Oplade ekstra batteri igennem coigarettænd~
Fra : Morten P

Dato : 24-04-09 12:02

Jeg har behov for at oplade et ekstra 12v bil batteri i bilen, som skal stå
i bagagerummet via cigarettænderen.
Jeg kører to timer hver dag.

Batteriet bliver ikke komplet afladt hver dag dog.

Kan man få en batterilader der kan klare opgaven?

Fra : Jens C. Hansen

Dato : 24-04-09 12:14

Morten P wrote:
> Jeg har behov for at oplade et ekstra 12v bil batteri i bilen, som skal stå
> i bagagerummet via cigarettænderen.
> Jeg kører to timer hver dag.

Hvor mange Watt-timer bruges der fra det ekstra batteri mellem hver
opladning?

Hvis belastningen er tilstede mens der køres, skal det lægges oveni det
laderen skal kunne klare at levere.
Sikringen til cigarettænderen skal muligvis være større.
En sikring mellem det ekstra batteri og det, du vil forsyne i
bagagerummet, er også en rigtig god idé.

> Batteriet bliver ikke komplet afladt hver dag dog.

Det ville heller ikke holde ret længe, hvis det blev afladt mere end 50%.
Blybatterier holder længere, jo mindre de aflades mellem hver opladning.

> Kan man få en batterilader der kan klare opgaven?

Ja, det er ikke laderen som er problemet.

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-09 13:18

On Fri, 24 Apr 2009 13:01:57 +0200, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Jeg har behov for at oplade et ekstra 12v bil batteri i bilen, som skal stå
>i bagagerummet via cigarettænderen.
Det kan ikke direkte oplades igemmen cigarettænderen, så glem den.

Har man 2 batterier i bilen kan man sætte en seperator ind mellem
hovedbatteriet og bi-batteriet og bi-batteriet bliver derved holdt
opladet.
>Jeg kører to timer hver dag.
Bykørsel ?

>Batteriet bliver ikke komplet afladt hver dag dog.
Hvor stort er dette batteri ?
Bilbatterier er ikke egnet til dit formål, et marine/camping batteri
er mere egnet.

>Kan man få en batterilader der kan klare opgaven?
I campingkredse går det under en seperator.
Lav et permanent installation, husk sikringer.
Har du tænkt på udluftning fra det rum batteriet er i, eller er der en
slange på batteriet som kan føres ud i det fri ?

/Hans

Fra : Morten P

Dato : 24-04-09 13:43

> Bykørsel ?

Nej, motorvej hele vejen.

> Bilbatterier er ikke egnet til dit formål, et marine/camping batteri
> er mere egnet.

Aha! Interessant, jamen det passer mig også fint

> I campingkredse går det under en seperator.
> Lav et permanent installation, husk sikringer.

Enig, god plan.

> Har du tænkt på udluftning fra det rum batteriet er i, eller er der en
> slange på batteriet som kan føres ud i det fri ?

Der er en ventilator der suger 5m3 luft ud per minut i bilen, så ja,
udluftning er jeg ikke bekymret for

Men ikke det med slangen, det er en god pointe!

Hvor finder man den slags campingbatterier og sådan en separator?

Syntes ikke jeg kunne se noget på Biltemas hjemmeside?

Fra : Leonard

Dato : 24-04-09 13:48

Morten P wrote:

> Hvor finder man den slags campingbatterier og sådan en separator?

Campingsvognsforhandlere.

--
Leonard

Fra : Henning

Dato : 24-04-09 14:01

>Har du tænkt på udluftning fra det rum batteriet er i, eller er der en
>slange på batteriet som kan føres ud i det fri ?

