"Gensyn" i stedet for omsyn?
Fra : bennedbaek@gmail.com

Dato : 22-04-09 02:58

Hej,

Hvis man nu er uenig i en fejl, som en synshal har dumpet bilen på,
kan man så forsøge at få bilen synet andetsteds og håbe på, at de er
mindre krakilske der? Eller er man tvunget til at rette fejlen og få
den omsynet?

Mvh.
Jesper

Fra : John Sahl

Dato : 22-04-09 10:01

bennedbaek@gmail.com wrote:
> [...]
> kan man så forsøge at få bilen synet andetsteds og håbe på, at de er
> mindre krakilske der? Eller er man tvunget til at rette fejlen og få

Du må rette fejlen.

--
John Sahl
Racing on the streets is like competing in the special olympics - it doesn't

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-04-09 10:30

On Wed, 22 Apr 2009 01:58:14 -0700 (PDT), bennedbaek@gmail.com wrote:

>Hej,
>
>Hvis man nu er uenig i en fejl, som en synshal har dumpet bilen på,
>kan man så forsøge at få bilen synet andetsteds og håbe på, at de er
>mindre krakilske der?
Er du uenig med dem kan du klage.
fra http://www.fstyr.dk/sw67870.asp
Klagevejledning
Hvis De har spørgsmål - eller hvis De overvejer at klage i anledning
af synsresultatet - kan De rette henvendelse til:

* den medarbejder, der har udført synet,
* lederen på synsstedet, eller
* (om)synsvirksomhedens teknisk ansvarlige person.

Færdselsstyrelsen, Adelgade 13, 1304 København K, er klageinstans for
afgørelser truffet af (om)synsvirksomheder. Klagefristen er 4 uger fra
den dato, afgørelsen er meddelt. Klagen skal være Færdselsstyrelsen i
hænde inden fristens udløb.

/Hans

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 22-04-09 10:31

Denne er mere beskrivende http://www.fstyr.dk/sw68312.asp

/Hans

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 22-04-09 04:38

On 22 Apr., 10:58, bennedb...@gmail.com wrote:

> [...]
> kan man så forsøge at få bilen synet andetsteds og håbe på, at de er
> mindre krakilske der? Eller er man tvunget til at rette fejlen og få

Hvis der står, hvorfor den er dumpet, skal du lave det indenfor en
tidsfrist og så få den til syn igen.
Gør du ikke det, "henter de pladerne".

Er den betinget synet, skal du blot have rettet fejlen "hurtigst
muligt".

Hvad er den dumpet på?

Klaus

Fra : alexbo

Dato : 22-04-09 12:09

<bennedbaek@gmail.com> skrev

> [...]
>kan man så forsøge at få bilen synet andetsteds og håbe på, at de er
>mindre krakilske der? Eller er man tvunget til at rette fejlen og få

Du kan godt køre et andet sted hen, sandsynligvis vil synsmanden spørge om
hvorfor.
Det er nærmest for at undgå at overse grimme fejl du har skjult, men er det
bare uenighed om en smule slør i et ophæng f.eks. så kan en ny synsmand godt
have en anden vurdering end den første.

Så du kan godt møde op med "mindre slør i tandstang" men ikke med "undervogn
afrenses" hvor den første synsmand mener du har skjult rust med et tykt lag
textyl.

Du kan også vælge at køre til omsyn et andet sted, og så vil den nye
synsmand vurdere om fejlen stadig er til stede, d.v.s. om det er en fejl.

mvh
Alex Christensen

Fra : bennedbaek@gmail.com

Dato : 22-04-09 07:35

On 22 Apr., 12:37, "Klaus D. Mikkelsen wrote:

> Hvad er den dumpet på?

Den er såmænd ikke dumpet - endnu. Men den har en forrude, der ikke er
for køn, med mange stenslag og en anelse hvid i kanten. Den er dog
gået igennem 2 gange tidligere i samme stand, men jeg har på
fornemmelsen, at det vil være lidt afhængig af hvor emsig synsmanden
er.

