Bedste GPS til en tusse
Fra : Steen

Dato : 13-04-09 16:23

Man får rigtigt meget GPS for pengene for tiden, men hvad er det bedste
køb til omkring en tusse?
En TomTom ONE IQ Routes er et godt bud

Fra : Henrik B.

Dato : 13-04-09 16:30

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
> Man får rigtigt meget GPS for pengene for tiden, men hvad er det bedste
> køb til omkring en tusse?

Største Garmin du kan få til den pris...

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Tom

Dato : 13-04-09 17:45

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Man får rigtigt meget GPS for pengene for tiden, men hvad er det bedste
> køb til omkring en tusse?
> En TomTom ONE IQ Routes er et godt bud

Alle modeller kan det som er mest basalt, altså navigere dig sikkert
frem....med så få fejl som muligt. Der er kun nuancer til forskel på TomTom,
Garmin, Navigon, Becker, Medion m.m.
En del anmeldere roser TomTom for at have en anelse bedre lethed i
betjeningen af menuerne hvor Garmin så har en anelse mere lysstyrke.
Så om man bedst kan lide den ene eller anden kan man strides over længe, der
er efterhånden igen forskel på de billige modeller mere.

Personligt holder jeg på TomTom, men nok fordi jeg er vokset op med den og
fordi min første Garmin ikke kan sammenlignes med dem som findes i dag, men
dengang var Garmin eder.... noget skrammel.
Min model nu er en TomTom 930 som jeg er godt tilfreds med. Det er 4. eller
5. GPS jeg har.

--
Tom

Fra : Steen

Dato : 13-04-09 18:13

Tom <christensen@bigfoot.com> wrote:

> [...]
> dengang var Garmin eder.... noget skrammel.
> Min model nu er en TomTom 930 som jeg er godt tilfreds med. Det er 4. eller

Tak for info. TomTom's IQ Routes lader til at blive et godt tiltag, og
så endda på de billigere modeller
http://www.pcworld.dk/blogs/GPS-bloggen/1803?a=rss&i=0

Fra : Jensen

Dato : 14-04-09 08:28

On Mon, 13 Apr 2009 18:45:15 +0200, "Tom" <christensen@bigfoot.com> wrote:

>Personligt holder jeg på TomTom...

Ja, det gør du vel, TomTom-Tom...

--
"Jeg ved en lærkerede,
jeg synes det er skæg'

Fra : oz3bto

Dato : 13-04-09 20:29

"Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Man får rigtigt meget GPS for pengene for tiden, men hvad er det bedste
> køb til omkring en tusse?
> En TomTom ONE IQ Routes er et godt bud

Garmin nuvi .. Og den kan vist efterhånden fåes til under en tusse

Bruger den dagligt i taxaen samt på vores norges ture .. Den har endnu ikke
svigtet mig og vi har da rundet 150.000km sammen

Fra : Ivan Madsen

Dato : 13-04-09 20:43

On Mon, 13 Apr 2009 21:28:53 +0200, "oz3bto" <no@in.dk> wrote:

> [...]
>
>Bruger den dagligt i taxaen samt på vores norges ture .. Den har endnu ikke
>svigtet mig og vi har da rundet 150.000km sammen

Er såmænd godt tilfreds med den Garmin vi har - men om andre kan nogle
ting marginalt bedre har jeg ikke styr på. Det er ligesom med PC'er at
udviklingen går utroligt hurtigt.

Fra : oz3bto

Dato : 13-04-09 23:27

"Ivan Madsen" <karinogivan@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Er såmænd godt tilfreds med den Garmin vi har - men om andre kan nogle
> ting marginalt bedre har jeg ikke styr på. Det er ligesom med PC'er at
> udviklingen går utroligt hurtigt.