Vedligeholdelsesfri gel-batterier har ikke behov for udluftning

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-09 14:25

On Fri, 24 Apr 2009 15:00:30 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Vedligeholdelsesfri gel-batterier har ikke behov for udluftning
Korrekt, men de har så ikke samme ladespænding som alm. bilbatterier
og derfor kan en seperator ikke benyttes med mindre den kan indstilles
til batteritype (ladespænding)

/Hans

Fra : Henning

Dato : 24-04-09 15:10

On Fri, 24 Apr 2009 17:24:40 +0400, Hans Kjaergaard
<hans.k2teknik@post5.tele.dk> wrote:

>Korrekt, men de har så ikke samme ladespænding som alm. bilbatterier
>og derfor kan en seperator ikke benyttes med mindre den kan indstilles
>til batteritype (ladespænding)

Det må du ikke fortælle mit batteri, jeg har siddende i bilen...
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2654416592&n=-1985555946&pn=-1985515538

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 04:31

On Fri, 24 Apr 2009 16:10:09 +0200, Henning <no.mail@all.invalid>
wrote:

>Det må du ikke fortælle mit batteri, jeg har siddende i bilen...
>http://www.thansen.dk/product.asp?c=2654416592&n=-1985555946&pn=-1985515538
Som så ikke fortæller ret meget om hvilket batteritype det er.

/Hans

Fra : KASO

Dato : 25-04-09 11:41

"Hans Kjaergaard" <hans.k2teknik@post5.tele.dk> skrev i meddelelsen

> Korrekt, men de har så ikke samme ladespænding som alm. bilbatterier
> og derfor kan en seperator ikke benyttes med mindre den kan indstilles
> til batteritype (ladespænding)
>
> /Hans

Men der findes muligheder. Min bil er fabriksmonteret med alm. startbatteri
+ gel-batteri. Begge lades under kørslen eller via udvendigt el-stik (MB
Viano Marco Polo).

Kig iøvrigt hos http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm - de
ved, hvad der skal til!

Fra : alexbo

Dato : 24-04-09 14:57

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev

> [...]
> Jeg kører to timer hver dag.
> Batteriet bliver ikke komplet afladt hver dag dog.
> Kan man få en batterilader der kan klare opgaven?

Nej det ville også være meningsløst, når bilen kører kan generatoren lade
stort set lige så mange batterier du ønsker.
og hvis du sætter en lader i cigartænderen når motoren ikke kører tapper du
bilens batteri.
På to timer kan du ikke lade ret meget, det tager rundt regnet ti timer at
lade et batteri op, er det kun halvt afladet så selvfølgelig omkring det
halve.

Hvis tanken er at et ekstrabatteri skal holde liv i en forbruger ved
stilstand, så skal det ekstrabatteri være meget stort og forbindes direkte
på generatoren/bilbatteriet, sikringen til cigartænderen kan ikke klare
strømmen.
Den forbindelse skal så afbrydes på en eller anden måde ved stilstand, det
kan bare være et relæ styret af tændingen.

Det er ren matematik,
den strøm der bruges ved stilstand skal fyldes i ved kørsel, d.v.s. 22 timer
stilstand og 2 timers kørsel, det er 11 gange så meget ladning som forbrug.
Batteriets kapacitet skal så være 5 gange større end forbruget, så kan du få
tingene til at hænge sammen.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 24-04-09 16:37

> Nej det ville også være meningsløst, når bilen kører kan generatoren lade
> stort set lige så mange batterier du ønsker.

Så der er ikke behov for en separator?
Bare at trække kabler fra generatoren i motorrummet il bagsmækken hvor det
andet batteri står?

> Hvis tanken er at et ekstrabatteri skal holde liv i en forbruger ved
> stilstand

Det er det sådan set ikke.
Den skal holde liv i en ventilator i 2-4 timer der trækker max 80w.

men hvor længe det så kræver at lade batteriet op igen kan jeg ikke
gennemskue.
Hvordan beregner man det?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-09 16:41

Morten P skriver:

> Så der er ikke behov for en separator?

Jo, da blæseren elelrs vil trække begge batterier flade....

> Bare at trække kabler fra generatoren i motorrummet il bagsmækken hvor det
> andet batteri står?

Husk sikringer, så bræder bilen ikke, når blæseren er filtret ind i
hundehår.

> men hvor længe det så kræver at lade batteriet op igen kan jeg ikke
> gennemskue.
> Hvordan beregner man det?

Ud fra, hvor megen strøm generatoren kan give og hvor meget batteriet
kan "sutte".

