rust i døre
Fra : b_lind@post5.tele.dk

Dato : 21-04-09 01:37

Har en del rust (ingen gennemtæring) på døre nederste 15 cm.

Vil selv igang med at slibe rusten væk og male men er i tvivl om hvad
der er den optimale behandling og hvilke produkter jeg skal bruge??

er der nogen her der har nogle gode tips?

mvh b.l

Fra : Tom

Dato : 21-04-09 15:37

<b_lind@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Slibe er ikke godt nok, du skal sandblæse rusten og derefter bruge
rustomdanner som skal virke i minimum 24 timer før du giver den grunder og
spartler plus maling.
Det virker kanon på den måde og tro mig jeg ejner en Ford, så kender alllllt
til rust.

Hvis du sliber så tager det max et år og du har rust igen.

--
Tom

Fra : Lund

Dato : 21-04-09 19:49

Skal man slibe rustomdanneren væk bagefter?

Mvh. Torben

Fra : Ukendt

Dato : 22-04-09 17:11

"Tom" <christensen@bigfoot.com> skrev i en meddelelse

> Det virker kanon på den måde og tro mig jeg ejner en Ford, så kender
> alllllt til rust.

Jeg burde komme med mit besyv her
men jeg skal ud og stege bøffer...

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-09 18:35

Tom skriver:

> Det virker kanon på den måde og tro mig jeg ejner en Ford, så kender alllllt
> til rust.

En kollega har en Mondeo, der nu skal have lavet døre for anden gang.

Sealingen ...... igen.

Men hvad, han er ikke den eneste.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : b_lind@post5.tele.dk

Dato : 21-04-09 15:22

On Apr 21, 4:37 pm, "Tom" <christen...@bigfoot.com> wrote:
> [...]
> til rust.
>
> Hvis du sliber så tager det max et år og du har rust igen.

hmmm sandblæse dørene - lyder lidt omstændigt... Tror ikke mange
værksteder råder over et sandblæser/kabine.

Det kan godt være det er forkert - men hvis man har slebet alt rusten
væk og forseglet rusten med f.eks zinkspray eller lign og
efterfølgende lak - så burde rusten vel ikke kunne arbejde mere (mener
at have læst at der skal ilt til for at rusten kan udvikles så med
zinkgrunder og 2-3 lak lag er der vel lavet en iltbarriere)?

kom endelig med flere tips...

mvh b.l

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-09 05:03

"b_lind@post5.tele.dk" skriver:

> hmmm sandblæse dørene - lyder lidt omstændigt... Tror ikke mange
> værksteder råder over et sandblæser/kabine.

Derfor ham man i stedet en lille sadblæsepistol, der ender ud i en
gummimuffe, som man holder på og blæser.

> [...]
> at have læst at der skal ilt til for at rusten kan udvikles så med
> zinkgrunder og 2-3 lak lag er der vel lavet en iltbarriere)?

Zink kan være svært at male på.....

Fra : b_lind@post5.tele.dk

Dato : 22-04-09 11:38

On Apr 22, 6:03 am, "Klaus D. Mikkelsen"
<er.du.saa.k...@du.kan.finde.den> wrote:
> [...]
>  Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

hvad mener du med at zink kan være svært at male på??? hænger det ikke
ved eller hvad?

mvh b.l

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-09 18:46

"b_lind@post5.tele.dk" skriver:

> hvad mener du med at zink kan være svært at male på??? hænger det ikke
> ved eller hvad?

Du skal have den helt rigtige grunder, ellers skaller det af igen.

Fra : b_lind@post5.tele.dk

Dato : 22-04-09 12:00

On Apr 22, 7:45 pm, "Klaus D. Mikkelsen"
> [...]
>  Modelbane Europas hjemmeside:http://www.modelbaneeuropa.hadsten.dk
>    Modeltog, internet, gratis spambekæmpelse, elektronik og andet:

mener du dermed at jeg først giver det zink og dernæst en grunder - og
i så fald skal det være en spec. grunder ?

mvh b.l

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-04-09 19:16

"b_lind@post5.tele.dk" skriver:

> mener du dermed at jeg først giver det zink og dernæst en grunder - og
> i så fald skal det være en spec. grunder ?

Jeps

Læs evt:
http://www.citronik.dk/jforum/posts/list/993.page