|
| Opel Kadett - så rykker det :) Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 02-05-09 20:43 |
|
Hej!
Sad lige og surfede, og faldt over en gammel reklame for Opel Kadett (A):
http://www.historisk-opelklub.dk/Reklamer/webKadettA4.jpg
Der bliver godt nok ikke sparet på de positive ord
Den lokale hugger har en Kadett A stående i himmelblå. Egentligt lidt
synd den skal skrottes - ser helt original ud, og egentligt ikke speciel
rusten (bunden skal nok efterses dog...).
--
Mvh, Kim Voss Schrader (som får 1575kg tysk grundighed på matriklen
imorgen middag! :) Endelig...)
| |
Lars Arup (02-05-2009)
| Kommentar Fra : Lars Arup |
Dato : 02-05-09 21:01 |
|
Jamen tillykke! Hvad blev det så for noget?
Vedr den kadettA vil jeg da gerne høre lidt nærmere, skal den hugges op
eller er den til at købe for penge?
Og tilsidst hvordan går det med dit projekt fladskærm?
MVH Lars Arup
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i en meddelelse
news:49fca240$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Hej!
>
> Sad lige og surfede, og faldt over en gammel reklame for Opel Kadett (A):
>
> http://www.historisk-opelklub.dk/Reklamer/webKadettA4.jpg
>
> Der bliver godt nok ikke sparet på de positive ord
>
> Den lokale hugger har en Kadett A stående i himmelblå. Egentligt lidt synd
> den skal skrottes - ser helt original ud, og egentligt ikke speciel rusten
> (bunden skal nok efterses dog...).
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader (som får 1575kg tysk grundighed på matriklen
> imorgen middag! :) Endelig...)
| |
Kim Voss Schrader (02-05-2009)
| Kommentar Fra : Kim Voss Schrader |
Dato : 02-05-09 22:09 |
|
Hej Lars
Lars Arup wrote:
>
> Jamen tillykke! Hvad blev det så for noget?
528i fra 9/98 med en masse udstyr. Sølvgrå og kedeligt original pt. :)
> Vedr den kadettA vil jeg da gerne høre lidt nærmere, skal den hugges op
> eller er den til at købe for penge?
Den kan sikkert frikøbes hvis jeg kender dem ret. Huggere er sgu et sært
folkefærd sådan generelt. Men ring da og spørg. Det er Øernes Autoophug
her i Helsingør.
> Og tilsidst hvordan går det med dit projekt fladskærm?
Ahem, har ikke rigtig fået kigget på det. Men Sonyen er ret custom
opbygget desværre :(
--
Mvh, Kim Voss Schrader
| |
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 03-05-09 07:46 |
|
Kim Voss Schrader skrev:
> Der bliver godt nok ikke sparet på de positive ord
Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
| |
Andreas M. Hansen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 03-05-09 08:59 |
|
> Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
>
Det er et udtryk som dækker over at slaglængden er større end boringen.
mvh
Andreas M. Hansen
| |
Ukendt (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Ukendt |
Dato : 03-05-09 08:24 |
|
"Andreas M. Hansen" <nokke99@hotmail.com> skrev :
>> Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
>Det er et udtryk som dækker over at slaglængden er større end boringen.
Det er den anden vej rundt ....
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”
| |
Andreas M. Hansen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Andreas M. Hansen |
Dato : 03-05-09 12:17 |
|
> Det er den anden vej rundt ....
Nu skal i jo læse hvad jeg mener, og ikke hvad jeg skriver....
mvh
Andreas M. Hansen
- som føler sig lidt underkvadratisk i dag...
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-05-09 08:00 |
| | |
Thorbjørn Ravn Ander~ (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Thorbjørn Ravn Ander~ |
Dato : 03-05-09 08:10 |
|
Klaus D. Mikkelsen skrev:
> =?ISO-8859-15?Q?Thorbj=F8rn_Ravn_Andersen?= skriver:
>> Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
>
> Slaglængde kontra boring
>
> Se sidste afsnit side 2:
> http://download.benjamin.dk/maxpower/teknisk-skole/Motor.pdf
Takker. Man lærer nyt hver dag :)
--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus... Tubular Bells!"
| |
Klaus D. Mikkelsen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Klaus D. Mikkelsen |
Dato : 03-05-09 09:00 |
| | |
leo.5500@gmail.com (03-05-2009)
| Kommentar Fra : leo.5500@gmail.com |
Dato : 03-05-09 04:09 |
|
On 3 Maj, 09:23, jan_stevns wrote:
> "Andreas M. Hansen" <nokk...@hotmail.com> skrev :
>
> >> Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
> >Det er et udtryk som dækker over at slaglængden er større end boringen.
