Sørgelig weekend.
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-04-09 23:15

Får tårer i øjnene når jeg tænker på hvad der trafikmæssigt er sket denne
weekend.

3 død
http://www.jv.dk/artikel/643373

4 død
http://www.bt.dk/article/20090412/krimi/904120355/

1 død
http://www.bt.dk/article/20090412/pckrimi/904120342/

1 død
http://www.bt.dk/article/20090412/krimi/90412041/

I alt 9 mennesker der har mistet livet.

Sørgeligt.................

PS: Hvordan ulykkerne er sket har IMO ingen relevans.

--
Uffe Bærentsen

Fra : oz3bto

Dato : 12-04-09 23:53

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> I alt 9 mennesker der har mistet livet.
>
> Sørgeligt.................
>

> PS: Hvordan ulykkerne er sket har IMO ingen relevans.

Det er farligt at leve .. Man dør sku af et

Når man ser hvordan danskerne køre såen generelt så undre det mig at der
ikke sker flere uheld

Fra : b.k

Dato : 13-04-09 06:49

"oz3bto" <no@in.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>>

> Det er farligt at leve .. Man dør sku af et
>
> Når man ser hvordan danskerne køre såen generelt så undre det mig at der
Helt enig..jeg har selv boet mange år i udlandet før jeg flyttede tilbage
til danmark og jeg blev overrasket over hvordan danskerne opfører sig i
trafikken og det gælder alle kategorier af bilister og motorcyklister for
den sags skyld.Alt for mange kører som en flok egocentriske bøller på de
danske veje og tér sig som de ejede hele vejnettet.Så der er nogen som burde
ta sig sammen derude.

Fra : Nielsen

Dato : 13-04-09 08:32

"Uffe Bærentsen" <leiti_IKKE_SPAM_@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Får tårer i øjnene når jeg tænker på hvad der trafikmæssigt er sket denne
> [...]

Ja det er virkelig tragisk. Og jeg kunne let være talt med i statistikken
idet jeg (og familien) som fodgængere nær var blevet torpederet af en
spritbilist. Kun de høje kantsten forhindrede bilisten i at drøne op over
fortovet og ind i os. I stedet fik han skrabet sine fælge noget så
eftertrykkeligt.

Lis

Fra : Brian Sørup

Dato : 13-04-09 11:47

"Nielsen" <ikkenogen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> spritbilist. Kun de høje kantsten forhindrede bilisten i at drøne op over
> fortovet og ind i os. I stedet fik han skrabet sine fælge noget så

Og du ved det var en spritbilist fordi .... ?
--
Brian Sørup
1998 Volvo V70 2,5t Aut.

Fra : Nielsen

Dato : 13-04-09 13:17

"Brian Sørup" <camaropower454@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Nielsen" <ikkenogen@mail.dk> skrev i meddelelsen

> Og du ved det var en spritbilist fordi .... ?

.... jeg næste dag i avisen kunne læse at han blev anholdt en time senere
. Derudover så et familiemedlem anholdelsen.

Lis

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 09:49

---cut--------
>I alt 9 mennesker der har mistet livet.
>
>Sørgeligt.................
Er det det ?
Må man ikke ligesom accepterer at når man lukke mennesker ud i
trafikken så sker der også ulykker, og nogle af disse har dødelig
udgang.
Sådan var det også da cyklen kom til danmark, også kørsel med heste
som drivmidel har kostet mange liv, nok mere end biler set i forhold
til antal kørte km og antal køretøjer.

>PS: Hvordan ulykkerne er sket har IMO ingen relevans.
Endnu dummere udsagn.

/Hans

Fra : Kåre

Dato : 13-04-09 11:11

> [...]
> Må man ikke ligesom accepterer at når man lukke mennesker ud i
> trafikken så sker der også ulykker, og nogle af disse har dødelig

Jo man må acceptere at det sker ( i et vist omfang), og altid vil ske, så
længe vi skal transportere os rundt som vi gør i dag.
Men derfor er det da sørgeligt alligevel, når et menneskeliv går tabt, og
specielt når det er før tid.