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 05:05

On Fri, 24 Apr 2009 17:40:43 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

>Ud fra, hvor megen strøm generatoren kan give og hvor meget batteriet
>kan "sutte".
Der skal man huske at generatorens maks strøm kun leveres ved et
givent (højt) antal omdrejninger, ved alm. kørsel kan den ikke give
maks strøm.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 04:58

On Fri, 24 Apr 2009 15:56:32 +0200, "alexbo" <alexbo@email.dk> wrote:
>..... så skal det ekstrabatteri være meget stort og forbindes direkte
>på generatoren/bilbatteriet, sikringen til cigartænderen kan ikke klare
>strømmen.
Det er ikke en optimal løsning, det vil slide for meget på
startbatteriet at skulle oplade bi-batteriet direkte (og relæet skal
kunne klare en ret heftig strøm !)
Hvis startbatteri er 100Ah og bi-batteri er 17Ah, er jeg ikke nervøs
for dette, men hvis startbatteri er 48Ah og bi-batteri er 100Ah, så
ville jeg undgå løsningen.

Der er set mange måder at lade 2 forskellige (i strømbehov) batterier
op på på samme tid med samme generator og have dem adskildt ved
stilstand, den simple er at sætte dem parrelt og et relæ til
adskillelsen, det har så vist sig at det ikke er en god løsning, så
kan man have 2 diodesæt og lade efter et gemmensnit af spændingen på
begge batterier, ikke nogen god løsning ved forskelligt ladebehov.

En seperator, som bare er et ladeapperat der kan oplade et 12 Volts
batteri fra en indput spænding på feks. mellem 10 og 16 Volt, er den
optimale løsning.

OP skal finde ud af hvad hans strømbehov i stilstand er (og indlægge
en passende margen) før han vælger størrelse (ladestyrke) på en
seperator.
Hvis behovet er 13Ah dur det ikke at seperatoren kun kan lade med 4A
og han kun har 2 timer til at lade i, så må han evt. også lade på
bi-batteriet når han holder hjemme.

/Hans

Fra : Morten P

Dato : 25-04-09 05:48

> OP skal finde ud af hvad hans strømbehov i stilstand er (og indlægge
> en passende margen) før han vælger størrelse (ladestyrke) på en
> seperator.

Lad os regne på worst case.
Tre timers konstant 80w dræn.

Kan du, eller andre, skrive algoritmen/beregningsmetoden så jeg kan sidde
lidt med det herhjemme?

Betyder 40W dræn dobbelt så lang tid eller går tidskurven ikke helt lineært?

> Hvis behovet er 13Ah dur det ikke at seperatoren kun kan lade med 4A
> og han kun har 2 timer til at lade i, så må han evt. også lade på
> bi-batteriet når han holder hjemme.

Er det ikke bare at købe en separator der kan klare max og så er den del
optimeret?

Men jeg kan slet ikke finde dem nogen steder. google kender dem ikke.
Planen var at hente al udstyret idag og få det monteret mandag hvor bilen
skal på værksted og have monteret blæseren.
Og det giver mig vel bare thansen, harald nyborg og biltema at shoppe i?

Fra : Morten P

Dato : 25-04-09 06:35

"Morten P" <spam@spam.spam> wrote in message

> Lad os regne på worst case.
> Tre timers konstant 80w dræn.
>
> Kan du, eller andre, skrive algoritmen/beregningsmetoden så jeg kan sidde
> lidt med det herhjemme?

"Et 12 volts batteri på 70 amp. kan give strøm til 12 x 70 = 840 watt/timer.
Du skal dog ikke regne med at få mere end 75% ud af batteriets kapacitet,
idet et batteri ikke har godt af at blive helt afladet."

SÅ:

12 * 70 = 840 * 0.75 = 630 watt/timer / 80 = 7,875 timer.

Det er jo lige før jeg kan drive ventilatoren de 3-4 timer på bilens
indbyggede...
Men ok, det slider jo nok for meget på det, hvorfor et eksternt batteri
lettere kan udskites og undværes...

Fra : Morten P

Dato : 25-04-09 06:18

> [...]
> kan man have 2 diodesæt og lade efter et gemmensnit af spændingen på
> begge batterier, ikke nogen god løsning ved forskelligt ladebehov.

Hvordan kan det være de to løsninger ikke er gode?

En sælger af udstyret siger følgende på et forum:

"
Den korrekte måde er, at bruge et skillerelæ (ladeensretter har et generelt
tab) imellem bilens battri og ekstra batterierne.