>
> Det er den anden vej rundt ....
Nemlig ja. Og det modsatte hedder underkvadratisk
Leo
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 14:59 |
|
leo.5500@gmail.com skrev:
> On 3 Maj, 09:23, jan_stevns wrote:
>> "Andreas M. Hansen" <nokk...@hotmail.com> skrev :
>>
>>>> Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
>>> Det er et udtryk som dækker over at slaglængden er større end boringen.
>> Det er den anden vej rundt ....
>
> Nemlig ja. Og det modsatte hedder underkvadratisk
>
Vrøvl!
"Kradratisk" boring/slaglængde -forhold,er når målet for slaglængde og
boring er det samme.
"Overkvadratisk" er når målet for boring er større end for slaglængde.
For det modsatte billede: Når målet for slaglængde er større end for
boring, kaldes det for "langslaget"!
--
Armand.
| |
alexbo (03-05-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 03-05-09 16:21 |
|
"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
> Vrøvl!
> "Kradratisk" boring/slaglængde -forhold,er når målet for slaglængde og
> boring er det samme.
> "Overkvadratisk" er når målet for boring er større end for slaglængde.
> For det modsatte billede: Når målet for slaglængde er større end for
> boring, kaldes det for "langslaget"!
Enten lang og kortslaget, over og underkvadratisk, Motor-ratio det ene eller
andet, at blande begreberne er det rene makværk.
mvh
Alex Christensen
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 16:43 |
|
alexbo skrev:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev
>
>> Vrøvl!
>> "Kradratisk" boring/slaglængde -forhold,er når målet for slaglængde og
>> boring er det samme.
>> "Overkvadratisk" er når målet for boring er større end for slaglængde.
>> For det modsatte billede: Når målet for slaglængde er større end for
>> boring, kaldes det for "langslaget"!
>
> Enten lang og kortslaget, over og underkvadratisk, Motor-ratio det ene eller
> andet, at blande begreberne er det rene makværk.
>
Muligt. Men jeg har nu ikke hørt begrebet kortslaget endsige
underkvadratisk brugt seriøst igennem min mere end 30 år lange
motor-tekniske interesse!
--
Armand.
| |
alexbo (03-05-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 03-05-09 17:29 |
|
"Armand" skrev
> Muligt. Men jeg har nu ikke hørt begrebet kortslaget endsige
> underkvadratisk brugt seriøst igennem min mere end 30 år lange
> motor-tekniske interesse!
Måske ikke, men derfra og til at skrive vrøvl er også et stykke vej.
Om der findes et udtryk som mellemslaget eller ligeslaget tror jeg så ikke.
Kvadratisk, under eller over, er så heller ikke ret præcist, så i seriøs
tale må man bruge målene for boring og slag.
Cylinderratio er egentlig ganske udmærket det fortæller præcist forholdet
mellem boring/slaglængde f.eks. 1,25 for en boring 1,25 gange slaglængden.
Problemet er bare at nogen regner den anden vej slaglængde/boring, så for
dem vil den have en ratio på 0,8.
mvh
Alex Christensen
| |
Ib Jakobsen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 03-05-09 18:22 |
|
Armand skrev:
> leo.5500@gmail.com skrev:
>> On 3 Maj, 09:23, jan_stevns wrote:
>>> "Andreas M. Hansen" <nokk...@hotmail.com> skrev :
>>>
>>>>> Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
>>>> Det er et udtryk som dækker over at slaglængden er større end boringen.
>>> Det er den anden vej rundt ....
>>
>> Nemlig ja. Og det modsatte hedder underkvadratisk
>>
> Vrøvl!