Bilen har en planlagt restlevetid på omkring 20000 km, så jeg er ikke
meget for at skifte forrude

Mvh.
Jesper

Fra : Armand

Dato : 22-04-09 20:57

bennedbaek@gmail.com skrev:

> [...]
> er.
>
> Bilen har en planlagt restlevetid på omkring 20000 km, så jeg er ikke

Det ér sq ærgeligt når systemet virker efter hensigten :-|

Jeg er lige blevet tørret á 425 kr for et syn af min fire år nye bil, så
det vil ærgre mig hvis det vitterligt kan lade sig gøre for andre at
liste alskens skrammel igennem ved at bruge muligheden for at gen-syne
andetsteds :-|

--
Armand.

Fra : JBH

Dato : 23-04-09 00:19

> [...]
> det vil ærgre mig hvis det vitterligt kan lade sig gøre for andre at liste
> alskens skrammel igennem ved at bruge muligheden for at gen-syne

Det kan åbenbart lade sig gøre at "luske" alverdens skrammel igennem....
Fruen købte en "nysynet" bil for et par år siden. Da vi købte den checkede
jeg den ikke særligt grundigt (nysynet og 6 år gammel) , ud over at vi kørte
en tur i den. Det burde jeg nok have gjort, for det viste sig at bilen havde
gennemtæret bundkar, revnet styrekuglemancet + slør, rustne bremserør, utæt
varmeapparat (jeg kommenterede godt nok lugten, men ejeren undskyldte det
med at han lige havde spist og brugte bilen til at levere pizzaer med) Der
ud over var der en masse småting som et syn ikke ville finde eller kunne
lastes for.

Jeg forsøgte efterfølgende at opspore synsstedet, men kunne ikke finde noget
på bilen i systemet, så mon ikke det er en af hans fætre som tilfældigvis
har et synsgodkendt værksted som har sparket lidt til dækkene og kaldt den
nysynet....

Hørte i radioen idag at FDM vil gøre tiltag til at stille forslag om at få
ryddet lidt op i hvem som må syne biler. Som det er nu, er det jo kun et
Applus syn som er noget værd da de, mig bekendt er de eneste som man kan
finde synsdataene hos. Jeg kender ikke et FDM syn, men de vil næppe heller
lave sådanne numre.

mvh
JBH

Fra : Lars [6710]

Dato : 23-04-09 21:38

JBH skrev:
(jeg kommenterede godt nok lugten, men ejeren undskyldte det
> med at han lige havde spist og brugte bilen til at levere pizzaer med)

Undskyld mig...
Men der ville mine alarmklokker godt nok have ringet højt og larmende...

--
Venlig hilsen

Lars Hørlyck Sørensen

Fra : Jens Andersen

Dato : 22-04-09 16:27

<bennedbaek@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Du kan starte et nyt syn (ikke omsyn) op et andet synssted, hvis du vil have
en vurdering mere. Du skal ikke køre til filial af første synssted, da de
kan se hvad hinanden laver.

Mvh. Jens

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 22-04-09 22:40

Jens Andersen skrev:

> Du kan starte et nyt syn (ikke omsyn)

Jeg er lidt i tvivl om du kan starte et nyt syn op et andet sted. Det
første syn er registret hos færdselsstyrelsen når du kører fra synstedet.

Men at du kan få foretaget omsyn et andet sted er jeg sikker på.

op et andet synssted, hvis du vil have
> en vurdering mere. Du skal ikke køre til filial af første synssted, da de
> kan se hvad hinanden laver.

Er der startet et syn op vil jeg mene at så fanger bordet. Blandt andet
ud fra den betragtning at andre synssteder også skal foretage omsyn
inden 33 dage. Og den oplysning får de fra færdselsstyrelsen. Men et
muligt smuthul kan være at lade den falde for 33 dages reglen, og så
starte en ny synssag. I gamle dage kunne man bare forlange sine papirer
udleveret og køre et andet sted hen.

--
MVH
Ib Jakobsen

Fra : BikeManiac

Dato : 22-04-09 13:43

> [...]
> en vurdering mere. Du skal ikke køre til filial af første synssted, da de

Jeg troede faktisk at ALLE synshaller er koblet op på et serversystem
hvor ALT bliver noteret. Mener at have set synsmanden taste ting ind
på et sindrigt computersystem. På den måde burde andre synshaller
kunne se hvad der er sket i bilens historie. Men måske tager jeg fejl.

Lucas

Fra : N/A

Dato : 22-04-09 20:57