|
| Garmin GPS - hvilken model Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 13-04-09 06:32 |
|
Skal have købt en Garmin GPS. Har kig på 255WT, men har lige et par
spørgsmål:
1. Har fundet et sted, hvor der står, at den kan stemmestyres. Er det
korrekt? Hvordan fungerer det?
2. TMC: Findes der forskellige systemer (er stødt på noget "MSN
Direct") ? Hvad skal man vælge?
3. Fartgrænseadvarsel: Kan se, at andre modeller har det. Hvordan
fungerer det? Kender den hastigheder på alle veje? Kan man sætte den
til at give advarsel ved fx 30% overskridelse?
Andre modeller jeg burde overveje?
| |
Leonard (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 13-04-09 13:50 |
|
mbk112@hotmail.com wrote:
> 1. Har fundet et sted, hvor der står, at den kan stemmestyres. Er det
> korrekt? Hvordan fungerer det?
mon ikke der menes at den med en stemme styrer dig?
--
Leonard
| |
Henrik B. (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-04-09 13:57 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen
news:49e3350a$0$90270$14726298@news.sunsite.dk...
> mbk112@hotmail.com wrote:
>
>> 1. Har fundet et sted, hvor der står, at den kan stemmestyres. Er det
>> korrekt? Hvordan fungerer det?
>
> mon ikke der menes at den med en stemme styrer dig?
Øøøh, nej...
--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/
| |
Henrik B. (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-04-09 13:52 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:a4c0ace0-5e1c-47a3-a097-6fe31e97952d@g37g2000yqn.googlegroups.com...
> Skal have købt en Garmin GPS. Har kig på 255WT, men har lige et par
> spørgsmål:
>
> 1. Har fundet et sted, hvor der står, at den kan stemmestyres. Er det
> korrekt? Hvordan fungerer det?
Dunno - har selv en Garmin 760, som jeg er veldig glad for - også uden
stemmestyring.
> 2. TMC: Findes der forskellige systemer (er stødt på noget "MSN
> Direct") ? Hvad skal man vælge?
MSN-tingen er beregnet på det Nordamerikanske marked...
> 3. Fartgrænseadvarsel: Kan se, at andre modeller har det. Hvordan
> fungerer det? Kender den hastigheder på alle veje? Kan man sætte den
> til at give advarsel ved fx 30% overskridelse?
Den kender hastigheden på 90 - 95% af alle veje. Jeg har ikke prøvet det på
min, men jeg tvivler på at du kan sætte den til alarm ved et bestemt
procenttal.
Kan du ikke evt. hente brugermanualen på garmin.dk, og så se dér, hvordan
funktionerne er?
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Kate (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Kate |
Dato : 13-04-09 18:53 |
|
"Henrik B." <saab@_nospam_tdcadsl.dk> wrote in
news:49e3357a$0$15880$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk:
> Den kender hastigheden på 90 - 95% af alle veje. Jeg har ikke
> prøvet det på min, men jeg tvivler på at du kan sætte den til
> alarm ved et bestemt procenttal.
Jeg ved ikke med den udgave af Garmin OP spørger til, men Garmin Nüvi
200 kan ikke. Det kan min Mio H610. Den kender nok ca. 90% af
hastighedsbegrænsningerne og jeg har selv sat min op til at advare ved
en bestemt overskridelse. Man kan sætte den med en skyder fra 0-100%,
men også helt fjerne det hvis man ikke gider høre på det.
--
Kate
Husk en killing skal være minimum 12 uger før den tages fra sin mor,
gerne ældre.
| |
mbk112@hotmail.com (13-04-2009)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 13-04-09 07:15 |
|
>
> mon ikke der menes at den med en stemme styrer dig?
>
Nej. Hvor man med stemmen kan betjene GPSen i stedet for at trykke
derpå.
| |
mbk112@hotmail.com (13-04-2009)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 13-04-09 07:18 |
|
> Kan du ikke evt. hente brugermanualen på garmin.dk, og så se dér,
hvordan
> funktionerne er?
Har hentet nogle af dem, men er interesseret i at høre andres
erfaringer med det. Ikke alle funktioner i GPSes fungerer lige godt i
praktisk.
| |
Kurt B. Andersen (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Kurt B. Andersen |
Dato : 13-04-09 14:35 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:d2a0a322-4bc7-4d59-a552-6fe638cf6ec8@y13g2000yqn.googlegroups.com...