Du kan så lade alle batterierne op ved at køre med bilens motor, så bilens
eget batteri først oplades. Når ladespændingen så når 13.6V, så slaår relæet
til og der lades på ekstrabatterierne. Det er så bilens generator, som
bestemmer hvor lang tid, det tager at lade alle batterierne op.

"

> En seperator, som bare er et ladeapperat der kan oplade et 12 Volts
> batteri fra en indput spænding på feks. mellem 10 og 16 Volt, er den
> optimale løsning.

Hvilken bør jeg se på her:
http://www.s-e-t.dk/Produkter/4__ramme.htm

Tak for al hjælpen, det begynder at lysne

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 08:09

On Sat, 25 Apr 2009 07:17:43 +0200, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Hvordan kan det være de to løsninger ikke er gode?
Første metode med relæet er ikke god fordi du vil bruge dit
startbatteri til at oplade dit flade/"næsten tomme" bi-batteri og det
bliver med fuld knald på når relæet kobler til (det er der ikke mange
relæer der holder til)

Metode 2 er dårlig fordi det er et gemmensnit af spændingen over begge
batterier der bestemmer om generatoren leverer strøm eller ej, dvs. du
kan overoplade det fuldtopladte batteri medens du lader på det andet.

Der er flere temaer over det med dioder og 2 batterier, nogle kobler
batteriet fra når det er fuldt opladet, men det går jo ikke lige med
dit startbatteri da du jo bruger det til meget andet i bilen.

> [...]

>til og der lades på ekstrabatterierne. Det er så bilens generator, som
>bestemmer hvor lang tid, det tager at lade alle batterierne op."
Jeg kan ikke 100% overskue forklaringen, den er lidt kort, men,
problemstillingen med at skillerelæet kan blive overbelastet er der
stadig.
Det er jo så en prioteret opladning der sikre at enes startbatteri
bliver opladet først, men spændingen når ret hurtigt de 13,6V og
derfor er det i praksis (i en bil) bare en forsinket tilkobling af
bi-batteriet.
I andre tilfælde hvor der er lang tid (uger/måneder) mellem opstart af
den motor der trækker generatoren er der mere mening i ideen
(Både/autocampere/mobil generatorer)

>Hvilken bør jeg se på her:
>http://www.s-e-t.dk/Produkter/4__ramme.htm
Jeg vil mene: http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm
"Step 12-14"

Og den skulle kunne lade med 8A og du vil køre i 2 timer det giver dig
ca. 110 Wh at lade med og dit forbruger på 80 W, så det vil ved 75%
udnyttelse af den "opsparede" energi give 2 timers drift.

Et egnet batteri på 17 Ah kan klare jobbet, men jeg syntes ikke der er
meget margen i det.

Problemet er batterikapasitet og opladningstid, den første kan løses
med at købe et større batteri, den næste er mere tricky, men du kunne
måske også lade på batteriet når du er hjemme ?

Ellers er det vilde alternativ 2 bi-batterier og 2 DC-DC convertere og
et par dioder.

Hvorom alting er bør du nok monterer et voltmeter i bilen til at holde
øjen med at du holder ladespændingen på startbatteriet, disse DC-DC
convertere (det korrekte navn for seperator) lader ikke med 8A, det
koster dig ca 9,5A at lade med 8A med nævnte model.
Du er pludselig meget afh. af at der altid er strøm "på" din bil.

PS. Har du overvejet en termostat på blæseren så den ikke køre hvis
det ikke er nødvendigt ?

Den luft du suger ud skal kunne komme ind i bilen et andet sted fra,
ellers får du ikke rigtigt vindtileret.

Har du haft din vindtilator sat til og målt på både strøm og spænding,
det er træls hvis den ikke lige bruger som beskrevet i "reklamerne" ?

/Hans

Fra : Morten P

Dato : 25-04-09 09:09

> [...]
> udnyttelse af den "opsparede" energi give 2 timers drift.
>
> Et egnet batteri på 17 Ah kan klare jobbet, men jeg syntes ikke der er

Enig, jeg er lige nu på følgende udstyr:

Polaris Forbrugsbatteri 120 Amp.
DKK 1895
http://www.acfshop.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=107

Step 12-14 8A
DKK ?
http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm

Virker det som den fornuftige løsning?