Kåre

Fra : peter

Dato : 13-04-09 13:09

"Kåre" <kaarebach@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> længe vi skal transportere os rundt som vi gør i dag.
> Men derfor er det da sørgeligt alligevel, når et menneskeliv går tabt, og

Om man må acceptere det at folk køre sig selv og andre ihjel ved jeg nu ikke
mår man efter min mening kunne forhindre de fleste
men det ville nok give et ramaskrig om indgreb i personlig frihed og andet

1 GPS enhed lovligpligtigt monteret i alle biler så man ikke kan
overskride hastiggrænsen på det sted man kører bilen skulle selvfyldig ikke
kunne spores terkniken der til findes jo i dag
2 Alko lås i alle biler

Alt dette vel jo koste man så kan man regne på hvad staten evt ville spare
på x antal undgået uheld kontra udgiften til montering plus udstyr som
staten så kunne betale for
Nogen der ved et uheld som dem vi har set ca koster???? ialt

Jaja bare kald mig en idiot
Men tænk på det en gang til når det evt er dig eller din familie der ligger
mast der ude på landevejen

Forsat god påske

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 13:20

"peter" <a@hgh.dk> skrev :

>1 GPS enhed lovligpligtigt monteret i alle biler så man ikke kan
>overskride hastiggrænsen på det sted man kører bilen skulle selvfyldig ikke
>kunne spores terkniken der til findes jo i dag

Hvis ikke GPS'en kan smække en bil, der kommer over i modkørendes
vejbane - i bakgear, og give fuld rulle..............

Så er GPS ikke et middel der virker til ret meget
--
Jan_stevns
“He who dies with the most toys is nonetheless dead”

Fra : peter

Dato : 13-04-09 13:31

> Hvis ikke GPS'en kan smække en bil, der kommer over i modkørendes
> vejbane - i bakgear, og give fuld rulle..............
>
> Så er GPS ikke et middel der virker til ret meget
> --

I mange tilfælde kommer bilen vel "kun et gæt" ud af kontrol på grund af for
høj fart det ville en sådan ting vel forhindre

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 13:49

"peter" <a@hgh.dk> skrev :

>I mange tilfælde kommer bilen vel "kun et gæt" ud af kontrol på grund af for
>høj fart det ville en sådan ting vel forhindre

Man skal kun være uopmærksom et kort øjeblik ....

har ikke noget med farten at gøre

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 13-04-09 13:35

On Mon, 13 Apr 2009 14:09:19 +0200, "peter" <a@hgh.dk> wrote:

>Om man må acceptere det at folk køre sig selv og andre ihjel ved jeg nu ikke
>mår man efter min mening kunne forhindre de fleste
"forhindre de fleste", hvordan ville du kunne det, hvis folk ikke kan
køre hurtigt pga. begrænsninger i bilens elektronik kaster de sig bare
ud i tåbelige manøvre som de ikke kan gøre færdige og så har du
uhellet igen, godt nok ved en lavere fart, men det blev ikke
forhindret. Stressede folk vil ofte køre stærkere end hvad godt er, og
de vil foretage dumme handlinger de ellers ikke ville.
I al den tid jeg kan huske tilbage er der altid sket flere uheld i
påsketrafikken, det vil der blive ved med, folk kommer for sent
afsted, eller de bliver forsinkede af trafikken og de bliver stresset,
det får dem til at begå dumheder. og når der så er ekstra press på
vejene i påsken så vil det gå galt.

>1 GPS enhed lovligpligtigt monteret i alle biler så man ikke kan
>overskride hastiggrænsen på det sted man kører bilen skulle selvfyldig ikke
>kunne spores terkniken der til findes jo i dag
Den slags skal indbygges dybt i bilens øvrige elektronik og hvad så
med de gamle biler der ikke styres elektronisk ?
Det er nok kun noget der kan tænkes at komme i nye biler og derfor er
effekten ikke målebar lige med det samme, men ideen er god nok.

>2 Alko lås i alle biler
Ja, men hvor kreative er folk ikke ?
Se på hvordan det er med chiptuning, mon ikke en sådan alko-lås også
kan "tunes" til alternativ virkemåde eller man får en anden end
chaufføren til at puste.
Hvad med et klistermærke med teksten "Du må ikke køre bil når du har
drukket alkohol !", billig løsning.
Alt der kan omgås vil blive omgået, i større eller mindre omfang.

>Alt dette vel jo koste man så kan man regne på hvad staten evt ville spare
>på x antal undgået uheld kontra udgiften til montering plus udstyr som
>staten så kunne betale for
Glem det med at staten kommer til at betale for sikkerhedsudstyr, det
er og bliver bilisterne selv der kommer til at betale, og andet er vel
heller ikke rigmeligt ?

>Nogen der ved et uheld som dem vi har set ca koster???? ialt
Det kommer godt nok an på hvilke betragtninger du vil have med i
udregningerne.

/Hans

Fra : peter

Dato : 13-04-09 13:43

> [...]
> heller ikke rigmeligt ?