Nu har nuvi abselut kun det nødvendige i sig og er så simpel at bruge så
selv min fatter (årgang 43) kan finde ud af at bruge den

Også kan den fravælge grusveje hvilket jeg endnu ikke har kunnet få en tom
tom til

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-04-09 21:49

Den Mon, 13 Apr 2009 17:29:54 +0200 skrev Henrik B.:

> "Steen" <isteen+usenet@gmail.com> skrev i meddelelsen
>
> Største Garmin du kan få til den pris...

Jep.. så sent som i går var jeg glad for jeg ikke havde en TomTom..

Det der lort mange af dem holder fast i med at postnummer/by _skal_
indtastes før vejnavn er noget fanden har skabt.

Så med mindre det er fjernet på de nyeste modeller, så længe leve Garmin!

Fra : N/A

Dato : 14-04-09 09:22

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-09 22:00

"Martin [6000]" skriver:

> Det der lort mange af dem holder fast i med at postnummer/by _skal_
> indtastes før vejnavn er noget fanden har skabt.

Hvorfor?

Hvis man nu vælge Hadsten først, og trykker på Æ, så kommer æblevænget
frem. Vælger man æblevænget som vejnavn først og herefter skal til at
vælge by, er der mange byer at vælge imellem.

> Så med mindre det er fjernet på de nyeste modeller, så længe leve Garmin!

Juhuuu, lever med en TomTom 5 på min PDA

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-04-09 22:24

> Hvorfor?

Fordi det er en rar mulighed at have, især i udlandet.

> Hvis man nu vælge Hadsten først, og trykker på Æ, så kommer æblevænget
> frem.
> Vælger man æblevænget som vejnavn først og herefter skal til at
> vælge by, er der mange byer at vælge imellem.

Dvs. man på nyeste TomTom godt kan vælge vej før by?

> Juhuuu, lever med en TomTom 5 på min PDA

omg.. så bliver det snart ikke værre

Don't even get my started on PDA's :P

Fra : N/A

Dato : 14-04-09 09:22

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-04-09 22:29

> Don't even get my started on PDA's :P

Me and My.. myself and Irene...

Jøsses det går godt i dag :-/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 13-04-09 22:32

"Martin [6000]" skriver:

> Dvs. man på nyeste TomTom godt kan vælge vej før by?

Pas....

> omg.. så bliver det snart ikke værre
>
> Don't even get my started on PDA's :P

Så længe man bruger PDA'en dagligt er den bedre at bruge end en løs
navigator.

Dagligt brug gøre at man hele tiden har batteri nok på den til at den
kan holde sig i gang. Fordelene ved PDA'en er at man kan synkronisere
sine kundeadresser fra et excel regneark direkte over i mailprogram og
ned i PDA. Jeg har cirka 1000 kundeadresser i min PDA, det kan hverken
en Garmin, eller en TomTom magte. Nå, ja så er der kalender til alle
aftalerne og exel regneark til "mest brugte reservedele".

Den eneste ulempe er at kortene til TT5 er ikke lige til at opdatere.

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-04-09 22:41

> Pas....

Altså diskutionen uvedkommende..

> Så længe man bruger PDA'en dagligt er den bedre at bruge end en løs
> navigator.

Ud fra nedenstående skriveri er den absolut ikke bedst for mig og 99% (?)
andre brugere. Men det var måske også dig selv du mente med "man" ?

> [...]
> en Garmin, eller en TomTom magte. Nå, ja så er der kalender til alle
> aftalerne og exel regneark til "mest brugte reservedele".

Tja jeg skal bare bruge en naviløsning uden tant og fjas - den skal virke
nu, i morgen og næste år - uden problemer, uden hik og bøvs og jeg vil
kunne søge på kryds og tværs som det passer mig. Det kan Garmin pt. som
en af de meget få levere.