> Kan du ikke evt. hente brugermanualen på garmin.dk, og så se dér,
hvordan
> funktionerne er?
Har hentet nogle af dem, men er interesseret i at høre andres
erfaringer med det. Ikke alle funktioner i GPSes fungerer lige godt i
praktisk.
De fleste med erfaring finder du i dk.teknik.satellit.navigation
Der udvekles erfaring med diverse gps modeller.
Kurt
| |
Leonard (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 13-04-09 14:37 |
|
mbk112@hotmail.com wrote:
> Har kig på 255WT,
Kender en der lige har købt sådan en, mener det var den model til 999 i
Elgiganten. Hjalp ham med at få opdateret kort og software i den.
På første tur fra Fyn til Herning undrede han sig godt nok over at den
blev ved med at sige, at han skulle blive i de venstre baner efter
Fredericia på vej hen mod udfletning hhv. mod Vejle og Kolding. 100 m
før skiftede den så mening til, at nu skulle han trække til højre.
Det forklarer måske hvorfor folk kører så tåbeligt på den strækning.
Har set flere der insisterer på at blive i vognbanen længst til venstre
for så at skære indover 2 vognbaner for at nå at komme op mod Vejle.
De fleste bilister var bedst tjent med at kigge på et kort, se ud af
forruden og så nøjes med at bruge GPS på de sidste 3 km af turen.
--
Leonard
| |
Henrik B. (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 13-04-09 15:19 |
|
"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i meddelelsen
news:49e34004$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> På første tur fra Fyn til Herning undrede han sig godt nok over at den
> blev ved med at sige, at han skulle blive i de venstre baner efter
> Fredericia på vej hen mod udfletning hhv. mod Vejle og Kolding. 100 m
> før skiftede den så mening til, at nu skulle han trække til højre.
>
> Det forklarer måske hvorfor folk kører så tåbeligt på den strækning.
> Har set flere der insisterer på at blive i vognbanen længst til venstre
> for så at skære indover 2 vognbaner for at nå at komme op mod Vejle.
Det skyldes at der er tre vejbaner. Tidligere ville man komme ned på den
gamle landevej, hvis man blev i højre vejbane. Der er nu lavet en decideret
svingbane. Og når denne er passeret, vil GPS'en naturligvis vise af til
højre, mod Vejle - derfor!
--
http://www.rescue-saab.com/
http://www.saabklub.dk/
| |
Leonard (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 13-04-09 15:37 |
|
Henrik B. wrote:
> Det skyldes at der er tre vejbaner. Tidligere ville man komme ned på
> den gamle landevej, hvis man blev i højre vejbane. Der er nu lavet en
> decideret svingbane. Og når denne er passeret, vil GPS'en naturligvis
> vise af til højre, mod Vejle - derfor!
Øh, det er godt nok mange år siden at der kom 3 vognbaner der.
Desuden var det længe efter, at den gamle landevej var passeret, at der
blev ændret holdning hos GPS-damen og sagt til højre.
--
Leonard
| |
Peter Lykkegaard (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Peter Lykkegaard |
Dato : 13-04-09 20:01 |
|
Leonard skrev
>
> De fleste bilister var bedst tjent med at kigge på et kort, se ud af
> forruden og så nøjes med at bruge GPS på de sidste 3 km af turen.
>
Det skal du ikke sige - har du prøvet?
Jeg driblede lidt kort/rutevejledning etc ud fra eniro.dk og overlod
navigatørrollen tiol min bedre halvdel og drog afsted mod Herning kanten
(Vildtbjerg)
I Give gik det bare helt galt og vi mistede en lille halv time
Rutebeskrivelsen angav at vi skule køre ad Midtjyske Motorvej til Givevej,
det stykke eksisterer bare ikke endnu :(
Vi kører selfølgelig fra motorvejen ved Vejlevej og taber det hele på gulvet
ved rundkørslen Vejlevej/Givevej (det er første gang jeg er på de kanter)
- Peter
| |
Leonard (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 13-04-09 21:57 |
|
Peter Lykkegaard wrote:
> Det skal du ikke sige - har du prøvet?