> "Kradratisk" boring/slaglængde -forhold,er når målet for slaglængde og
> boring er det samme.
> "Overkvadratisk" er når målet for boring er større end for slaglængde.
> For det modsatte billede: Når målet for slaglængde er større end for
> boring, kaldes det for "langslaget"!
>
Må jeg lige henlede opmærksomheden på følgende:
http://en.wikipedia.org/wiki/Square_engine
Ikke at det er den endegyldige sandhed fordi det står der. Der er det
med de (+/-5) jeg henleder til.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
alexbo (03-05-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 03-05-09 11:16 |
|
"Thorbjørn Ravn Andersen" skrev
> Jeg studsede over "overkvadratisk" - nogen der ved hvad det dækker?
Du har fået forklaringen,
hvorfor en motor hedder overkvadratisk og et dæk lavprofil når meningen er
den samme er ikke helt nemt at forklare.
Nu betyder lavprofil så godt nok noget andet end det gjorde til at begynde
med, der var det alle dæk der var bredere end højden, nu skal profilen være
under 40% før man regner det for lavt.
Jeg kan ikke åbne Klaus's link så jeg ved ikke hvad der står,
men før i tiden lignede alle cylindre et retangel på højkant, så blev
boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat, den kaldes
så en kvadratmotor, så gik man
en tand videre, så lignede cylinderen et retangel der lå ned, et
overkvadrat.
mvh
Alex Christensen
| |
Ib Jakobsen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 03-05-09 11:29 |
|
alexbo skrev:
> boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat, den kaldes
> så en kvadratmotor, så gik man
Det er dog også betegnelsen for en fire cylindret motor, hvor
cylindrerne er placeret i kvadrat. Altså 2+2.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
alexbo (03-05-2009)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 03-05-09 12:30 |
|
"Ib Jakobsen" skrev
>> boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat, den
>> kaldes så en kvadratmotor,
> Det er dog også betegnelsen for en fire cylindret motor, hvor cylindrerne
> er placeret i kvadrat. Altså 2+2.
Ja og det gør den slags betegnelser mindre præcise.
mvh
Alex Christensen
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 15:08 |
|
Ib Jakobsen skrev:
> alexbo skrev:
>
>> boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat, den
>> kaldes så en kvadratmotor, så gik man
>
> Det er dog også betegnelsen for en fire cylindret motor, hvor
> cylindrerne er placeret i kvadrat. Altså 2+2.
>
Man kalder det vel heller ikke en kvadrat-MOTOR fordi CYLINDER-forholdet
er kvadratisk :-/
Hvis dét var tilfældet ville man istedet skulle kalde de andre
cylinder-udlægninger for "overkvadrat-motor" hhv. "langslags-motor"
hvilket jo ikke er tilfældet, derved at benævnelsen er: "overkvadratisk
motor" og "langslaget motor" - Følgelig må rette betegnelse være
"kvadratisk motor", hvilket ikke forvirrer omkring kvadrat-motoren (der
fortrinsvis er set brugt på motorcykler) :-|
--
Armand.
| |
Ib Jakobsen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Ib Jakobsen |
Dato : 03-05-09 18:36 |
|
Armand skrev:
> Man kalder det vel heller ikke en kvadrat-MOTOR fordi CYLINDER-forholdet
> er kvadratisk :-/
> Hvis dét var tilfældet ville man istedet skulle kalde de andre
> cylinder-udlægninger for "overkvadrat-motor" hhv. "langslags-motor"
> hvilket jo ikke er tilfældet, derved at benævnelsen er: "overkvadratisk
> motor" og "langslaget motor" - Følgelig må rette betegnelse være
> "kvadratisk motor", hvilket ikke forvirrer omkring kvadrat-motoren (der
> fortrinsvis er set brugt på motorcykler) :-|
Det er et almindelig brugt begreb om motorer som Ariel Square four,
Suzuki RG500 og Alfa Romeo lavede en i 30'erne. Sidstnævnte er vist
sidestillet så vidt jeg husker. Har stået med en sådan live. Førstnævnte
findes både topventilet og sidestillet.
Skal vi endelig revse sproget, så skal skytset nok rettes mod Alexbo for
at bruge netop det ord. Men det ville ligne noget om insekters kønsliv
at tærske langhalm på det ord.