Det er så sjovt at høre om folk der med fandens vold og magt bare må eje
en TomTom (de er jo ååhh så populære og naboen har jo også en..) og efter
ferien brokker de sig over de ikke kan søge som de vil og holderen er
noget lort (sjovt nok noget der fremhæves i rigtig mange reviews).. men
de er sjovt nok stadig tilfredse med deres TomTom (de tænker at sådan er
de nok alle).. når man så fortæller dem at Garmin kan levere en komplet
løsning uden brok-emner så ser de helt fortabte ud...

Morale: SÃ¥ lyt dog for helvede til tests/reviews og brugererfaringer
(IKKE naboen...han går alligevel mest op i flæskesteg og skvalderkål)
INDEN køb.

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 22:47

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev :

>Morale: Så lyt dog for helvede til tests/reviews og brugererfaringer
>(IKKE naboen...han går alligevel mest op i flæskesteg og skvalderkål)
>INDEN køb.

hvad hulen - er du udvandret hertil ?? beskrivelsen passer på en prik
min nabo ;)
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : Henrik B.

Dato : 17-04-09 16:18

"jan_stevns" skrev i meddelelsen

> hvad hulen - er du udvandret hertil ?? beskrivelsen passer på en prik
> min nabo ;)

*LOL*

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : N/A

Dato : 14-04-09 09:22

Fra : oz3bto

Dato : 13-04-09 23:25

"Martin [6000]" <martinlj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Morale: Så lyt dog for helvede til tests/reviews og brugererfaringer
> (IKKE naboen...han går alligevel mest op i flæskesteg og skvalderkål)

Sjovt nok sidder der en ret ny stor tom tom i alle vognmandens taxaer..
enste jeg bruger dem til er at se TV på .. Alt navigation foregår på min
garmin

Fra : Leonard

Dato : 14-04-09 11:42

oz3bto wrote:

> Sjovt nok sidder der en ret ny stor tom tom i alle vognmandens
> taxaer.. enste jeg bruger dem til er at se TV på .. Alt navigation
> foregår på min garmin

Jeg vil altid synes at taxachauffører, der bliver nødt til at bruge
GPS, for at finde rundt i deres egen by og kommune, burde finde et job
ved et samlebånd, så de ikke farer vild.

--
Leonard

Fra : Martin [6000]

Dato : 13-04-09 22:51

Den Mon, 13 Apr 2009 23:47:25 +0200 skrev jan_stevns:

> hvad hulen - er du udvandret hertil ?? beskrivelsen passer på en prik
> min nabo ;)

Jeg tror det er en udbredt race

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 00:09

> Sjovt nok sidder der en ret ny stor tom tom i alle vognmandens taxaer..

TomTom gav vel vognmanden det "bedste" tilbud?

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 00:13

> hvis man må bruge et mogens udtryk GOSH

Det plejer da at være Fedtmule der siger det

> det er da ufattelig alt det gylle nogle lukker ud for tiden

Er det så slemt? Prøv at læse hvad jeg skriver en gang til og lad være
med at tage det personligt bare fordi du har en TomTom.. ;) Ellers vender
spejlet vist din vej mht det landmanden spreder for tiden...

> jeg har både haft garmin og også tomtom og i min vennekreds er der
> heller ikke et specielt mærke der bare skal købes fordi naboen har en.

Næh men du drømmer ikke om hvor mange der køber det naboen har..

> også rigtig godt ,men jeg kan godt lide tomtoms menuer og info skærmen i
> bunden .med bla ankomsttid ,restkm,hastigheden man kører/ hastigheden
> man må køre.

Jep det er en nice TomTom designting. Jeg kunne dog ikke drømme om at
købe navi efter menu-design.. ligesom jeg heller ikke køber TV efter
ramme-design (for nu at drage en parallel).

Men det ændrer stadig ikke på det som TomTom gang på gang får tæsk for i
diverse tests rundt omkring.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-09 05:05

"Martin [6000]" skriver:

> Ud fra nedenstående skriveri er den absolut ikke bedst for mig og 99% (?)
> andre brugere. Men det var måske også dig selv du mente med "man" ?