Gad bare godt kunne hente batteriet idag for at arbejde parallelt, men
acfshop er i Jylland og jeg er i KBH

> Problemet er batterikapasitet og opladningstid, den første kan løses
> med at købe et større batteri, den næste er mere tricky, men du kunne
> måske også lade på batteriet når du er hjemme ?

Jo, jeg må se på hvordan man klarer opladning hjemme.
Jeg bor i lejlighed og der er et lille stykke ned til bilen, men måske
batteriet kan monteres i en kraftig plastik kasse med håndtag så jeg "bare"
tager det med op når jeg forlader bilen.

> [...]
> koster dig ca 9,5A at lade med 8A med nævnte model.
> Du er pludselig meget afh. af at der altid er strøm "på" din bil.

oh, jeg troede separatoren var automatisk og bare koblede til og opladte bi
batteri når der var kapacitet til det?

> PS. Har du overvejet en termostat på blæseren så den ikke køre hvis
> det ikke er nødvendigt ?

Ja, jeg modtager et speed controller kredsløb en af dagene med potentiometer
på og der skal jeg se på hvor meget effekt der rent faktisk trækkes når den
sættes på f.eks. halv styrke.

> Den luft du suger ud skal kunne komme ind i bilen et andet sted fra,
> ellers får du ikke rigtigt vindtileret.

Enig, planen er at åbne vinduerne på klem, også bare for at undgå et
ubehageligt undertryk i bilen når man er der.

> Har du haft din vindtilator sat til og målt på både strøm og spænding,
> det er træls hvis den ikke lige bruger som beskrevet i "reklamerne" ?

Ikke endnu, den ligger hos Toyota til lakering og skal derned på mandag med
bilen hvor de skærer et 23 cm hul i taget , og monterer selve blæseren og
derefter trækker jeg så selv kablerne (eller rettere, min normale bil el
mand gør det

Det er super fedt du og andre hjælper mig! Tak

Fra : alexbo

Dato : 25-04-09 09:29

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev

> Step 12-14 8A
> DKK ?
> http://www.s-e-t.dk/Produkter/4_main_dc-dc_converter.htm

> Virker det som den fornuftige løsning?

Du bruger 7A i 3-4 timer og vil lade med 8A i 2, det hænger ikke sammen.

Skal det være den bedste løsning så er et skillerelæ som nedenstående det
bedste, det sikrer at generatoren lader med fuld styrke på ekstrabatteriet,
når bilbatteriet er fuldt opladet.
http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm

Men til dit brug ville jeg bare bruge et arbejdsrelæ styret af kørelyset.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=2658030187&n=-2027216374&pn=-2027216348

Det kan bære 30A det er rigeligt.
Nen nu har du snart så mange løsninger at det må være svært at bestemme sig.

mvh
Alex Christensen

Fra : Morten P

Dato : 25-04-09 10:22

"alexbo" <alexbo@email.dk> wrote in message

> "Morten P" <spam@spam.spam> skrev

> Du bruger 7A i 3-4 timer og vil lade med 8A i 2, det hænger ikke sammen.

Det ser ikke sådan ud
Der må manuel ladning til ved siden af.

> [...]
> bedste, det sikrer at generatoren lader med fuld styrke på
> ekstrabatteriet, når bilbatteriet er fuldt opladet.

Ja, den lyder afgjort som en god ide!

> Men til dit brug ville jeg bare bruge et arbejdsrelæ styret af kørelyset.
> http://www.thansen.dk/product.asp?c=2658030187&n=-2027216374&pn=-2027216348

Det er jo en billig løsning, og det kan vi godt lide
Jeg kan ikke helt gennemskue ulemperne, men det er vel at jeg så lader begge
batterier konstant og da de er forskelligt afladt vil man ende med to
batterier der er opladet gennemsnitligt lige meget?
Der må komme en form for afhængighed imellem de to?

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 09:46

On Sat, 25 Apr 2009 10:08:30 +0200, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:
>Polaris Forbrugsbatteri 120 Amp.
> [...]
Ja, men vær opmærksom på at du får batteriet ladt helt op og
kontrollerer at det holder sig nogenlunde opladet, så undgår du at du
feks. starter på 100%, efter en ugen 90%, og endnu en uge 80%, osv.
det er træls efter feks. 10 uger at så er der ingen strøm.
Læs det som, køb en fornuftig 230 Volts lader og lad batteriet helt op
en gang om måneden.

