Semitraction batteri
Fra : Morten P

Dato : 27-04-09 08:50

Nu er jeg jo ved at købe mig det der forbrugsbatteri på en 110/120 Ah der
skal drive en 80w blæser kontinuerligt i 3-4 timer hver dag.

Kjøller anbefalede mig ikke at købe et AGM batteri, men derimod et Varta
Semitraction syre batteri som skulle være designet til at levere lave
strømstyrker over lang tid.

Det er helt nyt for mig at der også findes denne type, (semitraction), da
jeg troede der blot fandtes bly-syre, gel og AGM (og så noget Biltema har de
kalder SMF kalcium/kalcium som jeg heller ikke kender til).

Er der nogen der har overblik over om det Kjøller anbefaler er bedre end AGM
som jeg først troede var det rigtige?

Fra : Leonard

Dato : 27-04-09 09:39

Morten P wrote:

> Er der nogen der har overblik over om det Kjøller anbefaler er bedre
> end AGM som jeg først troede var det rigtige?

Om det er bedre kan jeg ikke sige noget om, men jeg har et semitraction
i min bil.
Der er kun det ene batteri og det skal levere strøm til oliefyr, lift
og start af motor. Det er snart 7,5 år gammelt og har aldrig fejlet
noget, hvilket egentlig er imponerende i forhold til hvad jeg ellers
har set.

--
Leonard

Fra : Morten P

Dato : 27-04-09 09:46

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> wrote in message

> [...]
> og start af motor. Det er snart 7,5 år gammelt og har aldrig fejlet
> noget, hvilket egentlig er imponerende i forhold til hvad jeg ellers

Vildt!

Jeg er godt nok også fristet til at rulle derind og snuppe det med det
samme...

(Jeg er bare altid lidt påpasselig med at stole 100% på hvad sælgere siger
da de jo (ubevidst) kan være påvirket af hvad de selv har i sortimentet og
så må man jo spørge dem der ved mere end en selv )

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-04-09 09:51

> Kjøller anbefalede mig ikke at købe et AGM batteri, men derimod et Varta
> Semitraction syre batteri som skulle være designet til at levere lave
> strømstyrker over lang tid.

Hvor får man sådan en størrelse henne?

Troels

Fra : alexbo

Dato : 27-04-09 10:01

"Morten P" skrev

> Er der nogen der har overblik over om det Kjøller anbefaler er bedre end
> AGM som jeg først troede var det rigtige?

Kjøller er i hvert fald det rigtige sted at få gode råd, men jeg anser nu
ikke at batterivalget har den store betydning i lige dit tilfælde.
Hvis målet er at lave det bedste uden at skele for meget til prisen, så køb
det batteri de anbefaler og den septor de forhandler.
Septorløsningen har den fordel at generatorens kapacitet kan udnyttes fuldt
ud til opladning af forbrugsbatteriet, og med et 120ah batteri har du lige
præcist ramt den rigtige størrelse, som jeg skrev tidligere skal du med 2
timers ladning have et batteri med en kapacitet på 5 gange forbruget.
Skulle forbruget til daglig alligevel være større end ladningen vil
generatoren fylde op når den får mulighed for det.

Det er nemt at være bagklog men dit første indlæg gav ikke mig det indtryk
at du søgte den"bedste" løsning, så jeg gik efter en nem billig løsning.
Det var så heller ikke ret mange informationer vi fik at arbejde med.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 27-04-09 11:40

> Septorløsningen har den fordel at generatorens kapacitet kan udnyttes
> fuldt
> ud til opladning af forbrugsbatteriet, og med et 120ah batteri har du lige
> præcist ramt den rigtige størrelse,

Nu ender jeg med et på 110Ah da den næste størrelse de har er 180 og der
skulle den fysisske større værre abnormt stor ifølge dem.

Må blot justere forbruget ind efter batteriets kapacitet.