Du kan så lige starte op med, hvd du mener der er ulempen ved en PDA
frem for en "rigtig" navi.

Pesonligt er jeg fuldstændigt ligeglad med hvilket navn der står på
forsiden af en naviting, bare jeg kan bruge den. Til gengæld syntes jeg
oftest at Garmin bruger er en smule "frelste" og selv mener at de er de
eneste der har set "lyset".

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 08:45

> Du kan så lige starte op med, hvd du mener der er ulempen ved en PDA
> frem for en "rigtig" navi.

Alene det at den mister indstillingerne ved batteritab er nok... (det er
vist rettet på de seneste udgaver).

Batteritid, hurtighed og betjening er nogle af ulemperne ved en PDA
løsning.

En PDA kan mange ting, det er en schweitzer-kniv - og præcis som på en
schweitzer-kniv så saver den ikke lige så godt som en rigtig sav.

> Pesonligt er jeg fuldstændigt ligeglad med hvilket navn der står på
> forsiden af en naviting, bare jeg kan bruge den.

Den vogn er jeg helt med på.

> Til gengæld syntes jeg
> oftest at Garmin bruger er en smule "frelste" og selv mener at de er de
> eneste der har set "lyset".

Hmm ja men du kan jo så starte med at overveje _hvorfor_.

Det er samme klagesang man hører fra Windows brugere der bare ikke fatter
hvorfor Mac-brugere er så glade for deres system.

Den dag TomTom retter op på deres fejl så ender jeg nok med sådan en -
jeg kan bedre lide designet på TomTom's menu og brugerflade så det kunne
da kun være fedt at få det bedste fra begge verdener.

Mere frelst er jeg såmend ikke Klaus ;)

Fra : Fly Christensen

Dato : 14-04-09 09:08

On Mon, 13 Apr 2009 17:23:10 +0200, isteen+usenet@gmail.com (Steen)
wrote:

>Man får rigtigt meget GPS for pengene for tiden, men hvad er det bedste
>køb til omkring en tusse?
>En TomTom ONE IQ Routes er et godt bud

Hvis du kan tysk, er http://www.pocketnavigation.de/ en ok side.

Fly

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 14-04-09 02:10

On 14 Apr., 09:44, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Alene det at den mister indstillingerne ved batteritab er nok... (det er
> vist rettet på de seneste udgaver).

Man kører bare en backup når systemet er klart. Lader man den lige for
længe uden batteri, tager det under 1 minut at kommer i gang igen

> Batteritid, hurtighed og betjening er nogle af ulemperne ved en PDA
> løsning.

Batteritid er intet problem, hurtighed og betjening er det samme som
på en løs navi (TT5 på en HP PDA)

> En PDA kan mange ting, det er en schweitzer-kniv - og præcis som på en
> schweitzer-kniv så saver den ikke lige så godt som en rigtig sav.

Sidst jeg var på kanotur var der ingen der havde en sav med, men
lommekniven med savklinge fungerede nu meget godt til at save grene
over med

ingen tvivl om at en moderne Navi gør det bedre end min 3½ år gamle
PDA, jeg vilel bare ikke undvære det.....

> Hmm ja men du kan jo så starte med at overveje _hvorfor_.

Ja, der er flelsere

> Det er samme klagesang man hører fra Windows brugere der bare ikke fatter
> hvorfor Mac-brugere er så glade for deres system.

Nu bruger jeg selv Windåse og er glad for det. Dem der vil bruge en
Mac, må da bruge en Mac, bare jeg ikke skal gøre det. Bare jeg ikek
skal høre på deres "Ååååh, Mac er sååååå fedt og godt"

> Mere frelst er jeg såmend ikke Klaus ;)

Naaarh, tæt på

Klaus

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-04-09 09:22

Klaus D. Mikkelsen (google groups) skrev:

> Mac, må da bruge en Mac, bare jeg ikke skal gøre det. Bare jeg ikek
> skal høre på deres "Ååååh, Mac er sååååå fedt og godt"

Du skal have demoen af Time Machine ved lejlighed. Så siger du det også

http://www.apple.com/dk/macosx/features/timemachine.html

(Det er et backupsystem som ALLE kan finde ud af og som følger med som
standard)

Fra : Henrik B.