>Gad bare godt kunne hente batteriet idag for at arbejde parallelt, men
>acfshop er i Jylland og jeg er i KBH
Hvad betyder de par hundrede km. mellem venner ?

> [...]
>batteriet kan monteres i en kraftig plastik kasse med håndtag så jeg "bare"
>tager det med op når jeg forlader bilen.
Jep, monter det med nogle passende stik, og en gang i måneden bør være
nok, men hold øje med ladestanden ofte i begyndelsen.

>oh, jeg troede separatoren var automatisk og bare koblede til og opladte bi
>batteri når der var kapacitet til det?
Det er ikke sådan jeg har forstået virkemåden af dem.

>Ja, jeg modtager et speed controller kredsløb en af dagene med potentiometer
>på og der skal jeg se på hvor meget effekt der rent faktisk trækkes når den
>sættes på f.eks. halv styrke.
Hvis det er med PWM styring er det helt i top, så er der minimum tab i
reguleringen.

>Enig, planen er at åbne vinduerne på klem, også bare for at undgå et
>ubehageligt undertryk i bilen når man er der.
Lav det så vinduet ikke kan lukkes udefra af "venlige" personer.

/Hans

Fra : Morten P

Dato : 25-04-09 10:25

> [...]
> det er træls efter feks. 10 uger at så er der ingen strøm.
> Læs det som, køb en fornuftig 230 Volts lader og lad batteriet helt op

Jo, det kan jeg godt følge dig i

> Det er ikke sådan jeg har forstået virkemåden af dem.

Nå for pokker, så må jeg vist læse hele tråden igen
Hvad tænker du om Alex' forslag med Septors skillerelæ?
http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm

Umiddelbart lyder det som om det tilgodeser de ulemper du listede under
skillerelæer eller tager jeg fejl der?

Tak til begge

Fra : KASO

Dato : 25-04-09 11:47

"Morten P" <spam@spam.spam> skrev i meddelelsen

> Jo, det kan jeg godt følge dig i

Jeg talte med værkføreren på et autoriseret Volvo/Renualt værksted. Han
fortalte, at generatoren i moderne biler er dimensioneret så snært, at den
kun lige akkurat kan levere strøm nok til bilens drift. Har du f.eks. en
motorvarmer i, kan den have svært ved at "efterfylde" den forbrugte strøm
med mindre man kørte meget langt. Jeg har motorvarmer i min bil - og
tilslutter den en lader hjemme i carporten (laderen er godt nok indbygget i
min nuværende bil - i den tidligere havde jeg en ekstern lader).

> [...]
> http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
>
> Umiddelbart lyder det som om det tilgodeser de ulemper du listede under

Kjøller ved ihvertfald, hvad de laver - så jeg ville stole på deres råd!

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 12:30

On Sat, 25 Apr 2009 11:24:34 +0200, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

> [...]
>http://www.kjoeller.com/Tystor/septor_skillerelae.htm
>
>Umiddelbart lyder det som om det tilgodeser de ulemper du listede under
Ja og nej, vi når hurtigt ud i noget flueknipperi her.
Alex's løsning er "god nok". Med SEPTOR sikre du at startbatteriet
bliver opladet først.

Min er mere optimal, bortset fra at DC-DC converteren nok ikke kan
klare opgaven på de 2 timer den får til det. (2 DC-DC converterer
parrallelt er heller ikke en løsning, med mindre at fabrikanten siger
god for den).

Værd at undersøge om der findes andre typer DC-DC convertere ?

Det er set fra et teknisk synspunkt en dårlig løsning at oplade 2
forskellige (kapasitetsmessigt) batterier parrallelt, sammenlignet med
at have et seperat ladekredsløb til hvert batteri.

At man så gør det og ofte har gjort det i al den tid man har haft
batterier gør det ikke til en god løsning.
Det kan gå hvis batterierne altid sidder koblet sammen og belastes
enes, men helt godt bliver det aldrig.

