BIL! Det er billigere og det er det latterlige ved alle de
åndsvagt høje præmier...

F.eks. en Suzuki alto, måske ikke den fedeste bil, men den billigste model
koster under 1000 kr i måneden i afbetaling (ifølge reklamerne) og
forsikringen er 3200 om året. I alt ca. 15000 kr årligt - mindre end de
fleste forsikringer forlanger i forsikring!!

Og med en ny bil slipper du for reperationer og en bil der er slidt godt
igennem. Ok service eftersyn kommer selvfølgeligt oveni prisen men det er jo
afhængigt af hvor meget du kører og koster nok ikke over 2500 årligt.

Nu var en alto bare et eksempel det kan sikkert også lade sig gøre med andre
mærker og modeller.

Brian

Fra : Thomas Duus Jürgense~

Dato : 05-05-09 16:01

Vi har snakket med ETU forsikring idag og de tilbyder den samme forsikring
til 13.000 første år og derefter 8000 om året.

Det har vi valgt at sige ja til og vi takker for de seriøse svar.

Thomas

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 05-05-09 17:56

> Vi har snakket med ETU forsikring idag og de tilbyder den samme forsikring
> til 13.000 første år og derefter 8000 om året.

Det er da også noget mere fair end 40k+

> Det har vi valgt at sige ja til og vi takker for de seriøse svar.

Jeg er glad for at høre at I kunne bruge hjælpen Og ETU er sikkert
tilfredse med endnu en kunde.

Troels

Fra : Ukendt

Dato : 07-05-09 16:02

> [...]
> opkrævningen fra ALKA lyder på 56.000 for 1 års ansvars forsikring.
> kan dog nedsættes til 13000 hvis han tager deres kursus, respekt for

Ja, Husk det!!!
Da jeg skulle forsikre min første MC sagde Codan 56.000 kr ansvar + kasko.
Nyprisen var 79.000kr.
Jeg valgte Top-DK til 7.900 om året i stedet for.

Siden har jeg ikke rørt Codan med en ildtang.
Hvis jeg ikke var god nok til dem dengang, er jeg det heller ikke nu 17 år
senere.....
Min blackliste er relativt lang, men nu er jeg også blevet over 40 og har
vedligeholdt listen siden jeg var 20.

/Allan