Sovs
Fra : izeqb

Dato : 30-07-01 11:50

En af kokkens store underværker er tit sovsen.

Jeg kan kun lave brun sovs, og ikke særlig godt.

Er der ikke nogle der vil bidrage med nogle tips til at lave en god sovs?

mvh.
Hjalte

Fra : Karina Lund Andersen

Dato : 30-07-01 22:22

Hej Hjalte.

Hvis du steger en steg, så brug skyen derfra. Hæld skyen i en lille gryde
eller på en pande. Tilsæt fløde, lidt vand + bouillonterning, evt rødvin
eller whisky, kulør, smag til med salt, peber og en lille smule gele eller
marmelade - du kan også bruge en smule sukker. - kog det op.
Denne opskrift er god til steg af oksekød og røde bøffer.
Hvis du ikke vil bruge spiritus kan du sagtens undlade det!

En anden mulighed er at tilsætte en smule ost - myseost(norsk ost) eller
gorgonzola. (undlad her at bruge spiritus)

- God fornøjelse

mvh.

Karina

Fra : Mark Thomas Gazel

Dato : 31-07-01 12:39

> En af kokkens store underværker er tit sovsen.
>
> Jeg kan kun lave brun sovs, og ikke særlig godt.
>
> Er der ikke nogle der vil bidrage med nogle tips til at lave en god sovs?

Det kommer jo an på, hvad du laver?

Grundingrediensen er altid fonden eller fedtet fra dit kød.

Hemmeligheden er at få så meget af kødkraften siet fra og så
tilsætter du fløde eller mælk. Skal den være tykkerere kan
du jævne den med noget Maizena (1-2 sp.) rystet med mælk
og tilsætte det lidt ad gangen, mens koger op.

En boullionterning kan gøre underværker, men pas på med saltet,
hovedingrediensen i sådan noget er salt i forvejen. Vælg evt.
en bouillionterning, der passer til. Okse til okse etc., selvom
nogle påstår at man altid skal bruge kyllingbouillion, fordi
det er det bedste.

Smag til med salt og peber.

Mark