> Det kommer godt nok an på hvilke betragtninger du vil have med i

Jojo alt kan omgås men det skulle selvfyldigt plomberes noget i retning at
en taxi og så kunne det jo kontrolleres ved syn

Alko lås ja man kan da få han som ikke har drukket til at puste men mon så
ikke han også køret man ja det kan Omgås det kan alt jo

udgifter i et evt uheld Falck oprydning hospital genoptræning evt
invalide pension og sikkert meget andet altsammen penge som jo i sidste ende
kommer fra samme kasse staten

Fra : Ukendt

Dato : 13-04-09 13:51

"peter" <a@hgh.dk> skrev :

>Jojo alt kan omgås men det skulle selvfyldigt plomberes noget i retning at
>en taxi og så kunne det jo kontrolleres ved syn

og i de 23 måeder der går inden et syn ?

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 13:54

peter wrote:

> plomberes noget i retning at en taxi og så kunne det jo kontrolleres
> ved syn

ROFLOL

Hvis der er nogen der ved hvordan man bryder en plomb, så det ikke
bliver opdaget ved syn, så er det sgu da taxivognmænd.

--
Leonard

Fra : peter

Dato : 13-04-09 15:03

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvis der er nogen der ved hvordan man bryder en plomb, så det ikke
> bliver opdaget ved syn, så er det sgu da taxivognmænd.

Måske men hvor lang tid mon der ville gå hvis den blev brudt og bilen så
kunne køre hurtigere
inden at der var nogen der fik ondt i røven og anmeldte personen så ville et
hurtigt tjek af politiet jo afsløre at der var noget galt

Men fakta i min verden er stadig at var det i alle bilen ville mange uheld
kunne forhinders

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-04-09 21:47

"Leonard" <piper28a@gmail.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvis der er nogen der ved hvordan man bryder en plomb, så det ikke
> bliver opdaget ved syn, så er det sgu da taxivognmænd.

Tsk tsk tsk... Fordommene lever i bedste velgående kan jeg se
Tror nu mere der er tale om at folk kører med brudte plomber.
Hvis taxameterværkstedet kan sit kram, kan man ikke bryde en plomb uden det
kan ses.
De efterhånden mange gange jeg har været til syn med en taxa har de
nærstuderet plomberne i en grad så de ville rødme hvis de kunne.
Og nej - det er ikke fordi der har været fiflet med dem

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 22:04

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Tsk tsk tsk... Fordommene lever i bedste velgående kan jeg se

Næh, personlig erfaring, godt nok sålænge siden at jeg ikek kan blive
dømt for noget

--
Leonard

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-04-09 22:10

> Næh, personlig erfaring, godt nok sålænge siden at jeg ikek kan blive
> dømt for noget

Det var det jeg var bange for

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 22:13

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Det var det jeg var bange for

Har du nogensinde hørt om et Halda 9 taxameter?

--
Leonard

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-04-09 22:18

> Har du nogensinde hørt om et Halda 9 taxameter?

Jeps - hørt om det - det har jeg.
Det første taxameter jeg kørte med var et M10 - altså efterfølgeren.
Skægt med god fart på motorvejen at se folks ansigter (det sagde "klik" for
hver krone)
Både M10 og efterfølgeren M11 har haft meget "brugervenlige" features -
indtil de blev opdaget
Gætter på at 9'eren havde ligeså?

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leonard

Dato : 14-04-09 10:29

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Skægt med god fart på motorvejen at se folks ansigter (det sagde
> "klik" for hver krone)

9'eren sagde som et maskingevær når man kørte 150 km/t
Klik for hver km, både total, besatte, taxameter og kronerne klikkede 8
gange pr. km. dengang.
Og meget brugervenligt interface, det eneste der skulle til for at
justere daglønnens fordeling var en lille skruetrækker

--
Leonard

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-04-09 00:09

> 9'eren sagde som et maskingevær når man kørte 150 km/t
> Klik for hver km, både total, besatte, taxameter og kronerne klikkede 8
> gange pr. km. dengang.

10'eren ligeså. Kan tydeligt huske at man aldrig var i tvivl om, om
natstarttaksten fungerede (der var 8 kr dyrere dengang).

> Og meget brugervenligt interface, det eneste der skulle til for at
> justere daglønnens fordeling var en lille skruetrækker

Var der ikke glasplade foran?
Kan huske de første M10'ere hvor den kunne løftes/vippes ud med en sugekop.
Så kom der pludselig en let modificeret version hvor glaspladen sad
forsænket i en fræset rille hele vejen rundt.
Efter den opdatering var den mest solgte reservedel de glasplader

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leonard

Dato : 17-04-09 08:54

Ole Gaarde Kristensen wrote:

> Var der ikke glasplade foran?

Jo, men lad os bare stoppe her, det er trods alt et offentligt forum ...

