220 Volt i lastbil
Fra : Ukendt

Dato : 23-04-09 21:31

Hej !

Jeg skal bruge 220v i min lastbil til en bærbar pc.
Der er som bekendt 24 volt - også i cigarettænderen men har dog mulighed for
12 V i et andet stik.

Til min GPS på det stik som skal i cigarettænderen kan den selv finde ud
af det hvis det er imellem 5-30 Volt.

Har prøvet sådan en 12 V > 220 V fra Thansen men det slog fra pga. der
omkring 14 - 15 Volt i 12 volt stikket.

Er der nogen som kender en go' løsning ?

Mvh. Allan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-09 05:12

On Thu, 23 Apr 2009 22:30:48 +0200, "Allan M" <allan at allanm dot dk
¤#> wrote:

> [...]
>af det hvis det er imellem 5-30 Volt.
>
>Har prøvet sådan en 12 V > 220 V fra Thansen men det slog fra pga. der
Lyder ikke som om det er derfor den slog fra, det burde ikke være et
problem med 15 Volt, mon ikke det var pga af underspænding ?
Hvor meget strøm kan det stik leverer ?

Lav en ekstra cigartænder, tag strømmen direkte fra et af batterierne,
både plus og minus, så burde du være kørende. (Vælg det batteri med
minus til stel)

>Er der nogen som kender en go' løsning ?
Nogle UPSe til PCer køre på 24Volt, hvis du kan få fat i en der gør
til billige penge (de har ofte døde batterier når de er en 4-6 år
gamle) så er der basis for et eksperiment.
Men få en afbryder og sikringer ind mellem dine batterier og UPSen.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 06:26

On Fri, 24 Apr 2009 08:11:58 +0400, Hans Kjaergaard wrote:

> Lav en ekstra cigartænder, tag strømmen direkte fra et af batterierne,
> både plus og minus, så burde du være kørende. (Vælg det batteri med
> minus til stel)

Neej ! Den løsning vil med usvigelig sikkerhed overlade, og ødelægge, den
akkumulator som ikke trækker den ekstra belastning. :-/

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-11-08

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 24-04-09 06:43

On Fri, 24 Apr 2009 07:26:18 +0200, Orla Pedersen
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Neej ! Den løsning vil med usvigelig sikkerhed overlade, og ødelægge, den
>akkumulator som ikke trækker den ekstra belastning. :-/
Ikke nødvendigvis, kommer an på om der er noget der styrer
sammenkoblingspunkter mellem der 2 batterier, det findes i nogle 24
Volts biler.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 20:27

On Fri, 24 Apr 2009 09:43:19 +0400, Hans Kjaergaard wrote:

> Ikke nødvendigvis, kommer an på om der er noget der styrer
> sammenkoblingspunkter mellem der 2 batterier, det findes i nogle 24
> Volts biler.

Huh ? Hvilken ? Det eneste jeg har set aktiv BMS brugt på er Li-Ion
batterier. :-/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-09 06:11

Allan M skriver:

> Har prøvet sådan en 12 V > 220 V fra Thansen men det slog fra pga. der
> omkring 14 - 15 Volt i 12 volt stikket.

Det lyder ikke rigtigt.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 19:09

> Det lyder ikke rigtigt.

At det slog fra eller de 14- 15 Volt ?

De 14-15 Volt er målt - i udtaget til 24 Volt er der 28 Volt.

Mvh. Allan

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 24-04-09 19:42

Allan M skriver:

> At det slog fra eller de 14- 15 Volt ?

At det slog fra ved 15 volt.

> De 14-15 Volt er målt - i udtaget til 24 Volt er der 28 Volt.

Når bilen kører - ja, det er ganske normalt.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 20:53

> At det slog fra ved 15 volt.

Ja men på den omformer jeg havde fra Thansen var der en diode der lyste ved
over eller underspænding.
Den lyste når den var sat til - om det så var en anden fejl ved jeg ikke men
det var hvad der stod i manualen.

Mvh. Allan

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 25-04-09 04:16

On Fri, 24 Apr 2009 21:53:19 +0200, "Allan M" <allan at allanm dot dk
¤#> wrote:

> [...]
>over eller underspænding.
>Den lyste når den var sat til - om det så var en anden fejl ved jeg ikke men
Underspænding pga. overbelastning af 12Volts udtaget er et godt bud,
målte du spændingen medens omformeren var sat til og i drift ?

/Hans

Fra : alexbo

Dato : 24-04-09 08:20

"Allan M" skrev

> Jeg skal bruge 220v i min lastbil til en bærbar pc.
> Der er som bekendt 24 volt - også i cigarettænderen men har dog mulighed
> for 12 V i et andet stik.