Generatoren måler på batterispændingen, det kan den i praksis gøre på
mange måder, den optimale er en seperat ledning der går direkte ud på
batteriets +pol, den dårligste måde er at måle direkte på den
ledning/pol/kabelsko der går ud af generatoren med ladestrømmen til
batteriet. Så er der et utal af varianter over disse to temaer.

Hvis dit bi-batteri står i bagagerummet og ledningsføringen er lang og
du har sparet på tykkelsen af ledningen, ja så er der et tab her som
der ikke kompenseres for nogen steder.
Dertil skal så lægges det tab der er i SEPTOR (Det er lille, men det
er der).

Disse tab betyder ikke så meget ved DC-DC converteren, da den kan
anbringes fysisk tæt på bi-batteriet.

Du kan lægge ud med Alex's løsning med et relæ trukket af kørelyset,
og hvis det så viser sig at du ikke kan opnå fuld opladning, kan du
uden det store bøvl sætte en DC-DC converter på hvis den første
installation er lavet med henblik på dette stunt.
Det er da en økonomisk startløsning.

Få evt. foretaget lidt målinger på spændings tab i både plus og minus
siden medens der lades på batterierne. Ladningen kan bekræftiges ved
at måle med et DC-tangamperemeter.
Mål også spændingen over polerne på begge batterier og sammenlign dem,
dette gør du både medens der lades og når batterierne antages at være
fuldt opladede.
Alle disse målinger skal foretages for at bekræftige at konceptet
holder.
Du skal når batteriet er afladt af en dags arbejde kunne se at det kan
lades på med en strømstyrke der er stor nok til at du kan lade det op
igen på de 2 timer du har til det.

Du bliver nok hurtigt træt af at slæbe bi-batteriet med op, det er nok
ikke i fluevægtsklassen.

/Hans

Fra : Morten P

Dato : 25-04-09 13:21

> Min er mere optimal,

Og det er noget der appellerer til mig!

> bortset fra at DC-DC converteren nok ikke kan
> klare opgaven på de 2 timer den får til det.

Det kan nok løses på den ene eller den anden måde.
Problemer er lettere at løse når man har afklaret præcis hvad man har med at
gøre og til rådgihed

> Hvis dit bi-batteri står i bagagerummet og ledningsføringen er lang og
> du har sparet på tykkelsen af ledningen, ja så er der et tab her som
> der ikke kompenseres for nogen steder.

Hvor tykt et kabel bør jeg anskaffe?
Jeg synes jeg læste at det skulle være 10mm i diameter?

> Disse tab betyder ikke så meget ved DC-DC converteren, da den kan
> anbringes fysisk tæt på bi-batteriet.

Jeg tror jeg går efter DC-DC løsningen så.

Målinger:
- Ved fuldt opladte batterier
- Mål spændingstab - Hvordan?
- Start batteri
- Bi batteri

- Mål spænding fra + til - under tomgang på
- Start batteri
- Bi batteri

- Efter en dags arbejde
- Mål strømstyrke ved ladning af bi batteri og verificer den er
kraftig nok til at lade batteriet op

Er det nogenlunde korrekt forstået?
(Bliver gjort sammen med el mand, som nok kan fylde resten af detaljerne ind
)

Så det vi snakker om er:

- Et kabel fra + start-batteriet om til varerummet
- En DC-DC 12-14 convertor
- Et 12v 120Ah batteri

Og det er vel så det eneste der er behov for for at komme igang?

Eller mon ikke der skal nogle sikringer til et sted?
Ville jo ikke være så godt hvis bilen brændte ned...

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 27-04-09 17:08

On Sat, 25 Apr 2009 14:20:53 +0200, "Morten P" <spam@spam.spam> wrote:

>Det kan nok løses på den ene eller den anden måde.
>Problemer er lettere at løse når man har afklaret præcis hvad man har med at
>gøre og til rådgihed
Enig, men du burde måske starte med Alex's løsning, men være klar over
at det ikke er sikkert at den kan klare opgaven.
Det er heller ikke sikkert at min kan, træerne vokser ikke ind i
himlen.
Ved Alex's løsning kan der, hvis de rette betingelser er til stede,
lades med mere end 8A på batteriet, men husk "de rette betingelser"
som er at din generator kan levere mere strøm end du forbruger i bilen
under kørelsen. Det er omdrejninger på generatoren der tæller her, så
måske noget med ikke at køre i højeste gear men vælge et gear lavere.
Og den genstand der kan tage mest strøm får mest strøm, det
tiloversblivende kan bruges til at lade dit batteri med.