Jeg har kun haft GPS de sidste 3-4 år og ruteplanlæggere på nettet har
jeg i hvert fald ikke brugt før om kring år 2000, så jo jegh ar skam
prøvet det med et helt almindeligt kort og så kigge ud af forruden
(eller over styret) og læse vejskiltene.
Med den metode kan de bygge nok så meget om på vejene, men de er
faktisk ret gode til at sætte skiltene så man kommer frem alligevel. Og
ved at kigge på et helt almindeligt kort er det ikke ret svært at se
hvilke byer, der ligger i nærheden af den streg, der går i den retning
man gerne vil. I rigtigt mange tilfælde vil jeg påstå at det er en mere
sikker metode til den nemmeste rute til en destination. Fordelen ved et
kort af papir er at det virker hele tiden og så har vejene forskellig
farve, så man kan holde sig til de grønne så langt som muligt, så en
rød indtil der kun er gule at tage og på det allersidste stykke er man
så tvunget til at se forskel på de tynde sorte streger.
Med en ruteplan risikerer man at køre tværs i gennem Jylland på
skovveje, GPSen vil gerne at man kører den længste omvej for at følge
motorvejen ...
--
Leonard
| |
Anders Majland (14-04-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 14-04-09 07:12 |
|
> Jeg har kun haft GPS de sidste 3-4 år og ruteplanlæggere på nettet har
> jeg i hvert fald ikke brugt før om kring år 2000, så jo jegh ar skam
> prøvet det med et helt almindeligt kort og så kigge ud af forruden
> (eller over styret) og læse vejskiltene.
Jeg er også gammel nok til at kende papirkort ...Og tror bestemt ikke det
var godt for trafiksikkerheden da vi "alle" kørte rundt med krak kort på
rattet for at finde rundt i kbh.
Navigation bør foretages af en co-driver... således at chaufføren kan nøjes
med at køre bilen... I mangel af en kompetent en er GPS'en ikke nogen dum
erstatning,
> Med en ruteplan risikerer man at køre tværs i gennem Jylland på
> skovveje, GPSen vil gerne at man kører den længste omvej for at følge
> motorvejen ...
Tror nu nok de fleste gps'ers default indstillinger er ganske gode idag...
Men derudover bør man da i egen interesse både sætte sig ind i
indstillingerne og forholde sig kritisk til de forslag den kommer med.
Desuden er der altid fejl i kort, og en lokalkendt vil ofte være bedre til
at lave en rute end en gps
Og der er sket en udvikling i hvor gode de er til at lægge en rute. Min
Garmin GPSmap60 er væsenligt bedre til det end min noget ældre Garmin
Ique3600 - Og det med samme kortmateriale. Men MapSouce på min PC laver ofte
et helt 3. ruteforslag - pc softwaren har også væsenligt flere parametre at
indstille på end mine to GPS'er.
Mhs valg af model ville jeg se om ikke det skulle være muligt at få en med
TMC til prisen - evt nyere brugt
/A
| |
Leonard (14-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 14-04-09 10:39 |
|
Anders Majland wrote:
> > Jeg har kun haft GPS de sidste 3-4 år og ruteplanlæggere på nettet
> > har jeg i hvert fald ikke brugt før om kring år 2000, så jo jegh ar
> > skam prøvet det med et helt almindeligt kort og så kigge ud af
> > forruden (eller over styret) og læse vejskiltene.
>
> Jeg er også gammel nok til at kende papirkort ...Og tror bestemt ikke
> det var godt for trafiksikkerheden da vi "alle" kørte rundt med krak
> kort på rattet for at finde rundt i kbh.
Som jeg har skrevet tidligere, så er GPS fint til de sidste km, men de
lange stræk på motorvej og landevej, der synes jeg bedre om at have set
på et kort, evt. skrevet byerne ned på en liste og så køre efter
skiltene.
> Tror nu nok de fleste gps'ers default indstillinger er ganske gode
> idag... Men derudover bør man da i egen interesse både sætte sig ind
> i indstillingerne og forholde sig kritisk til de forslag den kommer
> med.
Netop det sidste med at være kritisk overfor teknikkens forslag kniber
det åbenbart med nogengange. Det problem eksisterer ligesom ikke, når
man kører efter vejskiltene.