Dato : 17-04-09 16:26

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0002@gmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
>

> http://www.apple.com/dk/macosx/features/timemachine.html
>
> (Det er et backupsystem som ALLE kan finde ud af og som følger med som

Hvad skulle der være specielt ved det? Der findes et ganske enkelt
fungerende back-up system i Vista, ligesom der fulgte en nem og udemærket
back-up funktion med til min NAS. Og skulle det ikke være nok, så gør min
Norton det - online endda - ganske nemt og enkelt.

--
http://www.saabklub.dk/

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 17-04-09 23:47

Henrik B. skrev:

> [...]
> udemærket back-up funktion med til min NAS. Og skulle det ikke være nok,
> så gør min Norton det - online endda - ganske nemt og enkelt.

Kender ikke Vista og dets backupsystem, men jeg har svært ved at
forestille mig at det er lige så elegant. Nå, jeg vil såmænd ikke bruge
mere krudt på det, men blot konstatere at jeg vil formode at ALLE kan
finde ud af at bruge den i OS X. Det inkluderer ældre medborgere med
computerskræk og lignende.

Fra : N/A

Dato : 14-04-09 09:22

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 10:25

> Man kører bare en backup når systemet er klart. Lader man den lige for
> længe uden batteri, tager det under 1 minut at kommer i gang igen

Alene det at man skal igennem det gør det for mig..

> Batteritid er intet problem, hurtighed og betjening er det samme som på
> en løs navi (TT5 på en HP PDA)

Har prøvet TT5 på en Acer PDA (kan ikke huske model) og den var bestemt
ikke lige så hurtig.

> [...]
> med

> ingen tvivl om at en moderne Navi gør det bedre end min 3½ år gamle PDA,

Det er også helt iorden.

> Ja, der er flelsere

Nix, der er realister.

> Nu bruger jeg selv Windåse og er glad for det. Dem der vil bruge en Mac,
> må da bruge en Mac, bare jeg ikke skal gøre det. Bare jeg ikek skal høre
> på deres "Ååååh, Mac er sååååå fedt og godt"

Jamen det _er_ såååå fedt og godt. Der er bare mange Windows brugere der
hverken kan eller vil indse det.

> Naaarh, tæt på

Nix - langt fra endda.

Jeg er brændende Plasma entusiast pt.. fordi de leverer bedste billede.
Men hvis LCD i morgen kan levere noget bedre så skal du se mig tilbede
LCD istedet for.. bare for lige at trække en analogi jeg ved du kan
forstå

Fra : Klaus D. Mikkelsen (~

Dato : 14-04-09 03:53

On 14 Apr., 11:24, "Martin [6000]" <marti...@tiscali.dk> wrote:

> Jamen det _er_ såååå fedt og godt. Der er bare mange Windows brugere der
> hverken kan eller vil indse det.

Hver sin smag!

Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 11:13

Den Tue, 14 Apr 2009 02:53:26 -0700 skrev Klaus D. Mikkelsen (google
groups):

> Hver sin smag!

Hver sin smag mht visuelt design ja.

Men selve OS X systemet _er_ sq bedre end Windows' .. det kan man altså
ikke komme udenom. *bsd er bare overlegen mht sikkerhed, stabilitet og
konfigurering.

Ligesom en VW _er_ bedre kvalitet end en Tata (formodentlig!) men om man
synes bedst om det ene design eller det andet er jo en smagssag. Bare man
ikke fornægter fakta (ikke at Windows skal sammenlignes med en Tata,
det var blot et eksempel).