Min løsning kan lade konstant med de 8A uanset hvad generatoren
leverere, det sker så på bekostning af startbatteriets kapasitet (det
vil drænes)
Igen, træerne vokser ikke ind i himlen.

Jeg ser andetsteds at du ender med 2 batterier ?
Så kan 2 DC-DC convertere jo sagtens følge med, en til hvert batteri
og et relæ til, enten at skifte mellem batterierne når den ene bliver
træt så tager det andet over, eller lægge dem parrallel når du bruger
strøm (ikke den løsning jeg vil anbefale)

En helt anden løsning som er meget simpel, er en ekstra generator kun
til bi-batteriet, hvis der kan skrues en sådan ned i motorrummet.

>Hvor tykt et kabel bør jeg anskaffe?
>Jeg synes jeg læste at det skulle være 10mm i diameter?
Jeg ville vælge så tyk som muligt, men de 10 mm2 (10 kvardrat mm) er
et godt bud.

>Jeg tror jeg går efter DC-DC løsningen så.
Vælg med omhug, du har efterhånden fået info om forskellige
løsningsmuligher og deres fordele og ulemper.

>Målinger:
> - Mål spændingstab - Hvordan?
Ved ladning på batterierne:
Mål fra generator til batterier i hhv. plus og minus side, er der stor
forskel på tabet i de to batteriers strømveje er det grund til at
genoverveje noget.
Hvis der feks. er under 0,2 Volts spænding fra generatorens stel til
batteriernes minus poler, er der ingen ko på isen, det samme er selvf.
tilfældet i plussiden. Er der stor forskel på spændingstabet i hhv
plus og minussiden ved et eller begge batterier bør du overveje noget
ekstra kabelføring i den kreds der er størst tab i.

Mål strømmen:
Hvis der kun lades med 3-5 A er det ikke et godt tegn, lades der på
bi-batteriet med >14 i begyndelsen af ladeforløbet, ja så er det et
godt tegn.
(Det er omdrejningerne på generatoren der har betydning for hvor meget
den lader)

> - Mål spænding fra + til - under tomgang på
> - Start batteri
> - Bi batteri
Et fuldt opladet batteri bør ligge på 13,8 Volt, og begge dine
batterier bør ligge enes.

Mål også om morgenen før du har nogen form for forbrug, der bør
batterierne også være enes i spænding.
Din batterileverandør bør kunne fortælle hvad spændengen bør ligge på
for at du kan vide at batterierne er 100% opladet.

De der monterer for dig bør vide noget om sikringer og hvor de bør
sætte dem.

/Hans

Fra : Morten P

Dato : 27-04-09 18:53

> Enig, men du burde måske starte med Alex's løsning, men være klar over
> at det ikke er sikkert at den kan klare opgaven.

Det var også den jeg endte med at bestille.
Den bliver monteret en af de nærmeste dage

> Det er omdrejninger på generatoren der tæller her, så
> måske noget med ikke at køre i højeste gear men vælge et gear lavere.

Oh, det skal jeg eksperimentere lidt med så
Ligger normalt på 2000 konstant.
Går jeg fra femte til fjerde gear går vi op i 2800-3000.

> Jeg ser andetsteds at du ender med 2 batterier ?

Jep, 2 stk 75Ah Varta semitraction der parallel forbindes.

> En helt anden løsning som er meget simpel, er en ekstra generator kun
> til bi-batteriet, hvis der kan skrues en sådan ned i motorrummet.

Kan være det bliver aktuelt hvis jeg ikke kan lade mine batterier ved min
normale kørsel.

> Jeg ville vælge så tyk som muligt, men de 10 mm2 (10 kvardrat mm) er
> et godt bud.

Jep, 141 kr per løbende meter

[snip]

Super! Det fangede jeg med det samme, tak for uddybningen

Det har været virkeligt interessant at læse om alle mulighederne og så have
(lidt) med i bagagen da jeg skulle snakke med forhandleren.