--
Leonard

Fra : Claus Frørup

Dato : 17-04-09 16:53

Isang tao pinangalanan, Leonard nagsulat:

>Jo, men lad os bare stoppe her, det er trods alt et offentligt forum ...

Æv..... I var næsten nået til sædefølerne.
--
Dette er en signatur.

Læs den ikke.

Fra : Leonard

Dato : 17-04-09 19:02

Claus Frørup wrote:

> Æv..... I var næsten nået til sædefølerne.

Når man selv bestemmer hvad tælleren står på efter fyraften, så er
sædefølere ligegyldige ...
.... meget sjovt når jeg kørte en chauffør hjem, som ikke kendte til
andre trick end at sidde skævt på kanten af sædet og han bare ikke
kunne få lampen til at lade være med at lyse og så kiggede bekymret på
mig
Så grinte jeg bare og sagde det er ligemeget, min vognmand er
forstående.

--
Leonard

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 17-04-09 23:32

"Claus Frørup" <Claus@froerup.dk> skrev i en meddelelse

> Æv..... I var næsten nået til sædefølerne.
> --
Nej så langt var vi aldrig nået - jeg havde fotoceller i vognen dengang
At kreativiteten med sædekontakter så har affødt flere (aldeles forståelige)
regelændringer er en helt anden sag

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-04-09 21:50

"peter" <a@hgh.dk> skrev i en meddelelse

> Alko lås ja man kan da få han som ikke har drukket til at puste men mon så
> ikke han også køret man ja det kan Omgås det kan alt jo

Synes jeg læste om den canadiske udgave hvor dette netop ikke kunne lade sig
gøre.
Dels fordi alkolåsen blev kodet til personen, og dels fordi der skulle
blæses undervejs.
Mener også at de formastelige skrev under på at hvis de i prøveperioden blev
stoppet i en bil uden alkolås var det "ryk direkte i fængsel" - og temmelig
længe endda.
Sidst jeg hørte om alkolåse var i Sverige - og der havde man svjh særdeles
gode erfaringer med dem.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved

Fra : Leonard

Dato : 13-04-09 13:39

peter wrote:

> Nogen der ved et uheld som dem vi har set ca koster???? ialt

Dræbte kan ikke gøres op i penge, da ingen ved om den dræbte ville have
bidraget eller suget af samfundets kasse. En alvorligt tilskadekommen
regnes svjh til ca. 1. mill. kr.

--
Leonard

Fra : Fly Christensen

Dato : 13-04-09 15:34

> [...]

>overskride hastiggrænsen på det sted man kører bilen skulle selvfyldig ikke
>kunne spores terkniken der til findes jo i dag

Hvorfor skal den ikke kunne sporers? Det kunne også hjælpe mod tyverier.
Indsæt en rigtig autopilot, så indtaster man bare sin destination og så
klarer bilerne selv resten. Det giver det bedste flow, og man undgår, at
folk bryder loven. Alt andet er bare halve løsninger.

>2 Alko lås i alle biler

Ikke nødvendigt. Se ovenstående.

Hvorfor tager man ikke bare skridtene fuldt ud i stedet for at luske
rundt med det? Så har vi heller ikke brug for alle de forskellige
bilmodeller. 3-4 stykker skulle kunne gøre det.
Offraoder giver speciel tilladelse i samme omfang som våbentilladels.

Jeg er imod al den form for kontrol- og overvårniongsforanstaltninger.
Giv folk frihed under ansvar, ellers glemmer de at tænke selv. Jeg
mener, at det, vi ser nu, er gode eksempler på. at folk ikke tænker
fordi, at de er blevet opdraget til, at det ikke er nødvendigt at tænke.
Man skal bare følge reglerne, så er alt i orden. Når man så ikke gør
det, kan man ikke overskue konsekvenserne, da man ikke har lært at tænke
selv.

Fly

Fra : Nielsen

Dato : 13-04-09 16:14

? Så har vi heller ikke brug for alle de forskellige
> bilmodeller. 3-4 stykker skulle kunne gøre det.

God idé, bare "min" model er med blandt de 3-4 stykker

Fra : Ole Gaarde Kristense~

Dato : 13-04-09 21:53

> [...]
> Man skal bare følge reglerne, så er alt i orden. Når man så ikke gør
> det, kan man ikke overskue konsekvenserne, da man ikke har lært at tænke

Rent principelt er jeg enig - men det ser bare ikke rigtigt ud til at virke.
Hvis dem der overtræder reglerne så kunne nøjes med at slå sig selv ihjel
kunne det som sådan være fint nok.
Problemet er bare, at de alt for tit tager andre - og aldeles uskyldige -
med sig.

Ole Gaarde Kristensen
Taxavognmand i Næstved