> Mhs valg af model ville jeg se om ikke det skulle være muligt at få
> en med TMC til prisen - evt nyere brugt
TMC i min gamle model er noget skrammel. Der kommer meldinger, der
ligger flere timer forude, hvor anbefalingen er Ignorer, men alligevel
bliver meldingen stående på skærmen indtil jeg har trykket på enten
Ignorer eller Omkør. Så en tur mod hovedstaden begynder allerede før
Storebælt med at fortælle om kø og vejarbejde ved Greve, så der skal
trykkes 5-10 gange på den dumme skærm for at kunne se kortet.
Det er forhåbentligt blevet bedre i nyere modeller.
--
Leonard
| |
Finn Guldmann (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Finn Guldmann |
Dato : 13-04-09 21:52 |
|
Leonard skrev:
> På første tur fra Fyn til Herning undrede han sig godt nok over at den
> blev ved med at sige, at han skulle blive i de venstre baner efter
> Fredericia på vej hen mod udfletning hhv. mod Vejle og Kolding. 100 m
> før skiftede den så mening til, at nu skulle han trække til højre.
>
Er du sikker på at det kun var 100 m før udfletningen?
Den Garmin jeg har kørt med var konsekvent med at meddele at man skulle
holde til venstre de ca. 1600-1800 m før udfletningen hvor sidste
afkørsel inden er.
Det samme kunne den også finde på andre steder.
--
MVH Finn Guldmann
www.guldfinn.dk
www.danskvejbruger.dk
Med mobilt internet i DK-S-N fra ICE.
| |
Leonard (13-04-2009)
| Kommentar Fra : Leonard |
Dato : 13-04-09 22:07 |
|
Finn Guldmann wrote:
> Er du sikker på at det kun var 100 m før udfletningen?
Næh, jeg var der ikke, men det var det han sagde og han plejer nok at
kunne se forskel på 1000 m og 100 m.
--
Leonard
| |
mbk112@hotmail.com (14-04-2009)
| Kommentar Fra : mbk112@hotmail.com |
Dato : 14-04-09 00:52 |
|
Har fundet en funktion, som jeg måske er interesseret i på en model
7xx:
MP3 + FM transmitter.
Fungerer det i praksis at afspille MP3 på sin GPS og sende det til
radioen?
| |
Henrik B. (17-04-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 17-04-09 16:32 |
|
<mbk112@hotmail.com> skrev i meddelelsen
news:e24b6f66-1649-47cf-a03b-907adedebff1@f19g2000yqh.googlegroups.com...
> Har fundet en funktion, som jeg måske er interesseret i på en model
> 7xx:
>
> MP3 + FM transmitter.
>
> Fungerer det i praksis at afspille MP3 på sin GPS og sende det til
> radioen?
Ja, men forvent ikke en særlig go' lydkvalitet...
--
http://www.saabklub.dk/
| |
Anders Majland (20-04-2009)
| Kommentar Fra : Anders Majland |
Dato : 20-04-09 18:24 |
|
>> MP3 + FM transmitter.
>>
>> Fungerer det i praksis at afspille MP3 på sin GPS og sende det til
>> radioen?
>
> Ja, men forvent ikke en særlig go' lydkvalitet...
Min erfaring fra andre fm transmittere er at det er fint til lydbog og lign.
Men ikke velegnet til musik hvis man er bare lidt kvalitetsbevist ... Og den
sidste som jeg stadig har fik temmeligt gode reviews, men det siger mere om
de andre i testen end om kvaliteten af testvinderen ...
| |
Henrik B. (20-04-2009)
| Kommentar Fra : Henrik B. |
Dato : 20-04-09 19:47 |
|
"Anders Majland" <See.Signature@Address.invalid> skrev i meddelelsen
news:49ecafcd$0$90269$14726298@news.sunsite.dk...
> Men ikke velegnet til musik hvis man er bare lidt kvalitetsbevist ... Og
> den sidste som jeg stadig har fik temmeligt gode reviews, men det siger
> mere om de andre i testen end om kvaliteten af testvinderen ...
Ahhh, det siger nok mere om testeren ('s seriøsitet) end om noget som helst
andet.
--
http://www.saabklub.dk/
| |
|
|