Gæt totaløkonomi på at holde gl. bil køren~
Fra : A.Kaup

Dato : 26-04-09 06:04

Hejsa
Lige en hurtig sommerkonkurrence - præmie: Gåtur til Vejle.

Bil: Nissan Micra 1.0 LX 1993 K10- købt brugt ved nordjysk forhandler
sommer 2003 - pris inkl plader. 28.000 kr.
Km. ved køb 96.000 km.
Ophugget marts 2009 - km 205.000 km.

Ejer: 1.gangsbillist på 22 år - først GF-forsikring som nybillist, og
seneste 2 år Elitebillist hos FDM-Forsikring. Begge steder med auto-
hjælp.

Lavet alt service selv - bla. ny kobling, komplette bremser,
toppakning + alm vedligehold.
Lavet på værksted: 5 nye dæk, hovedbremsefordeler + ny "brugt"
tandstang.

Nogle, der tør gætte på følgende:

Pris pr. kørt km - alt i alt?
Pris alt i alt - for at købe 10 år gammel mini-bil og holde den
kørende i 5,5 år?
Antal tankninger i alt?
Gennemsnitlig km/l?
Gennemsnitlig benzinpris over de 5,5 år?

Held og lykke med gætteriet

Fra : Jens Andersen

Dato : 26-04-09 17:32

"A.Kaup" <andreaskaup@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Jeg har en Nissan Nissan Micra 1,2 fra 5/1990 som nr.2 bil der bliver brugt
flittigt Har den endnu på femte år. Jeg gav kr.3000 for den incl. nr.plader
og et år til syn. Den har siden været synet 2 gange. Alt hvad der er lavet
er en ny tandrem og en bærearm foran. Der er skiftet olie og filter nogle
gange.

Hilsen Jens

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-04-09 18:19

"A.Kaup" skriver:

> Lige en hurtig sommerkonkurrence - præmie: Gåtur til Vejle.

Så springer jeg over - der er fandenme for langt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 26-04-09 21:42

> Pris pr. kørt km - alt i alt?

1.30 kr.

> Pris alt i alt - for at købe 10 år gammel mini-bil og holde den
> kørende i 5,5 år?

141.700 kr. (109.000 km á 1.30) + køb (28.000 kr.) = 169700

Herfra må vi antage at den kan indholde 40 liter, eftersom Bilmodel.dk intet
ved om bilen, og Høyers hjemmeside er nede (den plejer at være god mht.
tankkapaciteter)

> Antal tankninger i alt?

171.

> Gennemsnitlig km/l?

Mon ikke den kan ligge lige omkring 16. Det giver 6812,5 liter.

> Gennemsnitlig benzinpris over de 5,5 år?

Mon ikke vi kan sætte den til 8 ligeud, rundt regnet.

> Held og lykke med gætteriet

Jo tak :)

Troels

Fra : A.Kaup

Dato : 27-04-09 10:47

> [...]
> er en ny tandrem og en bærearm foran. Der er skiftet olie og filter nogle

Det var sg* billigt! Det kommer jeg nok ikke til at kunne prale med!
Har den været ekstra rustbeskyttet?? Min døde pga. rust (Hvorfor
jeg lige har indvilliget i at give 3250 kr for at få rustbeskyttet min
"nye" bil fra 1996!)

>1.30 kr.

Pænt tæt på...

>141.700 kr. (109.000 km á 1.30) + køb (28.000 kr.) = 169700
For meget!

>171.

Alt for få
I princippet skulle den kunne indeholde 40 L, men fik den aldrig over
33 L, selv om jeg mente der kun skulle være få dråber tilbage

>Mon ikke den kan ligge lige omkring 16. Det giver 6812,5 liter.

Desværre - kørte mest motorvej

>Mon ikke vi kan sætte den til 8 ligeud, rundt regnet.

For lidt - til trods for at jeg altid har forsøgt at tanke når det har
været billigst - altså søndag aften! I øvrigt er gennemsnitlig kr/L
det samme som jeg tankede for i dag mandag - inden det steg med en
krone

Ellers pæne bud

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-04-09 17:57

>Pænt tæt på...

1.25 så, hvis 169.700 er for meget.

>For meget!

Så får du 164.250 kr. istedet

> Alt for få
> I princippet skulle den kunne indeholde 40 L, men fik den aldrig over
> 33 L, selv om jeg mente der kun skulle være få dråber tilbage

Så må vi være på 254 tankninger.

> Desværre - kørte mest motorvej

Så er vi nok nærmere på 13 :D Så har du brugt 8384 liter istedet.

> [...]
> været billigst - altså søndag aften! I øvrigt er gennemsnitlig kr/L
> det samme som jeg tankede for i dag mandag - inden det steg med en

Så vil jeg gå op i 8,50.

Så har du brugt 71264 kr. til benzin, hvilket efterlader 64986 til rest til
reparationer, forsikring og vægtafgift. Der ryger vel 2k / år * 5,5 år =
11.000 til vægtafg, så er der lige 1000 kr til syn (vi siger du har været
til omsyn), men det giver så 50.000 til andre udgifter... 10.000 i
forsikring lyder lidt vildt / år, ved selvfølgelig ikke hvor meget du har
repareret, men... Ja...

> Ellers pæne bud

Taktak.

Fra : Troels [around 9000]

Dato : 27-04-09 18:01

> 1.25 så, hvis 169.700 er for meget.

> Så får du 164.250 kr. istedet

Hov for faen, jeg renger køb oveni, doh... Det passer meget bedre med 22.000
kr til udgifter udover vægtafg., fordelt over 5 år, det er 3.500/år til
forsikring + 800 kr / år til reparationer / olieskift. (Den kræver vel ikke
så meget, sådan en japser)

Troels

Fra : A.Kaup

Dato : 29-04-09 09:39

Jamen så kommer der svar til alle dem der ventede utålmodigt -
hehe

Pris pr. kørt km - alt i alt? 1,35 kr/km - Så 1,30 kr/km var et
rigtigt godt bud!
Pris alt i alt - for at købe 10 år gammel mini-bil og holde den
kørende i 5,5 år? 83.300 kr...
Antal tankninger i alt? 296 gange har jeg tålmodigt stået og hældt
dyre dråber på dyret
Gennemsnitlig km/l? 14,54 km/l - OK taget i betragtning af at det
meste var på motorvej! (~ 120 km/t)
Gennemsnitlig benzinpris over de 5,5 år? 8.56 kr/L - hvilket det jo
også kan fåes til idag! Billigste pris er i øvrigt 6,20 kr/L og
dyreste er 11,65 kr/L.

Alt i alt er jeg godt tilfreds

Go' sommer - Mvh Akaup