Og når der kommer speed controller på skulle vi gerne ende med 40-60W i
stedet for 80

> [...]
> Skulle forbruget til daglig alligevel være større end ladningen vil
> generatoren fylde op når den får mulighed for det.

Det er perfekt!

> Det er nemt at være bagklog men dit første indlæg gav ikke mig det indtryk
> at du søgte den"bedste" løsning, så jeg gik efter en nem billig løsning.
> Det var så heller ikke ret mange informationer vi fik at arbejde med.

Nej det har du helt ret i

Jeg tror dog at vi alligevel er endt på en perfekt løsning.

Deres Septor 300A relæ og et 100Ah kalcium-kalcium batteri, 80A sikringer i
hver ende af det lige lange kabel mellem start batteri, relæ og
forbrugsbatteri

Tak allesammen!!

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-04-09 12:49

> Og når der kommer speed controller på skulle vi gerne ende med 40-60W i
> stedet for 80

Går der ikke også strøm til spilde i en sådan?

Troels

Fra : Morten P

Dato : 27-04-09 13:44

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Morten P" skrev

> Kjøller er i hvert fald det rigtige sted at få gode råd

Ja det skal jeg love for!
De virkede meget kompetente!
De monterer og trækker også kabler for mig, så det er jo perfekt.

Det endte med to på 75Ah i stedet for et på 110Ah da prisen var den samme

Det skal blive sjovt at se om resultatet bliver en godt kølig bil i forhold
til før

Fra : alexbo

Dato : 27-04-09 14:45

"Morten P" skrev

> Det skal blive sjovt at se om resultatet bliver en godt kølig bil i
> forhold til før

Hvis du parkerer et sted hvor du kan tillade dig at trække luften ind fra
undersiden af bilen, i stedet for gennem sideruder eller luftindtag, vil du
kunne trække luften gennem køligere hulrum i bilen og derved få en koldere
indsugningsluft.
Dine to batterier vil stå som to kølige klodser de har nattemperatur, det
vil være godt at kunne bruge dem til at køle en varm udeluft ned.
Så skal gennemstrømningen ikke være så stor, luften skal jo kunne nå at køle
ned, men nu kan du jo også justere gennemstrømningen.

Omvendt hvis du risikerer at parkere i bilos, vil det være en fordel hvis du
kan vende ventilatoren og hive luften ind fra taget.

Jeg har bygget en del politihundebiler med ventilatoren i
reservehjulsbrønden, hvor den blæste luften ud og hev den friste luft ind
gennem en ventil i taget.
Men de biler risikerer også at holde i bilos, så der er det en ekstra fordel
med luft der blæses under bilen og trænger bilosen væk, så den ikke af sig
selv trænger ind.

Men Kjøller er et godt sted at få det hele lavet, hold du dig til dem, de
ved hvad det handler om.

Det er ikke bare lige, der er mange muligheder, men man skal selvfølgelig
kende mulighederne for at vælge mellem dem.
Nu har du fået nogle flere, men jeg vil i hvert fald anbefale at du får en
kontakt til at vende blæseren, en ind/sluk/ud kontakt.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 27-04-09 15:42

> [...]
> du
> kunne trække luften gennem køligere hulrum i bilen og derved få en koldere

Faktisk en utroligt god pointe!
Det havde jeg ikke tænkt på men det er da klart det vil give en betragtelig
forskel!

> Omvendt hvis du risikerer at parkere i bilos, vil det være en fordel hvis
> du
> kan vende ventilatoren og hive luften ind fra taget.

Det er en lukket parkeringsplads hvor der ikke er bilos

> Jeg har bygget en del politihundebiler med ventilatoren i
> reservehjulsbrønden, hvor den blæste luften ud og hev den friste luft ind
> gennem en ventil i taget.

Interessant tanke, blæseren er dog monteret nu så jeg vil tro at en ventil
på 23 cm bliver i overkanten

> Men Kjøller er et godt sted at få det hele lavet, hold du dig til dem, de
> ved hvad det handler om.