Jeg synes du skal se på hvilken strøm din PC kører på, og er det f.eks 5 v.
så køb en 12v.-5v. omformer

Der er ingen grund til at starte med at omforme til 220v til vekslestrøm og
derefter lade pc'ens omformer lave det om igen til lavvolt jævnstrøm.

Ingen pc'er bruger vekselstrøm det bliver altid lavet om i strømforsyningen
Tag batteriet ud af den og se hvor mange volt det er på, eller se på
omformeren.

Man kan forøvrigt købe 24 -230volt omformere, eller du kan bruge det andet
forslag om at køre på et batteri det betyder ingenting, du kan evt. skifte
mellem de to batterier en gang om imellem.

mvh
Alex Christensen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-09 22:50

alexbo skrev:
> Der er ingen grund til at starte med at omforme til 220v til vekslestrøm og
> derefter lade pc'ens omformer lave det om igen til lavvolt jævnstrøm.

Den strøm der kommer ud af en 24>220 volt omformer har "firkant-kurve" i
stedet for "sinus-kurve" hvorfor det bliver "forkert" strøm, bl.a. for
min blærebare.

--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-09 08:01

Finn Guldmann skrev:

> Den strøm der kommer ud af en 24>220 volt omformer har "firkant-kurve" i
> stedet for "sinus-kurve" hvorfor det bliver "forkert" strøm, bl.a. for
> min blærebare.

Interessant. Hvilken bærbar har du?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-04-09 16:31

Thorbjørn Ravn Andersen skrev:
> Interessant. Hvilken bærbar har du?

Acer. Og touchpad kan ikke bruges med "forkert" strøm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-04-09 17:09

Finn Guldmann skrev:

> Acer. Og touchpad kan ikke bruges med "forkert" strøm.

Sært. Nå, det lader til du har fundet en løsning - ellers skrev du nok
ikke så afslappet :)

Fra : Finn Guldmann

Dato : 26-04-09 17:40

> Sært. Nå, det lader til du har fundet en løsning - ellers skrev du nok
> ikke så afslappet :)

Det har jeg. Endda to.

Jeg fik købt den der "dims", men den virker kun til 12 volt. Kan
tilsyneladende også fås til 24 volt. Men det (12 volt) er der
tilsyneladende ikke i denne bil, så det bliver løsning nr to; En mus
med.

Fra : Per Jensen

Dato : 24-04-09 10:21

Allan M skrev:
> Hej !
>
> Jeg skal bruge 220v i min lastbil til en bærbar pc.
> Der er som bekendt 24 volt - også i cigarettænderen men har dog mulighed for
> 12 V i et andet stik.

Du kan i enhver velassorteret computerbutik købe en DC-DC strømforsyning
der går direkte fra 8-30V til den spænding din computer skal bruge.

Targus laver bl.a. et par modeller.

Dem targus, og mange andre laver, leveres med en skov af forskellige
stik, og kan alle omstilles til alt fra 16-22V udgangsspænding, alt
efter hvad din computer kræver.

// Per.

Fra : Ukendt

Dato : 24-04-09 19:12

Har i dag købt en 24v til 230v på mobilnet.dk til 299,- og forsøger at se
hvordan det "spænder" af på mandag
Der havde de så også en 24v til 15-24v.
Man tak for alle de gode råd.

Mvh. Allan

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 24-04-09 19:44

"Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> skrev i meddelelsen
> [...]
> omkring 14 - 15 Volt i 12 volt stikket.
>

> Er der nogen som kender en go' løsning ?

Jeg har en 24V -> 230V ting til 200 kr. - den er ikke fra T.Hansen. Den har
fungeret problemløst de få gange jeg har brugt den.

--
Per
Sælges: Arkivskabe i forskellige farver og størrelser fra 400,- for "normal"

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-04-09 22:47

Allan M skrev:
> [...]
> omkring 14 - 15 Volt i 12 volt stikket.
> Er der nogen som kender en go' løsning ?

Du kan rundt omkring købe en omformer fra 12 volt til de volt din
blærebare skal have.

Der er et sæt forskellige så det burde være muligt at finde et der
passer til din.

"Dimsen" koster 3-400 kr.

Den har den fordel frem for en 24>220 volt med efterfølgende
220>"pc-volt" at du nok aldrig vil kunne dræne batterierne på lastbilen.

Løsningen med at lave 220 volt i lastbilen har også den ulempe at
"Touch-pad" på visse computer bliver ubrugelig. Så gå efter den anden.
Den skulle kunne findes på de lidt mere velassorterede tankstationer.

Fra : oz3bto

Dato : 26-04-09 22:32

"Allan M" <allan at allanm dot dk ¤#> skrev i en meddelelse
> [...]
> omkring 14 - 15 Volt i 12 volt stikket.
>

> Er der nogen som kender en go' løsning ?

Man kan købe universal ladere til bærbare osv. der køre på 12V ..
Bruger selv sådan en fætter i taxaen