--
MVH
Ib Jakobsen
| |
Uffe Bærentsen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 03-05-09 17:28 |
|
Ib Jakobsen wrote:
> alexbo skrev:
>
>> boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat,
>> den kaldes så en kvadratmotor, så gik man
>
> Det er dog også betegnelsen for en fire cylindret motor, hvor
> cylindrerne er placeret i kvadrat. Altså 2+2.
Ariel Square Four motor?
(med 2 krumtapaksler)
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 18:51 |
|
Uffe Bærentsen skrev:
> Ib Jakobsen wrote:
>> alexbo skrev:
>>
>>> boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat,
>>> den kaldes så en kvadratmotor, så gik man
>> Det er dog også betegnelsen for en fire cylindret motor, hvor
>> cylindrerne er placeret i kvadrat. Altså 2+2.
>
> Ariel Square Four motor?
> (med 2 krumtapaksler)
>
Eller (lidt) mere nutidigt:
Suzuki's RG500 totakter!
--
Armand.
| |
Uffe Bærentsen (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Uffe Bærentsen |
Dato : 03-05-09 21:04 |
|
Armand wrote:
> Uffe Bærentsen skrev:
>> Ib Jakobsen wrote:
>>> alexbo skrev:
>>>
>>>> boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat,
>>>> den kaldes så en kvadratmotor, så gik man
>>> Det er dog også betegnelsen for en fire cylindret motor, hvor
>>> cylindrerne er placeret i kvadrat. Altså 2+2.
>>
>> Ariel Square Four motor?
>> (med 2 krumtapaksler)
>>
> Eller (lidt) mere nutidigt:
> Suzuki's RG500 totakter!
Den ser jo 'lidt' nyere ud end en Ariel
--
Uffe Bærentsen
Ford Mondeo 1,8i
Fiat Punto 1,2i
| |
Armand (03-05-2009)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 03-05-09 22:24 |
|
Uffe Bærentsen skrev:
> Armand wrote:
>> Uffe Bærentsen skrev:
>>> Ib Jakobsen wrote:
>>>> alexbo skrev:
>>>>
>>>>> boringen større og slaglængden mindre, så lignede det et kvadrat,
>>>>> den kaldes så en kvadratmotor, så gik man
>>>> Det er dog også betegnelsen for en fire cylindret motor, hvor
>>>> cylindrerne er placeret i kvadrat. Altså 2+2.
>>> Ariel Square Four motor?
>>> (med 2 krumtapaksler)
>>>
>> Eller (lidt) mere nutidigt:
>> Suzuki's RG500 totakter!
>
> Den ser jo 'lidt' nyere ud end en Ariel
>
Unægteligt!
Lyder som du lige Googlede den?
Googles første billed-hit indeholder faktisk en "røntgen"-tegning af
motoren - Der forøvrigt er overkvadratisk qua den klassiske(*) 125ccm
cylinderudlægning á 56X50,6!
(*):
90% sikkerhed for at en 125/1; 250/2; 375/3; 500/4; 750/6 har dét
boring-slaglængdeforhold
--
Armand
| |
N/A (03-05-2009)
| Kommentar Fra : N/A |
Dato : 03-05-09 14:59 |
|
| |
Mogens (04-05-2009)
| Kommentar Fra : Mogens |
Dato : 04-05-09 18:29 |
|
"Kim Voss Schrader" <usenet1@mumbojumbo.dk> skrev i meddelelsen
news:49fca240$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> Mvh, Kim Voss Schrader (som får 1575kg tysk grundighed på matriklen
> imorgen middag! :) Endelig...)
Ka vi ik få noget info?
| |
John Sahl (05-05-2009)
| Kommentar Fra : John Sahl |
Dato : 05-05-09 11:01 |
|
Mogens wrote:
>> Mvh, Kim Voss Schrader (som får 1575kg tysk grundighed på matriklen
>> imorgen middag! :) Endelig...)
>
> Ka vi ik få noget info?
Den er sølvgrå, med masser af udstyr
--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't
matter if you win, you're still a retard.
| |
|
|