PS: Jeg bruger slet ikke OS X længere... og ej heller Windows, men jeg
har været mangeårig bruger af begge systemer side om side og man skal kun
bruge OS X ganske kort før man forstår hvad det er alle de andre fabler
om - og først der lader man være med at kalde dem frelsere osv for nu ved
man hvad det er de snakker om og mener.

Og nu vil jeg gå ud og vaske min Kia.. om det så er en Windows eller en
OS X kan vi lade stå i det uvisse

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 17:21

> Jeg gætter så på at du har en Garmin? (Det har jeg også haft)

Det er korrekt - indtil næste gang hvor det måske bliver en TomTom (hvis
de retter deres fejl).

> Verden står ikke stille. TomTom har ændret deres holder, så det du
> diskuterer kun bliver til noget der var engang.

Tak. Så mangler vi bare deres søgefejl.. eller?

> link viser, så er vi flere som læser tests af GPS'er ....kan sagtens
> finde flere hvis det ikke er nok. Stort set enhver avis har testet
> GPS'er.

Ja er det en konkurrence hvem der kan finde flest tests? For så ender du
nok forpustet ;)

Ellers forstår jeg ikke helt hvad du vil med links til de tests?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-09 18:50

"Martin [6000]" skriver:

> Men selve OS X systemet _er_ sq bedre end Windows' .. det kan man altså
> ikke komme udenom. *bsd er bare overlegen mht sikkerhed, stabilitet og
> konfigurering.

Og unix er bedre end "Oswhatever". Både med hensyn til sikkerhed og
oppetid.

> Og nu vil jeg gå ud og vaske min Kia.. om det så er en Windows eller en
> OS X kan vi lade stå i det uvisse

Det er nærmest en ME med XP overflade.

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 19:45

> Søgefejl??
> Mener du at indtaste et vejnavn før et bynavn er en fejl? eller mener du
> kortfejl?

Min fejl. Jeg mener måden man søger på.

> Vil ikke mene at TomTom har deciderede søgefejl, men at der er forskelle
> i nogle features er vi enige om...hvilket gælder stort set alle
> fabrikater.

Helt enig. Garmin er sq ej heller perfekt det, eller skal man sige Navteq
(og Teleatlas hos TomTom).

> Nej det var reelle link til nogle som har testet produkterne og hvor man
> "måske" ikke har været farvet på forhånd, men bare skriver hvad de
> enkelte GPS'er kan.

Ok. Jeg er helt med på TomTom's forcer. Jeg kan bare ikke bruge dem til
noget når den spænder ben allerede når jeg vil finde en destination.

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 19:46

> Det er nærmest en ME med XP overflade.

Sengetid for Klaus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 14-04-09 19:59

"Martin [6000]" skriver:

> Sengetid for Klaus

Nej, for små Martin'er.

Fra : Martin [6000]

Dato : 14-04-09 21:05

> Nej, for små Martin'er.

Ja det varer ikke længe.. sov godt Klaus

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-04-09 17:55

> Hvad skulle der være specielt ved det?

Prøv det.. prøøøøøv det.

(Som med så meget andet så skal det tit opleves før man forstår det).

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-04-09 21:14

> Hvorfor skulle jeg?

For at forstå det?

> Kræver det ikke at jeg køber en mac først?

Joh..

> Og når nu jeg med ganske få klik med musen allerede har en automatisk og
> fungerende back-up, hvorfor så?

Næh det har du da ret i. En Hyundai er jo også en bil med 4 hjul og et
rat så hvorfor betale lidt ekstra for en SAAB? Den kommer jo fremad på
brændstof så hvorfor?

Fra : Martin [6000]

Dato : 17-04-09 21:44

> eller en kia er jo også en bil med 4 hjul og et rat så hvorfor betale
> lidt ekstra for en SAAB? Den kommer jo fremad på brændstof så hvorfor?

Jep, samme koncern (Kia/Hyundai altså).

Noget specielt du ville fortælle os Tom?