Enig, jeg føler mig helt tryg.
Men det der egentligt gjorde det helt store udslag var at det var tydeligt
at de ikke forsøgte at sælge mig noget eller overhovedet antyde at de vidste
bedre end det jeg havde fået at vide andre steder fra.
Det gav en meget høj grad af troværdighed.

> Nu har du fået nogle flere, men jeg vil i hvert fald anbefale at du får en
> kontakt til at vende blæseren, en ind/sluk/ud kontakt.

Det fulgte faktisk med blæseren
Så jeg kommer til at ende med at kunne blæse begge veje, se temperaturen
løbende i bilen på håndsettet i min to-vejs alarm, og så vidt jeg er
orienteret, kunne både starte og stoppe blæseren igennem håndsettet (dog
ikke vende retningen).

Det bliver ret interessant at se om projektet ender med at være overkill og
at jeg ikke opnår den effekt jeg håber på, nemlig et fuldt ud tåleligt
ophold for de små
(I hvilket tilfælde de så bare ikke kommer med og jeg ændrer arbejdstiderne)

Fra : alexbo

Dato : 27-04-09 17:57

"Morten P" skrev

> Det bliver ret interessant at se om projektet ender med at være overkill
> og at jeg ikke opnår den effekt jeg håber på, nemlig et fuldt ud tåleligt
> ophold for de små

Hvis ikke det hjælper nok, så overvej noget solfilm på ruderne.
men lad os nu høre hvor godt det går med ventilationen.

Det kan udbygges med et køleanlæg.

http://www.vibocold.dk/default.asp?Action=Details&Item=1539

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 27-04-09 18:57

> Hvis ikke det hjælper nok, så overvej noget solfilm på ruderne.
> men lad os nu høre hvor godt det går med ventilationen.

Der er meget mørk solfilm på bagruder og de bagerste sideruder.
Plus jeg har sætter sølvfolie på hele vejen rundt.
Det gav en betragtelig varmereduktion at der ikke kom sol ind nogen steder!

Jeg vil tro blæseren klarer det sidste

> Det kan udbygges med et køleanlæg.
>
> http://www.vibocold.dk/default.asp?Action=Details&Item=1539

Hold da op, det var godt nok både billigt og med et virkeligt lavt
effektforbrug.

Kender du noget til virkningsgraden af f.eks CU-54?

Fra : alexbo

Dato : 27-04-09 19:22

"Morten P" skrev

> Kender du noget til virkningsgraden af f.eks CU-54?

Selve virkningsgraden, altså køleevnen i watt i forhold til forbruget kender
jeg ikke, men de virker fint, jeg har lavet en del køleskabe med disse
aggregater.

Det har så været i busser hvor forbruget stort set intet betyder men det er
som du har læst ikke ret stort.
Naturligvis kan en dårligt isoleret bil ikke køles til køleskabstemp. men
det er så heller ikke meningen.
Men aggregatet skal udenfor bilen, det skal af med varmen til udeluften, men
man kan have det i løs vægt til
rigtig varme dage, aggregatet ved siden af eller under bilen, slangerne ind
gennem vinduet og
selve kølelegemet lige ved luftindtaget, så luften suser igennem.

Der er mange muligheder som jeg vist har skrevet, så dine hunde skal nok få
det komfortabelt.

Med 150 Ah batteri og hvis nødvendigt en netlader, kan der laves et
indeklima i bilen så hundene ikke vil ud igen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-04-09 19:33

On Mon, 27 Apr 2009 19:57:17 +0200, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> [...]
>Plus jeg har sætter sølvfolie på hele vejen rundt.
>Det gav en betragtelig varmereduktion at der ikke kom sol ind nogen steder!

Du skal også have en fordamper til den, ellers ingen kulde.
Fordamperen er den del hvor kulden kommer ud/fra.
http://www.vibocold.dk/default.asp?Action=List&CategoryID=466

/Hans